-6-
ten behoeve van de realisering van het herhuisvestingsplan
ten laste van de stelpost na-oorlogse wijken van het
stadsvernieuwingsfonds te dekken. De kosten hiervan worden op
f 8.000,begroot.
c. Spreiding van financiëel risico als gevolg van uitstel van
sloop en een nieuwe poging tot verhuur S8-flat.
Het eventuele extra verlies, dat WLL lijdt als gevolg van het
uitstellen van de sloop met 2 jaar bedraagt op basis van de
door ons gemaakte voorcalculatie na 2 jaar circa f 400.000,
er vanuit gaande dat er geen verbetering van de
verhuursituatie zou optreden en er jaarlijks een bedrag van f
80.000,uitgegeven moet worden voor de bestrijding van de
gevolgen van het vandalisme. Verder is aan het begin van de
verhuurcampagne een investering verondersteld van f 85.000,
ten behoeve van noodzakelijke voorzieningen in het kader van
de hervatting van de verhuur van de S8. (beperkt toegankelijk
maken van het flatgebouw) Voor zover de investeringen in de
S8-flat het bedrag van f 85.000,— te boven gaan zijn wij in
principe bereid deze onafwendbare kosten op basis van
concrete voorstellen te dekken ten laste van de stelpost
"na-oorlogse wijken" van het stadsvernieuwingsfonds.
Overigens zij hier vermeld, dat dit een op zichzelf staande
beslissing is, die niet als een precedent mag worden
beschouwd. De zeer specifieke situatie in de Meenthe afgezet
tegen de zorgelijke financiële situatie van VLL rechtvaardigt
naar onze mening deze bijdrage. Mocht deze aanpak niet het
beoogde resultaat opleveren, dan is het naar onze mening
redelijk, dat van gemeentewege tevens een bijdrage van
maximaal 50% van het geraamde verlies, zijnde maximaal f
200.000,aan VLL uitgekeerd wordt, indien alsnog tot sloop
moet worden besloten. Deze bijdrage zou naar onze mening ten
laste van de stelpost na-oorlogse wijken van het
stadsvernieuwingsfonds kunnen worden gedekt.
d. Selectieve woningtoewijzing,
In het kader van de evaluatie van het woonruimte-
verdelingssysteem hebt U uitgesproken, dat in zeer
uitzonderlijke omstandigheden de toepassing van een selectief
toewijzingsbeleid tot de mogelijkheid moet behoren. Gelet op
het vorenstaande en gelezen de inhoud van de hier aan de orde
zijnde rapportage achten wij de signalen voldoende om een
dergelijk specifiek op de Meenthe gericht toewijzingsbeleid
te ontwikkelen. Wij stellen U voor met de ontwikkeling
hiervan in te stemmen. Wij denken daarbij aan de instelling
van een speciale vertrouwenscommissie, die is samengesteld
uit vertegenwoordigers van diverse maatschappelijke
instellingen, welke de voordrachten voor toewijzing nader zal
toetsen. Het spreekt vanzelf, dat de beoordelingscriteria
niet in strijd mogen zijn met de eerder vastgestelde
uitgangspunten voor de woonruimteverdeling, daar waar het
gaat om mogelijke discriminatie op grond van huidskleur, ras,
geloof, sexuele voorkeur, geslacht e.d. Het doel van een
zorgvuldig inplaatsingsbeleid moet uitsluitend gericht zijn
op het voorkomen van problematische huisvestingssituaties.
-7-
Het gaat namelijk om het weren van huurders, waarvan bekend
is, dat deze een niet acceptabel woon- en sociaal gedrag
hebben, dat belastend is voor de mede-huurders en van
negatieve invloed is op het woonklimaat. Het spreekt vanzelf
dat van de commissie-leden geheimhouding wordt verlangd met
het oog op de pricacy en dat schriftelijke rapportage van de
bevindingen en de beoordeling van de kandidaten aan derden
moet worden uitgesloten. Vel achten wij ten behoeve van
eventuele beleidsmatige toetsing door de Commissie voor de
Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting een algemene
verslaglegging gewenst inzake de gehanteerde werkwijze,
zonder dat hierbij direkte persoonsinformatie wordt
verstrekt.
e. Instelling projektgroep.
Ter uitvoering en voorbereiding van de in het plan van aanpak
voorgestelde maatregelen is het noodzakelijk, dat er een
praktisch ingestelde projektgroep -wordt gevormd, waarin zowel
de bewoners als VLL participeren. Dit betekent impliciet, dat
de tot dusver functionerende plangroep wordt opgeheven. De
projektgroep heeft tot taak het Plan van aanpak te realiseren
te beginnen bij variant 1 en te rapporteren over de voortgang
ervan. Omtrent het in de tijd naar voren halen van een aantal
maatregelen en de mogelijkheden daartoe dient afzonderlijk te
worden gerapporteerd. De projektgroep dient naar onze mening
als volgt te worden samengesteld:
- projekleider (extern ingehuurd);
- secretariaat verzorgd door de dienst stadsontwikkeling;
- vertegenwoordigers van:de bewonerswerkgroep de Meenthe;
de projektleider van VLL;
de afdelingen: R.O.V.
Velzijn.
de Dienst Stadsontwikkeling;
de Gemeentepolitie,
de Reinigingsdienst.
Teneinde de projektgroep zo spoedig mogelijk te laten
functioneren, stellen wij U nu reeds voor er mee in te
stemmen, dat de kosten van de externe projektleider en het
secretariaat worden gedekt ten laste van de stelpost
na-oorlogse wijken van het stadsvernieuwingsfonds, waarvoor U
reeds in kader van het jaarlijkse verdeelbesluit middelen
beschikbaar hebt gesteld. De raming van kosten beloopt thans
op basis van 1 dag in de week een totaalbedrag van 106.030,-
per jaar. De projektgroep de Meenthe krijgt de opdracht de in
het plan van aanpak genoemde maatregelen nader uit te werken
en voor te bereiden, te beginnen bij variant 1. Voorts dient
tegelijkertijd onderzocht te worden of een deel van de in
latere varianten genoemde maatregelen in de tijd naar voren
gehaald kunnen worden, overeenkomstig het voorliggende advies
van de plangroep.
f. Bestuurlijk overleg.
VLL heeft voorgesteld om naast deze projektgroep ook een
bestuurlijk samengestelde stuurgroep te laten functioneren.
Vij kunnen ons voorstellen, dat hieraan behoefte is. Tot nu