4. in te stemmen met de aanstelling van een externe projektleider ten behoeve van de onder 3. bedoelde projektgroep, waarvan de kosten (inclusief het door de Dienst Stadsontwikkeling te voeren secretariaat) worden begroot op f 106.080,per jaar. 5. een bijdrage van maximaal f 200.000,aan de Voningstichting "Leeuwarden-Leeuwarderadeel" in het eventuele extra exploitatie-tekort in het vooruitzicht te stellen in geval alsnog binnen 2 jaar tot sloop van de S8-flat moet worden overgegaan op grond van tegenvallende verhuurresultaten, welke tot uitdrukking komen in een leegs£andspercentage dat hoger is dan 50% gedurende de laatste helft van 1989; Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. r Gemeenschappelijke regeling taxivervoer Noord-Friesland. Bijlage no. 392 Leeuwarden, 3 december 1987. Aan de Gemeenteraad. Met ingang van 1 januari 1988 zal de Wet personenvervoer in werking treden ter vervanging van de Wet autovervoer personen. De bevoegdheid tot het verlenen van taxivergunningen zal als gevolg hiervan niet meer bij de gemeente berusten maar in eerste instantie bij Gedeputeerde Staten. Op grond van artikel 63 van de Wet personenvervoer wordt voorts de moge lijkheid geboden aan Gedeputeerde Staten, deze- bevoegdheid te delegeren aan een door de gemeenten daartoe ingestelde gemeenschappelijke regeling. Deze gemeenschappelijke regeling dient te voldoen aan het gestelde in de Wet gemeenschappelijke regelingen. In het geval van de gemeente Leeuwarden is voor de hand liggend dat de Regio Noord-Friesland, die nog tot stand moet komen, te zijner tijd deze taak zal gaan uitvoeren. Gedurende de periode van voorbereiding van het wetsvoorstel is door ons aan zowel het ministerie als de Vereniging Friese Gemeenten onze voorkeur kenbaar gemaakt voor de mogelijkheid het beleid met betrekking tot het taxivervoer op een zo laag mogelijk niveau uit te voeren. Nadat het wetsvoorstel definitief was vastgesteld hebben wij bij brief van 13 april 1987 een verzoek gericht aan Gede puteerde Staten om over te gaan tot overdracht van genoemde bevoegdheid aan de regio. Alvorens dat verzoek te doen zijn de Commissie voor Algemene Zaken en de Taxi-adviescommissie daarover gehoord. Beide commissies hebben zich met ons voornemen kunnen verenigen, zij het met dien verstande dat een lid van de Taxi adviescommissie, de vertegenwoordiger namens de vervoersondernemerszich van ons standpunt distantieerde. Alvorens Gedeputeerde Staten over kunnen gaan tot delegatie dienen de gemeenten zoals reeds is opgemerkt een gemeenschappelijke regeling te treffen. De nieuwe regio-indeling zal evenwel pas vanaf 1 januari 1989 van kracht zijn. De Integratiecommissie (dit is de commissie die de totstandkoming van de nieuwe regio voorbereidt) heeft in verband hiermee ter overbrugging van het jaar 1988 een interimregeling ontworpen, de Gemeenschappelijke regeling taxivervoer Noord-Friesland. Deze interimregeling zal naar mag worden aangenomen per 1 januari 1989 worden geïntegreerd in de gemeenschappelijke regeling voor de nieuwe regio. Aangezien het een tijdelijke regeling betreft van zeer korte duur, zijn wij hiermee akkoord gegaan met dien verstande dat wij ervan uitgaan dat Leeuwarden op basis van artikel 6, lid 3, in ieder geval in aanmerking zal komen voor een zetel in het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling. Over de concrete invulling van het na 1 januari 1988 te voeren taxibeleid kan momenteel alleen worden medegedeeld dat de regio thans bezig is met de beleidsvoorbereidende werkzaamheden. Waarschijnlijk zal de regio een taxiveror- dening vaststellen. De invloed welke de gemeente zal kunnen uitoefenen op het regionaal te voeren beleid, zal, naar mag worden aangenomen, beperkt blijven tot advisering ten aanzien van die taxivergunningen waarvan de aanvrager gevestigd is in de desbetreffende gemeente. De nieuwe situatie heeft zeker gevolgen voor de Taxiverordening Leeuwarden 1976 en de daarin voorgeschreven Taxi-adviescommis- Wij komen daar bij U op terug, zodra er meer zicht bestaat op de wijze waarop de beleidsvoorbereiding van het taxivervoer in regionaal verband wordt geregeld.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 534