Deze limieten liggen f 177.000,hoger dan waarop wij hebben gerekend bij I het opstellen van het ontwerp-beleidsplan 1988-1992. In het genoemde beleidsplan (blz. 103 en 104) hebben wij aangegeven op welke wijze wij het verlies van f 1.032.000,wensen te compenseren bij andere heffingen. Nu de limieten op basis van recentere gegevens f 177.000,hoger zijn, kan het compensatieverlies worden teruggebracht tot f 855.000,— (f 1.032.000,— minus f 177.000, Wij volgen hiermede de lijn van de laatste jaren op basis waarvan steeds is uitgegaan van de limietopbrengsten. Blijft echter de noodzaak het nader berekende verlies van f 855.000,te compenseren door een extra verhoging van enkele andere tarieven, met name het tarief van het rioolrecht voor eigenaren en de afvalstoffenheffing in samenhang met het vrijstellen van enkele gemeentelijke eigendommen, waar door de onroerend-goedbelastingen minder zwaar drukken op de gemeen tebegroting. Wij vinden deze wijze van compenseren het meest voor de hand liggend in verband met het navolgende. Het verlies bij de onroerend-goedbelastingen c.q. de verminderde belastingdruk betreft de categorieën belastingplichtigen volgens de in het 11 onderstaande overzicht aangegeven verdeling: Gebruikershef f ing Eigenarenheffing Totaal woningen niet-woningen woningen niet-woningen f 197.000,— f 188.000,— f 239.000,— f 231.000,— f 855.000,- Uit dit overzicht kan worden afgeleid in welke omvang de onderscheiden categorieën voordeel hebben van de verlaagde belastingdruk bij de onroerend-goedbelastingen. In principe kan bij deze categorieën compensatie! worden gezocht bij het rioolrecht voor eigenaren en de afvalstoffenheffing,! omdat a. de groep eigenaren van woningen en niet-woningen bij de onroerend-goed-l belasting dezelfde is als de groep eigenaren voor rioolrecht en b. de groep gebruikers van woningen bij onroerend-goedbelastingen dezelfde! is als de groep, die de afvalstoffenheffing opbrengt. Zoals is opgemerkt, stellen wij, om het verlies van f 855.000,te compen-l seren, U tevens voor een deel van de gemeentelijke eigendommen vrij te stellen van onroerend-goedbelastingen. De wet laat toe, dat de gemeente voor haar eigendommen, die tevens bij haar in gebruik zijn, een dergelijke I vrijstelling verleent. De toepassing van deze mogelijkheid dient zich naar I onze mening tot die objecten te beperken, waartegenover geen rechtstreekse I vergoeding van onroerend-goedlasten staat, zoals bijvoorbeeld de norm vergoeding voor scholen. De vrij te stellen objecten betreffen die, welke in beheer en gebruik zijn bij de Dienst Marktwezen en de Frieslandhal, de Dienst Stadsontwikkeling (m.u.v. het Grondbedrijf), de Dienst voor Sport en Recreatie, alsmede het Gemeentelijk Muziekinstituut Leeuwarden. Door het vrijstellen van die objecten worden de onroerend-goedlasten inde begroting 1988 rond f 375.000,lager. De f 375.000,wordt opgebracht door de overige belastingplichtigen bij de onroerend-goedbelastingen. - 3 - Budgettair gezien vormt de f 375.000,wel een onderdeel van ons compen- satievoorstelPer saldo blijft er dan nog te compenseren f 855.000,minus f 375.000,— is f 480.000,— Dit resterende bedrag aan verliezen bij de onroerend-goedbelastingen c.q. verminderde belastingdruk kan over de categorieën als volgt worden ver deeld. Gebruikersheffing 0GB Eigenarenheffing 0GB Totaal van woningen van niet-woningen van woningen van niet-woningen f 110.000,— f 106.000,— f 134.000,— f 130.000,— f 480.000,— Wij zullen hierna per belastingsoort tariefsvoorstellen doen, waarbij als uitgangspunt wordt genomen dat: a. het verlies bij de gebruikersheffing 0GB van woningen tot een bedrag van rond f 110.000,wordt gecompenseerd door een extra verhoging van de afvalstoffenheffing; b. het verlies bij de eigenarenheffing 0GB tot een bedrag van f 264.000,alsmede het verlies bij de gebruikersheffing niet-woningen (ad f 106.000,wordt gecompenseerd door een extra verhoging van het rioolrecht voor eigenaren. Verordening onroerend-goedbelastingen. De tarieven voor 1987 heeft U vastgesteld: voor de gebruikersheffing op f 7,34 per f 3.000,waarde; voor de eigenarenheffing op f 8,86 per f 3.000,waarde. Voor het vaststellen van de tarieven 1988 is een aantal gegevens van belang, te weten: a. de beoogde totaal-opbrengsten van zowel de gebruikers- als de eige narenhef f ing; b. de totale belastbare eenheden die een waarde van f 3.000,hebben, aOpbrengsten Zoals reeds is opgemerkt mogen de opbrengsten op basis van de cir culaire van 5 november 1987 voor 1988 maximaal zijn: voor de gebruikersheffing f 9.857.000, voor de eigenarenheffing f 12.320.000, Totaal f 22.177.000,— b. Aaritjïl_b€[ljis tbjire eer^hj^den_v<m_f_3jJ)00JL— waarde. Onder aftrek van de belastbare eenheden van vrij te stellen gemeenteob jecten bedragen de totalen aan de hand van de meest recente gegevens: 1. voor de gebruikersheffing 1.398.500 eenheden; 2. voor de eigenarenheffing 1.466.300 eenheden. Deze aantallen zijn hoger dan wij hebben geraamd bij het opstellen van de begroting 1988. Hierdoor kunnen de tarieven lager worden. Mede van belang voor de tariefberekening zijn de bedragen van de onin bare posten in verband met te verlenen kwijtscheldingen, afrondingen en oninbaarli jdingen. Met name met betrekking tot de gebruikersheffing is een sterke toename te constateren van te verlenen kwijtscheldingen. Om opbrengstverliezen te beperken is het daarom noodzakelijk het totaal aan verliesposten bij de gebruikersheffing te verhogen van f 161.000,naar f 300.000, De verliesposten wegens niet te innen bedragen bij de eigenarenheffing kunnen worden verlaagd van f 289.000,naar rond f 250.000,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 565