Reorganisatie gemeente Leeuwarden
Bijlage no. 342
Leeuwarden, 12 oktober 1987
Aan de Gemeenteraad,
Inleiding
Bij brief van 16 maart jl. hebben wij U een exemplaar doen toekomen
van de "Evaluatienota Organisatie Gemeente Leeuwarden plus Plan van
Aanpak Organisatie-ontwikkelingsproces" (in het vervolg Evaluatienota
c.a. genoemd). In deze nota maken wij ons voornemen bekend om een or
ganisatie-ontwikkelingsproces in de gemeente te starten en wordt de
richting aangegeven waarin de organisatie zich in hoofdlijnen zou moe
ten ontwikkelen ter oplossing van de beschreven knelpunten. Wij hebben
daarbij in principe gekozen voor een organisatie in de gemeente Leeu
warden, waarbij zowel de beleidsvoorbereiding als de beleidsuitvoering
worden ondergebracht bij de diensten en de secretarie de coördinatie
taken vervult en zich in principe niet met uitvoerende taken bezig
houdt. In concreto worden daarbij als hoofduitgangspunten voor de
nieuwe organisatie genoemd:
a. het integreren van de beleidsvoorbereiding en de beleidsuitvoering
in de diensten;
b. het omvormen van de secretarie tot een coördinerend, ondersteunend
en (politiek-bestuurlijk) toetsend orgaan; een en ander in samen
hang met een wijziging van de rol van de gemeentesecretaris;
c. het verminderen van het aantal diensten.
Tevens is in de nota een plan van aanpak opgenomen, waarin de procedu
re met betrekking tot het proces staat aangegeven. Overeenkomstig onze
voorkeur om het onderzoek zoveel mogelijk intern uit te voeren hebben
wij inmiddels de heer drsH. Sikkema benoemd tot adviseur in algemene
dienst en belast met het projektmanagement, rechtstreeks ressorterend
onder ons College. Verder bestaat het projektmanagement uit de heer
drs. G.H. Ingenhoest, die - naast zijn funktie als hoofd van het bu
reau Organisatie en Automatisering van de afdeling E.B.O. - voor de
helft van zijn tijd hiertoe is vrijgemaakt.
Overeenkomstig het in het rapport opgenomen plan van aanpak is dit ter
inspraak toegezonden aan:
- de raadscommissie voor Organisatie-, Personeels- en Informatiezaken
(O.P.I.);
- de afzonderlijke Medezeggenschapscommissies en de commissie voor
Georganiseerd Overleg;
- de direkties van de verschillende gemeentelijke diensten.