In het kader van de reorganisatie zal bekeken moeten worden in hoe
verre binnen de nieuw te vormen diensten een decentralisatie van mid-
delenfunkties (inclusief die op het gebied van de informatica) aan
beveling verdient,cqin welke mate.
2. Bijlagen (projektdossiers
In de projektdossiers van de bijlagen bij het automatiseringsplan
D.S.O. 1987-1989 staat de aanschaf van een tweetal Personal Computers
genoemd ten behoeve van de automatisering van de afdelingen Milieuza
ken en Bouw- en Woningtoezicht.
Aangezien de kosten in deze ten laste komen van de Algemene Dienst,
de verdeling van financiële middelen ten behoeve van de realisering
van projekten betreffende 1987 reeds heeft plaatsgevonden en het to
taal aantal aanvragen voor 1988 verre de beschikbare middelen over
treft, stellen wij voor deze voorstellen af te wegen bij de besluit
vorming inzake het totale projektenplan 1988, dat u begin 1988 zal
worden aangeboden.
Eveneens zal dit gebeuren met de aanschaf van een tweetal P.C.'s voor
algemeen gebruik bij de D.S.O.waarvan de aanschaf op dit moment
niet direkt noodzakelijk is.
De totale kosten van de thans voorgestelde investeringen bedragen
f 886.000,waarvan bij de 4e begrotingswijziging voor 1986 reeds
f 320.000,-- beschikbaar is gesteld. Derhalve is nog een aanvullend
krediet benodigd van f 566.000,
In het totaalbedrag van f 886.000,-- is f 462.000,-- begrepen voor
vervanging en uitbreiding van de mini-computer voor de afdeling admi
nistratie. Deze zal eerst in 1989 gaan funktioneren, zodat de kapi-
taallasten voor 1988 kunnen worden berekend over een bedrag van
f 424.000,-- (f 886.000,-- minus f 462.000,--). Op basis van afschrij
ving in 5 jaar en een rente van 6V* bedragen de kapitaallasten dan
f 112.360,De extra kosten van onderhoud van de apparatuur en ex
terne ondersteuning zijn becijferd op rond f 50.000,
In de begroting van de Dienst Stadsontwikkeling voor 1988 is reeds
rekening gehouden met de nieuwe automatiseringsprojecten, zodat de
bovengenoemde lasten binnen de begroting kunnen worden opgevangen.
Voor de in 1989 op te voeren kapitaallasten voor de minicomputer zal
in de begroting voor 1989 de dekking worden aangewezen.
IIAutomatisering Gemeentelijk Woningbedrijf
In verband met de verhuizing van het Gemeentelijk Woningbedrijf naar
het nieuwbouwpand aan de Ouddeelstraat per 1 januari 1988 en de daar
uit voortvloeiende bureau-indeling, verdeeld over twee etages, dient
het aantal beeldschermen, om de continuïteit in de werkzaamheden te
waarborgen, op korte termijn met twee te worden uitgebreid. Dit omdat
gecombineerd gebruik van de reeds aanwezige beeldschermen niet meer
mogelijk is.
Uitbreiding van het aantal beeldschermen houdt tevens in dat het in
tern geheugen van de computer alsmede de communicatieprocessor qua
lijnaansluitingen dienen te worden uitgebreid.
Organisatorisch zijn voor dit projekt zowel door de dienst als door
de ondersteunende afdeling E.B.O., slechts minimale werkzaamheden te
verrichten, daar het om een primair technische aanpassing in/rond de
computer gaat. Met de aanpassing is een investering gemoeid van in
totaal f 68.450,-- (inclusief B.T.W. en inclusief f 1.200,-- installa-
tiekosten)
In de routine-investeringen voor 1988 voor het Gemeentelijk Woning
bedrijf zijn reeds bedragen opgenomen ter dekking van deze uitbrei
ding
De jaarlijkse lasten worden bestreden uit de (landelijke) administra
tienorm - die hierdoor niet wordt overschreden. De jaarlasten komen,
uitgaande van een afschrijvingstermijn van 5 jaar, neer op:
afschrijving: f 13.690,--
rente (6,5%): f 4.449,25
onderhoud f 1.596,--
1
Jaarlasten (totaal): f 19.735,25
Tot slot
Voor wat betreft de realisatie van de onderhavige projektvoorstellen,
willen wij opmerken dat deze over het algemeen geen belemmering zul
len vormen voor eventuele organisatorische veranderingen die op basis
van het reorganisatieproces kunnen worden voorgesteld. Wat betreft de
automatisering van de financiële administratie zal de aanpassing aan
en de relatie met betrekking tot de overige financiële administraties
c.q. de concernadministratie uitgangspunt moeten zijn.
De Commissie voor Organisatie-, Personeels- en Informatiezaken en de
Commissie voor Openbare Werken en Milieu hebben de onderhavige
voorstellen besproken en adviseren u hiermee akkoord te gaan.
Wij stellen u voor te besluiten overeenkomstig bijgaand ontwerp-be-
sluit
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden
Burgemeester
Secretaris.