4. in te stemmen met de aanstelling van een externe
projektleider ten behoeve van de onder 3. bedoelde
projektgroep, waarvan de kosten (inclusief het door de
Dienst Stadsontwikkeling te voeren secretariaat) worden
begroot op f 106.080,per jaar.
5. een bijdrage van maximaal f 200.000,aan de
Voningstichting "Leeuwarden-Leeuwarderadeel" in het
eventuele extra exploitatie-tekort in het vooruitzicht
te stellen in geval alsnog binnen 2 jaar tot sloop van
de S8-flat moet worden overgegaan op grond van
tegenvallende verhuurresultaten, welke tot uitdrukking
komen in een leegs£andspercentage dat hoger is dan
50% gedurende de laatste helft van 1989;
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
r
Gemeenschappelijke regeling taxivervoer Noord-Friesland.
Bijlage no. 392 Leeuwarden, 3 december 1987.
Aan de Gemeenteraad.
Met ingang van 1 januari 1988 zal de Wet personenvervoer in werking treden
ter vervanging van de Wet autovervoer personen. De bevoegdheid tot het verlenen
van taxivergunningen zal als gevolg hiervan niet meer bij de gemeente berusten
maar in eerste instantie bij Gedeputeerde Staten.
Op grond van artikel 63 van de Wet personenvervoer wordt voorts de moge
lijkheid geboden aan Gedeputeerde Staten, deze- bevoegdheid te delegeren aan een
door de gemeenten daartoe ingestelde gemeenschappelijke regeling. Deze
gemeenschappelijke regeling dient te voldoen aan het gestelde in de Wet
gemeenschappelijke regelingen. In het geval van de gemeente Leeuwarden is voor
de hand liggend dat de Regio Noord-Friesland, die nog tot stand moet komen, te
zijner tijd deze taak zal gaan uitvoeren.
Gedurende de periode van voorbereiding van het wetsvoorstel is door ons aan
zowel het ministerie als de Vereniging Friese Gemeenten onze voorkeur kenbaar
gemaakt voor de mogelijkheid het beleid met betrekking tot het taxivervoer op
een zo laag mogelijk niveau uit te voeren. Nadat het wetsvoorstel definitief was
vastgesteld hebben wij bij brief van 13 april 1987 een verzoek gericht aan Gede
puteerde Staten om over te gaan tot overdracht van genoemde bevoegdheid aan de
regio. Alvorens dat verzoek te doen zijn de Commissie voor Algemene Zaken en de
Taxi-adviescommissie daarover gehoord. Beide commissies hebben zich met ons
voornemen kunnen verenigen, zij het met dien verstande dat een lid van de Taxi
adviescommissie, de vertegenwoordiger namens de vervoersondernemerszich van
ons standpunt distantieerde.
Alvorens Gedeputeerde Staten over kunnen gaan tot delegatie dienen de
gemeenten zoals reeds is opgemerkt een gemeenschappelijke regeling te treffen.
De nieuwe regio-indeling zal evenwel pas vanaf 1 januari 1989 van kracht zijn.
De Integratiecommissie (dit is de commissie die de totstandkoming van de nieuwe
regio voorbereidt) heeft in verband hiermee ter overbrugging van het jaar 1988
een interimregeling ontworpen, de Gemeenschappelijke regeling taxivervoer
Noord-Friesland. Deze interimregeling zal naar mag worden aangenomen per
1 januari 1989 worden geïntegreerd in de gemeenschappelijke regeling voor de
nieuwe regio.
Aangezien het een tijdelijke regeling betreft van zeer korte duur, zijn wij
hiermee akkoord gegaan met dien verstande dat wij ervan uitgaan dat Leeuwarden
op basis van artikel 6, lid 3, in ieder geval in aanmerking zal komen voor een
zetel in het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling.
Over de concrete invulling van het na 1 januari 1988 te voeren taxibeleid
kan momenteel alleen worden medegedeeld dat de regio thans bezig is met de
beleidsvoorbereidende werkzaamheden. Waarschijnlijk zal de regio een taxiveror-
dening vaststellen. De invloed welke de gemeente zal kunnen uitoefenen op het
regionaal te voeren beleid, zal, naar mag worden aangenomen, beperkt blijven tot
advisering ten aanzien van die taxivergunningen waarvan de aanvrager gevestigd
is in de desbetreffende gemeente. De nieuwe situatie heeft zeker gevolgen voor
de Taxiverordening Leeuwarden 1976 en de daarin voorgeschreven Taxi-adviescommis-
Wij komen daar bij U op terug, zodra er meer zicht bestaat op de wijze waarop de
beleidsvoorbereiding van het taxivervoer in regionaal verband wordt geregeld.