-2- Door middel van onder meer het provinciaal sociaal-economisch beleid wordt getracht deze doelstelling te verwezenlijken, conform de intentie van het herziene Streekplan. Aansluitend bij het regionaal sociaal- economische rijksbeleid tracht de provincie hiertoe een tweesporenbe leid te voeren. Enerzijds wordt een stimuleringsbeleid noodzakelijk ge acht dat aandacht besteedt aan regio's die achterblijven bij de econo mische ontwikkeling, anderzijds moet een ontwikkelingsbeleid kansen bieden voor een verdere ontwikkeling van de sterke kanten voor de Frie se economie. Het is onzes inziens zeer de vraag of deze mix van stimulerings- en ontwikkelingsbeleid, in zijn uitvoering op provinciaal niveau, niet tot een zodanige versnippering leidt van de beperkte mogelijkheden, taken en middelen, dat een vertaling in daadwerkelijk struktuurversterkende effekten grote kans loopt niet van de grond te komen. Wij hebben waardering voor de aandacht die in het voorontwerp wordt ge geven aan maatregelen die erop gericht zijn om de positie en de werkge legenheid van specifieke groepen in de Friese samenleving te verbete ren. Het door de provincie geformuleerde beleid terzake ten aanzien van vrouwen, etnische groepen en gehandicapten spoort volkomen met de aan dacht die deze groepen hebben in het gemeentelijke beleid. Het voorge stane beleid en de concrete beleidsvoornemens terzake worden door ons dan ook onderschreven. Aandachtsgebieden en -kernen Het tweesporenbeleid van de provincie richt zich concreet op een drie tal gebieden en een zestal kernen die speciale aandacht krijgen. De vraag dringt zich wel op waarom Leeuwarden als één van deze kernen op één lijn wordt gesteld met Drachten, Heerenveen, Sneek, Dokkum en Har- lingen/FranekerDe centrumpositie van Leeuwarden in Friesland en de trekpaardfunktie die Leeuwarden op het sociaal-economisch terrein voor de provincie heeft, komt in het onderhavige beleidsplan onvoldoende tot uitdrukking. Uit het plan blijkt op geen enkele wijze dat de provincie in haar eigen sociaal-economisch beleid een voorrangspositie aan het stadsgewest geeft. Verwezen wordt naar de rijksinstrumenten waarvoor Leeuwarden als stadsgewest in aanmerking komt, mits voor een projektma- tige aanpak wordt gekozen. De provincie ziet slechts een rol voor haar weggelegd in het mede vormgeven van een struktuurvisie op de ontwikke lingen van het stadsgewest, enkel en alleen om de mogelijkheid van rijksinstrumenten te kunnen benutten. Onzes inziens is het een omissie dat de provincie daarop in haar sociaal- economisch beleid zelf niet anticipeert, hetgeen de invulling van het stadsgewest en de daartoe be nodigde stappen naar Den Haag niet ten goede komt. Een krachtiger en meer uitgesproken stellingname van de provincie ten aanzien van het stadsgewest op het sociaal-economisch terrein achten wij noodzakelijk. In dit verband willen wij wijzen op mogelijkheden die er zijn om het in te stellen provinciale fonds voor de uitvoering van het sociaal-econo mische beleidsplan in te zetten voor aktieprogrammas (dit in nauw overleg met de betrokken gemeenten en het bedrijfsleven). Wat betreft de van provinciezijde genoemde struktuurvisie kunnen wij u mededelen dat deze in de vorm van een herschreven versie van het "rap port stadsgewest Leeuwarden" inmiddels is uitgebracht. Hierover wordt thans overleg gevoerd met de regio/buurgemeenten en de provincie. In dit rapport wordt de relatie die Leeuwarden op het sociaal-economisch vlak met het Westelijk en Noordelijk gebied van Friesland heeft beklem toond -3- Naast de algemene struktuurvisie inzake het stadsgewest, is inmiddels ook een investeringsplan infrastrukturele voorzieningen uitgebracht, teneinde te kunnen voldoen aan voorwaarden die het aantrekkelijk maken om in de marktsektor te investeren. Aan investeringsplannen op economisch, sociaal-cultureel en recreatief gebied wordt gewerkt. Tenslotte willen wij hier nog opmerken dat de extra aandacht voor het stadsgewest Leeuwarden zich heel wel verhoudt met de aandacht die het provinciaal bestuur wil geven aan de gebieden in Noord-oost en Weste lijk Friesland.. De verwevenheid van deze gebieden met het stedelijk agglomeraat Leeu warden en de wederzijdse afhankelijkheid komt tot uitdrukking in de aanwezigheid van vele industriële en dienstverlenende aktiviteiten, ge baseerd op aktiviteiten. in de verschillende gebieden, binnen het stede lijk gebied. In de wegenstruktuur wordt de interdependentie tevens na drukkelijk weerspiegeld. In het kader van de distributieve funktie van ons land, vormen de we genstruktuur en communicatielijnen belangrijke elementen van een gun stig produktiemilieuIn dit opzicht kan in het bijzonder het gebied rond de as Harlingen-Franeker-Leeuwarden genoemd worden. Diverse hoog waardige produktiemilieufaktoren zijn in het gebied behorende tot deze as aanwezig en bij het optimaal benutten daarvan kan een economische ontwikkeling, ten goede komend aan geheel Friesland, worden bevorderd. Het gebied beschikt over een uitstekende verbinding met het Westen van het land. Aan deze verbinding liggen de drie kernen, die eveneens aan grootscheeps vaarwater zijn gelegen. De aanwezige conglomeratie van in dustriële en dienstverlenende aktiviteiten op deze lijn biedt een uit stekende basis voor het deelnemen in grotere ontwikkelingen, nationaal en internationaal gezien. In dat licht gezien is de aanwezigheid van een open zeehaven in het gebied met zijn uitstraling voor geheel Fries land van belang. Qua woon- en leefklimaat biedt het gebied zeer veel mogelijkheden, mede dankzij een aantrekkelijk cultureel klimaat; en op het terrein van het Hoger Beroepsonderwijs vervult Leeuwarden de funk tie van het Noordelijk centrum, waarmee aan een belangrijke voorwaarde wordt voldaan ten aanzien van mogelijkheden tot nieuwe ontwikkelingen en innovatieprocessen. Belangrijke sektoren binnen de Friese economie Ten aanzien van een aantal sektoren is de provincie voornemens aktivi teiten te ontplooien die aansluiten op initiatieven uit het bedrijfsle ven zelf en onderzoek te verrichten naar de sterke en zwakke kanten. Voor de sektor land- en tuinbouw wordt de bevordering van de tuinbouw in het kader van de landbouwpolitiek en werkgelegenheidsbevordering als belangrijke stimuleringsaktiviteit onderkend. Daarbij zal de afzet en verwerking en daarmee samenhangend de prijsvorming een doorslaggevende rol spelen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 120