- 4 -
dat die bedoelde andere gemeenten de activiteiten tot dusverre
niet van dien aard hebben gevonden dat deze zouden moeten wor
den aangemerkt als een "te behartigen belang". De huidige
schaal van dit onderwijsaanbod verzet zich er ook niet tegen on
op grond van de aard van het taakveld een afwijking van de bun-
delingseis te accepteren.
cMuziekonderwijs
Binnen en over de grenzen van de huidige regio Noord func
tioneert een vijftal instituten voor muziekonderwijs, te weten:
1. Muziekschool "De Noordwester" regio-onderschrijdend)
(gemeenschappelijke regeling tussen Harlingen en Franekera-
deel
2. Stichting Muziekschool "Het Bildt" (een private stichting
die met gemeentelijk subsidie het muziekonderwijs in Het
Bildt verzorgt);
3. Streekmuziekschool "De Waldsang" (regio-overschrijdend)
(gemeenschappelijke regeling tussen KollumerlandDan-
tumadeel, Tietjerksteradeel en Achtkarspelen)
4. Gemeentelijk Muziekinstituut Leeuwarden (regio-over
schrijdend) (zelfstandig gemeentelijk instituut, dat op
basis van een zgn. "eenvoudige" gemeenschappelijke regeling
mede het muziekonderwijs in Menaldumadeel verzorgt);
5. Streekmuziekschool "Schoterwerven" (regio-overschrijdend)
(gemeenschappelijke regeling tussen Heerenveen, Oost- en
Weststellingwerf en Boarnsterhim)
Hierbij dient nog te worden opgemerkt dat Leeuwarderadeel geen
gemeentelijk aanbod op het terrein van het muziekonderwijs
heef t
Zoals uit het onderzoeksrapport van het Samenwerkingsverband
Bestuurswetenschappen Noorden des Lands te lezen valt, zijnet
tussen de verschillende scholen aanmerkelijke verschillen te
constateren. Gewezen wordt op onder meer de volgende discrepan
ties
elke school hanteert een eigen tarief systeem (dekkingsper
centage van school tot school verschillend) - wel of niet
inkomensafhankeli jk;
de kosten van materiële voorzieningen (gebouwen en instru
menten) variëren sterk (incl. voorzieningenniveau);
de mate waarin er dependances/leslokaties zijn, verschilt
sterk (dit heeft directe gevolgen voor reiskosten);
- het personeelsbeleid (incl. de rechtspositie) is van schoo.
tot school verschillend;
de scholen hebben zich over het algemeen zo goed mogelijk
aangepast bij de lokale vraag, zodat het onderwijsaanbod
zeer divers is.
De invoering van de Wet gemeenschappelijke regeling kan
derhalve ingrijpende gevolgen voor het muziekonderwijs hebben
indien onverkort aan het uitgangspunt van bundeling op regioni
veau wordt vastgehouden.
De hierboven opgesomde verschillen illustreren het feit dat he'
muziekonderwijs naar zijn aard sterk wordt beïnvloed door
- 5 -
lokale voorkeuren en is ingebed in het eigen gemeentelijk
beleid. Uitvoering van deze taak wordt ook duidelijk gezien als
een gemeentelijke verantwoordelijkheid die door gemeenten
afzonderlijk of in relatief kleinschalige samenwerkingsverban
den ter hand wordt genomen.
Naar zijn aard is het muziekonderwijs een onderdeel van het
sociaal-cultureel werk; het beleid ten aanzien van dat onder
deel dient zo goed mogelijk afgestemd te kunnen worden op het
sociaal-cultureel beleid in het algemeen, welk beleidsterrein
onomstotelijk tot de gemeentelijke verantwoordelijkheid gere
kend dient te worden en ook door iedere gemeente afzonderlijk
wordt gevoerd. Waar desondanks tot vormen van relatief
kleinschalige samenwerking t.a.v. muziekonderwijs wordt beslo
ten (m.n. om efficiencyredenen) dient het uitgangspunt te zijn
dat gemeenten daarin (beleids)keuzen kunnen blijven maken, ook
t-a.v. de gemeente(n) waarmee men op dit - op zichzelf typisch
gemeentelijke - taakveld wil samenwerken.
Op grond van het vorenstaande zijn wij van mening dat bundeling
van het muziekonderwijs op regionaal niveau gelet op vooral de
aard van het te behartigen belang als ongewenst moet worden
bestempeld.
Deze opvatting wordt gedeeld door de Federatie van Friese
muziekscholen, waarin de besturen en directies van alle Friese
muziekscholen zijn vertegenwoordigd.
Uitgaande van de hiervoor weergegeven stellingname, streven wij
ernaar binnen de gemeente een zelfstandig gemeentelijk
muziekinstituut te doen voortbestaan.
Overigens merken wij op, dat op basis van een daartoe opgestel
de "eenvoudige" gemeenschappelijke regeling, veeleer een over
eenkomst van dienstverlening, thans 45 uur per week lesgegeven
wordt aan leerlingen van de gemeente Menaldumadeel.
Deze vorm van dienstverlening kan worden gehandhaafd en zo
nodig worden uitgebreid tot andere gemeenten. Gelet op het
karakter van de bestaande regeling is deze o.i. niet aan te
merken als een gemeenschappelijke regeling waarvoor Gedepu
teerde Staten op grond van de Wet gemeenschappelijke regeling
goedkeuring zouden moeten verlenen.
2Provinciaal werkende regelingen.
aOnde rwi_ j sbegelei ding
Op grond van de Wet op de onderwijsverzorging kan de minister
ontheffing verlenen om van de bestaande regio-indeling in
Friesland (3 regio's) af te wijken. Er is dus een wettelijke
grondslag om op grond van de schaal tot een andere regio
indeling in Friesland te besluiten. Het geformuleerde
uitgangspunt dat bij de vaststelling van de regio aangesloten
wordt bij de bestaande indeling, zoals deze o.g.v. de Rijksre
geling subsidiëring schoolbegeleidingsdiensten is vastgesteld
voor Friesland wordt door ons onderschreven.
Uit een oogpunt van continuïteit, doelmatigheid en effec
tiviteit dient de huidige organisatie gehandhaafd te blijven.