In het kader van de reorganisatie zal bekeken moeten worden in hoe verre binnen de nieuw te vormen diensten een decentralisatie van mid- delenfunkties (inclusief die op het gebied van de informatica) aan beveling verdient,cqin welke mate. 2. Bijlagen (projektdossiers In de projektdossiers van de bijlagen bij het automatiseringsplan D.S.O. 1987-1989 staat de aanschaf van een tweetal Personal Computers genoemd ten behoeve van de automatisering van de afdelingen Milieuza ken en Bouw- en Woningtoezicht. Aangezien de kosten in deze ten laste komen van de Algemene Dienst, de verdeling van financiële middelen ten behoeve van de realisering van projekten betreffende 1987 reeds heeft plaatsgevonden en het to taal aantal aanvragen voor 1988 verre de beschikbare middelen over treft, stellen wij voor deze voorstellen af te wegen bij de besluit vorming inzake het totale projektenplan 1988, dat u begin 1988 zal worden aangeboden. Eveneens zal dit gebeuren met de aanschaf van een tweetal P.C.'s voor algemeen gebruik bij de D.S.O.waarvan de aanschaf op dit moment niet direkt noodzakelijk is. De totale kosten van de thans voorgestelde investeringen bedragen f 886.000,waarvan bij de 4e begrotingswijziging voor 1986 reeds f 320.000,-- beschikbaar is gesteld. Derhalve is nog een aanvullend krediet benodigd van f 566.000, In het totaalbedrag van f 886.000,-- is f 462.000,-- begrepen voor vervanging en uitbreiding van de mini-computer voor de afdeling admi nistratie. Deze zal eerst in 1989 gaan funktioneren, zodat de kapi- taallasten voor 1988 kunnen worden berekend over een bedrag van f 424.000,-- (f 886.000,-- minus f 462.000,--). Op basis van afschrij ving in 5 jaar en een rente van 6V* bedragen de kapitaallasten dan f 112.360,De extra kosten van onderhoud van de apparatuur en ex terne ondersteuning zijn becijferd op rond f 50.000, In de begroting van de Dienst Stadsontwikkeling voor 1988 is reeds rekening gehouden met de nieuwe automatiseringsprojecten, zodat de bovengenoemde lasten binnen de begroting kunnen worden opgevangen. Voor de in 1989 op te voeren kapitaallasten voor de minicomputer zal in de begroting voor 1989 de dekking worden aangewezen. IIAutomatisering Gemeentelijk Woningbedrijf In verband met de verhuizing van het Gemeentelijk Woningbedrijf naar het nieuwbouwpand aan de Ouddeelstraat per 1 januari 1988 en de daar uit voortvloeiende bureau-indeling, verdeeld over twee etages, dient het aantal beeldschermen, om de continuïteit in de werkzaamheden te waarborgen, op korte termijn met twee te worden uitgebreid. Dit omdat gecombineerd gebruik van de reeds aanwezige beeldschermen niet meer mogelijk is. Uitbreiding van het aantal beeldschermen houdt tevens in dat het in tern geheugen van de computer alsmede de communicatieprocessor qua lijnaansluitingen dienen te worden uitgebreid. Organisatorisch zijn voor dit projekt zowel door de dienst als door de ondersteunende afdeling E.B.O., slechts minimale werkzaamheden te verrichten, daar het om een primair technische aanpassing in/rond de computer gaat. Met de aanpassing is een investering gemoeid van in totaal f 68.450,-- (inclusief B.T.W. en inclusief f 1.200,-- installa- tiekosten) In de routine-investeringen voor 1988 voor het Gemeentelijk Woning bedrijf zijn reeds bedragen opgenomen ter dekking van deze uitbrei ding De jaarlijkse lasten worden bestreden uit de (landelijke) administra tienorm - die hierdoor niet wordt overschreden. De jaarlasten komen, uitgaande van een afschrijvingstermijn van 5 jaar, neer op: afschrijving: f 13.690,-- rente (6,5%): f 4.449,25 onderhoud f 1.596,-- 1 Jaarlasten (totaal): f 19.735,25 Tot slot Voor wat betreft de realisatie van de onderhavige projektvoorstellen, willen wij opmerken dat deze over het algemeen geen belemmering zul len vormen voor eventuele organisatorische veranderingen die op basis van het reorganisatieproces kunnen worden voorgesteld. Wat betreft de automatisering van de financiële administratie zal de aanpassing aan en de relatie met betrekking tot de overige financiële administraties c.q. de concernadministratie uitgangspunt moeten zijn. De Commissie voor Organisatie-, Personeels- en Informatiezaken en de Commissie voor Openbare Werken en Milieu hebben de onderhavige voorstellen besproken en adviseren u hiermee akkoord te gaan. Wij stellen u voor te besluiten overeenkomstig bijgaand ontwerp-be- sluit Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden Burgemeester Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1987 | | pagina 578