I
to
■u
CO
3
3
a.
3
3
ÖO 3
0) X
H 4J
3
O
O
3
co 3
to
S
4-1
X T3
3 3
O O
O
-o
s
3
3
u
u
3
s
3
3
.x
•X 13
X
3
O
ÖO
13
X 3 3
Cl II
CO 13 l-i
•u 3
CO 3
CO .X
r-i ai
04 -O
3
O
3
s
O
3
4->
13
co a
ai
S-4
l-l
ai
ai o -a
ai
O. 3
cu s
o o
O
ÖO
l-l X
4J l-l
CO J3
CO O
13 CO
tO 0
X O
13
01
ÖO O
C ÖO
X
XI
c
I
01
ÖO
•H
O) 0)
T3
0) ÖO
T3 *H
T3
G CO
CO ÖO
CU
ÖO
CO
0)
1
LO
H
CM
PQ
UI
9
T—4
rH
vO
O
r—4
X
3
<+4
1
e
<U
3
•H
Ö0
s
3
cu
X
u
c
a
O
3
r-.
a
o
S
o
3
-X
O
i
u
CO
ÖO
co
co
cO
X
O
O
1
1
s
O
H
O
O
PQ
O
O
0
VO
r-H
CM
vO
O
X
3
13
M-l
1
3
00
3
3
G
•H
00
•H
8
3
3
•H
•H
3
3
<U
a
O
U
3
CH
D.
4J
O
S
O
G
3
X
<4-4
O
1
U
X
u
<U
13
01
I X
3 ,fi
^3 ai
co ÖO
JS rH
öo ai
3 ai
iH 13
s i po
s s
co ai x
CJ 3 X
CM
8
o
x
CSI
13
3
ai
n
l-l
CO
X
3
X
3
CS
8
vO
00
X
-H
8
3
X
3
-X
X
X
ai
c
ai
3
\ai
cai
ÖO
l
3
ai cs
CU Cl
co
X 3
3 ai
JS
3
33
i—I
3 3
3
4J O
CS
8
oo
x
8
3
4J
3
O
O
CS
CO
3
3
T3
G
4J
V4
G
G
CO
O
SE
1
0)
Ö0
X
•H
0)
co
co
<U
T3
PQ
SE
V4
ÖO
<4-1
00
CU
<U
•H
u
<4-4
G
4-J
<D
•r->
O
CU
G
G
•H
SE
•H
G
00
O
<U
V-i
P4
03
CU
G
00
V-i
T3
cu
S
1
00
CU
G
a>
CU
TJ
G
G
00
•H
rO
O
6
6
V-i
G
X5
s
V4
4-»
G
G
•H
B
G
G
CO
G
G
CU
G
O
<u
O
Z
C
V-i
CU
PQ
CO
B
Oh
CU
U
s
G
u
<D J-i
u
<U
cu cu
z
Ö0
r-4
CM
co
3
3
X
3
3
Dt
3
3
3
rJ
3
3
CD
3
3
X
3
O
X.
4-1
3
13
3
3
3
3
4-1
CO
3
3
8
3
ÖO
3
3
pa
3
3
4->
3
3
3
8
3
ÖO
3
3
pa
O
O
rJ
X
O
3
8
3
3
3
3
3
O
3
C/1
3
3
8
3
3
Pd
o
X
5
3
8
Nota Vredesonderwijs met bijbehorende nadere standpuntbepaling.
Bijlage no. 330 Leeuwarden, 12 oktober 1987.
Aan de Gemeenteraad.
In voorgaande jaren is in Uw Raad het vraagstuk van oorlog en vrede regelma
tig onderwerp van gedachtenwisseling en besluitvorming geweest, waarbij meerdere
malen is gewezen op de noodzaak van vredesonderwijs
Tegen die achtergrond hebben wij U een beleidsnota in het vooruitzicht
gesteld, welke U thans in de vorm van de bij dit voorstel behorende "Nota Vre
desonderwi js" wordt voorgelegd.
De nota geeft het beleidskader aan alsmede de mogelijkheden om invulling te
geven aan de in de nota geformuleerde doelstellingen en activiteiten voor vre
desonderwi js
Daarbij is" rekening gehouden met de identiteit van het openbaar onderwijs,
welke van onderwijsgevenden vraagt rekening te houden met een veelheid van
opvattingen en meningen over de wijze waarop de vrede het best bevorderd kan
worden.
Binnen het kader en de richtlijnen van het Ministerie van Onderwijs, dient
het gemeentebestuur, als bevoegd gezag van het openbaar onderwijs, zich bezig te
houden met de inhoud van het onderwijs op openbare scholen. Hieruit kan de taak
van het gemeentebestuur om vredesonderwijs te initiëren en te stimuleren, worden
afgeleid.
De autonomie van het bijzonder onderwijs laat onverlet dat wij met het bij
zonder onderwijs in overleg zullen treden om standpunten uit te wisselen en
indien mogelijk tot gemeenschappelijke doelen met betrekking tot vredesonderwijs
te komen.
Onderwijsinhoudelijk worden in de nota handreikingen gegeven voor de innova
tie van vredesonderwijs via onder meer schoolwerkplanontwikkeling, onderwijsbe
geleiding en nascholing.
Zoals aangekondigd in het Collegeprogram 1986-1990 worden de in Leeuwarden
actieve vredesgroepen bij verschillende onderwijsactiviteiten betrokken. Hiertoe
zullen wij op korte termijn een werkgroep voor vredesonderwijs instellen.
In de nota is een aantal beleidsaanbevelingen geformuleerd om vredesonder-
wijs binnen verschillende vormen van onderwijs in te voeren. Een aantal van deze
aanbevelingen heeft betrekking op activiteiten, die financiële consequenties
hebben. De incidentele uitgaven, alsmede de structurele uitgaven voor de periode
1987-1991 zijn begroot op f 25.000,Bij de begrotingsbehandeling 1987-1991
heeft U besloten dit bedrag te storten in het Fonds vredesonderwijswaarvoor
dekking is gevonden ten laste van de rijksvergoeding voor het basisonderwijs
over 1985-1986.
Met betrekking tot de behandeling van de Nota Vredesonderwijs is de volgende
procedure gevolgd.
Na de voorlopige vaststelling door ons college op 4 november 1986 en de
behandeling in de Raadsadviescommissie Onderwijs op 12 november 1986 zijn nage
noeg alle op enigerlei wijze bij het onderwijs betrokkenen in de gelegenheid
geweest de concept-nota te becommentariëren.