-6- ten behoeve van de realisering van het herhuisvestingsplan ten laste van de stelpost na-oorlogse wijken van het stadsvernieuwingsfonds te dekken. De kosten hiervan worden op f 8.000,begroot. c. Spreiding van financiëel risico als gevolg van uitstel van sloop en een nieuwe poging tot verhuur S8-flat. Het eventuele extra verlies, dat WLL lijdt als gevolg van het uitstellen van de sloop met 2 jaar bedraagt op basis van de door ons gemaakte voorcalculatie na 2 jaar circa f 400.000, er vanuit gaande dat er geen verbetering van de verhuursituatie zou optreden en er jaarlijks een bedrag van f 80.000,uitgegeven moet worden voor de bestrijding van de gevolgen van het vandalisme. Verder is aan het begin van de verhuurcampagne een investering verondersteld van f 85.000, ten behoeve van noodzakelijke voorzieningen in het kader van de hervatting van de verhuur van de S8. (beperkt toegankelijk maken van het flatgebouw) Voor zover de investeringen in de S8-flat het bedrag van f 85.000,— te boven gaan zijn wij in principe bereid deze onafwendbare kosten op basis van concrete voorstellen te dekken ten laste van de stelpost "na-oorlogse wijken" van het stadsvernieuwingsfonds. Overigens zij hier vermeld, dat dit een op zichzelf staande beslissing is, die niet als een precedent mag worden beschouwd. De zeer specifieke situatie in de Meenthe afgezet tegen de zorgelijke financiële situatie van VLL rechtvaardigt naar onze mening deze bijdrage. Mocht deze aanpak niet het beoogde resultaat opleveren, dan is het naar onze mening redelijk, dat van gemeentewege tevens een bijdrage van maximaal 50% van het geraamde verlies, zijnde maximaal f 200.000,aan VLL uitgekeerd wordt, indien alsnog tot sloop moet worden besloten. Deze bijdrage zou naar onze mening ten laste van de stelpost na-oorlogse wijken van het stadsvernieuwingsfonds kunnen worden gedekt. d. Selectieve woningtoewijzing, In het kader van de evaluatie van het woonruimte- verdelingssysteem hebt U uitgesproken, dat in zeer uitzonderlijke omstandigheden de toepassing van een selectief toewijzingsbeleid tot de mogelijkheid moet behoren. Gelet op het vorenstaande en gelezen de inhoud van de hier aan de orde zijnde rapportage achten wij de signalen voldoende om een dergelijk specifiek op de Meenthe gericht toewijzingsbeleid te ontwikkelen. Wij stellen U voor met de ontwikkeling hiervan in te stemmen. Wij denken daarbij aan de instelling van een speciale vertrouwenscommissie, die is samengesteld uit vertegenwoordigers van diverse maatschappelijke instellingen, welke de voordrachten voor toewijzing nader zal toetsen. Het spreekt vanzelf, dat de beoordelingscriteria niet in strijd mogen zijn met de eerder vastgestelde uitgangspunten voor de woonruimteverdeling, daar waar het gaat om mogelijke discriminatie op grond van huidskleur, ras, geloof, sexuele voorkeur, geslacht e.d. Het doel van een zorgvuldig inplaatsingsbeleid moet uitsluitend gericht zijn op het voorkomen van problematische huisvestingssituaties. -7- Het gaat namelijk om het weren van huurders, waarvan bekend is, dat deze een niet acceptabel woon- en sociaal gedrag hebben, dat belastend is voor de mede-huurders en van negatieve invloed is op het woonklimaat. Het spreekt vanzelf dat van de commissie-leden geheimhouding wordt verlangd met het oog op de pricacy en dat schriftelijke rapportage van de bevindingen en de beoordeling van de kandidaten aan derden moet worden uitgesloten. Vel achten wij ten behoeve van eventuele beleidsmatige toetsing door de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting een algemene verslaglegging gewenst inzake de gehanteerde werkwijze, zonder dat hierbij direkte persoonsinformatie wordt verstrekt. e. Instelling projektgroep. Ter uitvoering en voorbereiding van de in het plan van aanpak voorgestelde maatregelen is het noodzakelijk, dat er een praktisch ingestelde projektgroep -wordt gevormd, waarin zowel de bewoners als VLL participeren. Dit betekent impliciet, dat de tot dusver functionerende plangroep wordt opgeheven. De projektgroep heeft tot taak het Plan van aanpak te realiseren te beginnen bij variant 1 en te rapporteren over de voortgang ervan. Omtrent het in de tijd naar voren halen van een aantal maatregelen en de mogelijkheden daartoe dient afzonderlijk te worden gerapporteerd. De projektgroep dient naar onze mening als volgt te worden samengesteld: - projekleider (extern ingehuurd); - secretariaat verzorgd door de dienst stadsontwikkeling; - vertegenwoordigers van:de bewonerswerkgroep de Meenthe; de projektleider van VLL; de afdelingen: R.O.V. Velzijn. de Dienst Stadsontwikkeling; de Gemeentepolitie, de Reinigingsdienst. Teneinde de projektgroep zo spoedig mogelijk te laten functioneren, stellen wij U nu reeds voor er mee in te stemmen, dat de kosten van de externe projektleider en het secretariaat worden gedekt ten laste van de stelpost na-oorlogse wijken van het stadsvernieuwingsfonds, waarvoor U reeds in kader van het jaarlijkse verdeelbesluit middelen beschikbaar hebt gesteld. De raming van kosten beloopt thans op basis van 1 dag in de week een totaalbedrag van 106.030,- per jaar. De projektgroep de Meenthe krijgt de opdracht de in het plan van aanpak genoemde maatregelen nader uit te werken en voor te bereiden, te beginnen bij variant 1. Voorts dient tegelijkertijd onderzocht te worden of een deel van de in latere varianten genoemde maatregelen in de tijd naar voren gehaald kunnen worden, overeenkomstig het voorliggende advies van de plangroep. f. Bestuurlijk overleg. VLL heeft voorgesteld om naast deze projektgroep ook een bestuurlijk samengestelde stuurgroep te laten functioneren. Vij kunnen ons voorstellen, dat hieraan behoefte is. Tot nu

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 532