- 2 -
1Verordening hondenbelasting.
In Uw vergadering van 1 december 1986 heeft U besloten gedurende de
beleidsperiode 1987-1991 de hondenbelasting elk jaar extra te verhogen met
f 5,voor het houden van een hond, f 7,50 voor een tweede hond, f 10,
voor een derde en meer honden alsmede voor een kennel. De meeropbrengst zal
worden aangewend voor het treffen van een aantal milieu-technische maatrege
len en een intensievere controle op het hondenbezit.
Ter uitvoering hiervan zullen wij U binnenkort voorstellen doen.
Ten einde de verhoogde tarieven per 1 januari 1988 te effectueren is
daarover thans besluitvorming gewenst. De tarieven per 1 januari 1988 kunnen
als volgt worden bepaald:
a. voor één hond f 70,(was f 65,
b. voor een tweede hond f 105,(was f 97,50);
c. voor een derde en volgende hond f 140,(was f 130,
d. voor een kennel f 140,(was f 130,
In het wijzigingsbesluit van 1 december 1986 is de ontheffing van honden
belasting bij beëindiging van de belastingplicht in de loop van het
belastingjaar op een andere wijze dan tot dan toe geregeld in artikel 5.
Artikel 12, waarin deze ontheffing voordien' was geregeld, dient derhalve
(alsnog) te vervallen.
2Leges verordening.
aAbonnement_raa dsjiukken
Bij Uw besluit van 1 december 1986 (nr. 19800) hebt U besloten de
tarieven voor een abonnement op de raadstukken in drie jaarlijkse fasen
(1987 t/m 1989) te verhogen.
Uit dit besluit vloeit voort, dat de tarieven bedoeld in artikel 5 van
de verordening per 1 januari 1988 als volgt worden:
1. abonnement op het verslag van de handelingen van de Gemeenteraad met
bijlagen f 42,50 (was f 36,75);
2. abonnement op het verstrekken van agenda's, verslagen enz. van
raadsadviescommissies of een commissie van advies en bijstand aan
Burgemeester en Wethouders f 13,25 (was f 9,75);
3. alsvoren ten behoeve van in de Gemeenteraad zitting hebbende frac
ties voor maximaal 2 abonnementen f 13,25 (was f 9,75).
b. Leges voor see 1 a_ut_omajteri
In Uw vergadering van 29 juni 1987 hebt U de Verordening op de
speelautomaten vastgesteld. In verband hiermee, alsmede in verband met
de wijziging van de Wet op de kansspelen dient de Legesverordening te
worden aangepast (artikel 17a).
De Legesverordening kent momenteel een tarief van f 300,voor een
vergunning voor het voor onbepaalde tijd aanwezig hebben van een
toestel. Voor een vergunning voor het houden van een speelautomatenhal
is geen specifiek tarief opgenomen.
Als gevolg van de wijziging van de Wet op de kansspelen is de gemeente
thans voor wat de toestellen betreft aan bepaalde maximale tarieven
gebonden. Hiermee is rekening gehouden in de onderhavige wijziging van
de Legesverordening
Gelet op de aan de administratieve bemoeienissen verbonden inspanningen
zijn wij van mening, dat de maximaal toelaatbare tarieven in rekening
moeten worden gebracht.
Deze liggen overigens lager dan het hierboven reeds genoemde bedrag van
f 300,dat thans wordt gehanteerd.
De tekst van het gewijzigde artikel is in overeenstemming met de model
verordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
In het gewijzigde artikel (artikel 17a) is voorts een tarief voor een
vergunning voor het houden van een speelautomatenhal opgenomen.
c. Lej|es_ parke_eroritheff_ing-
Parkeerontheffingen worden verstrekt aan bedrijven en instellingen, die
frequent werkzaamheden in de binnenstad moeten verrichten. Het gebruik
van een motorvoertuig strekt zich uit tot die straten, waar een parkeer
verbod geldt. Dit bemoeilijkt het reguleren van de parkeerstroom in de
binnenstad. Het tarief voor het afgeven van een parkeerontheffing
bedraagt thans f 26,per jaar. Het lage tarief heeft tot gevolg dat
het aantal aanvragen om ontheffing toeneemt. Hieronder zijn vaak bedrij
ven, die eerder over een vergunning/abonnement beschikten op grond van
de Parkeer- en Parkeergeldverordening. Het tarief voor vergunning/-
abonnementhouders op grond van de Parkeer- en Parkeergeldverordening
bedraagt f 15,per maand voor een vergunning voor maximaal twee motor
voertuigen.
Gelet op de hiervoor geschetste probleemstelling en gelet op het rela
tief grotere profijt voor bezitters van een parkeerontheffing - er kan
de hele dag worden geparkeerd op straten waar dat verboden is - stellen
wij U voor het tarief aan te passen op minstens het tarief volgens de
Parkeer- en Parkeergeldverordening.
Bovendien zijn aan het verstrekken van een parkeerontheffing nogal wat
administratieve kosten verbonden.
Wij stellen U daarom voor de leges voor het verlenen van een parkeer
onthef fing vast te stellen op f 15,per maand.
De meeropbrengst als gevolg van deze wijziging kan worden geraamd op
rond f 44.000,
d. Le_ges_ hinderwet^
In artikel 21 staat nog een bepaling m.b.t. het berekenen van een tarief
indien het advies van externe adviseurs moet worden ingewonnen.
Deze bepaling is in strijd met de jurisprudentie en dient derhalve te
vervallen. In het kader van het ontwerpen van een nieuwe Legesveror
dening zal worden onderzocht of een vervangende regeling moet worden
opgenomen. De bestaande regeling vond overigens niet of nauwelijks
toepassing
Verordening op de heffing en invordering van veemarktrechten.
In het kader van de verbouw en optimalisatie van de veemarktrechten zullen
ruimere hokken voor het verhandelen van nuchtere kalveren worden aangeschaft
met een afmeting van 2,0 x 2,0 4,0 m^ per hok per jaar.
Aangezien in de nieuwe situatie minder nuka-hokken kunnen worden geplaatst
en verhuurd, dient naar onze mening, om een inkomstenderving te vermijden,
het tarief per hok te worden afgestemd op de in gebruik te nemen
oppervlakte
In verband hiermee stellen wij U voor om op basis van het huidige m2-tarief
van f 21,67 de nieuwe nuka-hokken te verhuren voor f 87,per hok per jaar.
Gerekend per m2 blijft het tarief derhalve ongewijzigd.