In dit proces is een veilingpunt van groot belang. Bij het uitwerken van de provinciale initiatieven terzake zal naar onze stellige overtui ging aangesloten moeten worden bij de veiling in Leeuwarden en bij de plannen die door deze veiling zijn ontvouwd. Inzake de totale landbouw- en veeteeltsektorzijnde een sterke economische poot in Friesland, achten wij het noodzakelijk dat bij het Rijk voor Friesland een voor rangspositie wordt bepleit. Voor de sektor bouwnijverheid ziet de provincie een taak in de stimule ring van overleg en advisering over contingenten voor de woningbouw en de woningverbetering, de stads- en dorpsvernieuwing en de monumenten zorg. Het door de provincie te voeren beleid zal worden uitgewerkt in een beleidsplan Bouwen en Wonen. In het licht van de werkloosheid en de inkrimpende budgetten, achten wij het gewenst dat opnieuw de mogelijk heden van terugploegregelingen" onder de loep worden genomen op dit terrein. Een relatie met het bevorderen van scholingsaktiviteiten en leerling-bouwplaatsen zou daarbij bekeken moeten worden. Het streven naar decentralisatie van rijkstaken in deze sektor onderschrijven wij. Tevens zullen wij als gemeente ons beleid voortzetten om te komen tot meer variatie in kavelgrootte en woningbouw naar financieringsvormen, hetgeen in het verlengde van de provinciale doelstelling terzake ligt. Voor het woonmilieu binnen de kern van het stadsgewest, de stad, achten wij dit ook van belang. Inzake de sektor toerisme en recreatie wordt in het beleidsplan opge merkt dat het aanbod van dagattrakties en elkweervoorzieningen kan wor den uitgebreid. Zoals reeds is opgemerkt in het kader van het stadsge west, wordt door ons belang gehecht aan recreatieprojektenDaarnaast zal met name voor Leeuwarden als stedelijk gebied binnen de provincie ook gedacht moeten worden aan het ontwikkelen c.q. optimaler benutten van slechtweer-accommodaties. Tevens achten wij het gewenst dat in on derhavig beleidsplan een uitspraak wordt gedaan over de lokatie voor een golfbaan in de provincie. Naar onze mening ligt een keuze voor si tuering ervan in het stadsgewest voor de hand. Voor het ontwikkelen van de recreatieve elementen en voorzieningen in het stadsgewest zien wij voor de provincie een voorwaardenscheppende taak. Zowel provinciale als ISP-middelen zouden daarbij aangesproken moeten kunnen worden. Voor de sektor metaalnijverheid onderkent de provincie het belang van goede contacten tussen overheid en bedrijfsleven, gelet op de introduk- tie van nieuwe technologieën, de vraag naar geschoold personeel en het ontwikkelen van nieuwe markten. Daadwerkelijke ondersteuning kan door middel van het verlenen van stimuleringspremies, het mee-ontwikkelen van een technologisch beleid, voorlichting en dergelijke. Wij onder schrijven deze stellingname Terzake zij opgemerkt dat wij onlangs hebben besloten u voor te stellen een financiële bijdrage te geven voor het van de grond brengen van het Noordelijk Centrum voor Technologische Innovatie, dat zich juist richt op de innovatie van de produktieprocessenOok door het provinciaal be stuur wordt hierin bijgedragen. -5- Dat de innovatie snel op verschillende terreinen een plaats verwerft en onmisbaar wordt voor het behoud van een goede marktpositie geldt ook voor de voedings- en genotmiddelensektorDe totstandkoming van Probi- com is in dit verband een belangrijk gezamenlijk initiatief. De Investeringspremiereqelinq Gelet op de eenzijdige struktuur in Friesland wordt in de marktsektor gestreefd naar het aanbrengen van een gedifferentieerder struktuur en het uitbouwen van de dienstensektorHiertoe wil de provincie de moge lijkheden onderzoeken om te komen tot het meer gericht inzetten van de IPR, waarbij premieverlening gekoppeld wordt aan technologische ver nieuwing en innovatie. Wij vragen ons af of een premieverleningsbeleid door de provincie in het kader van de IPR gericht op het stimuleren van technologie en inno vatie aansluit bij de essentie van de herijking van het regionaal be leid. In het kader van deze herijking wordt een herschikking voorge steld in de aanwending van de regionale middelen: de IPR wordt beperkt tot echte probleemregio's en de premiëring wordt vereenvoudigd. De daarvoor vrijkomende gelden komen beschikbaar voor stimulering van hoogwaardige bedrijvigheid en technologische vernieuwing. Nu er dus op rijksniveau extra geld voor stimulering van hoogwaardige bedrijvigheid en technologische vernieuwing ter beschikking komt, is het naar onze mening dan ook niet noodzakelijk dat de provincie deze stimulerings- taak, via de IPR, nog eens extra op zich neemt, nog los van de vraag of dit budgettair mogelijk is. Veeleer moet getracht worden om, in overleg met de organisaties die dich bij het bedrijfsleven staan de indiening van Friese projekten voor bijdragen voor innovatie/struktuurversterking te stimuleren. Dit klemt des te meer daar projekten via het tender-sy steem worden behandeld, waarbij de ingediende projekten centraal (door externe deskundigen bij het Ministerie) worden gerangschikt naar de ma te waarin ze bijdragen aan de versterking van de regionale economische struktuur. Naarmate de projekten meer hieraan bijdragen komen ze eerder voor subsidie in aanmerking. Willen Friese projekten kans maken op bij dragen in het kader van deze nieuwe aanpak van regionale economische struktuurversterkingdan zal samenwerking tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en kennisinstellingen noodzakelijk zijn. Daarnaast vinden wij ook het ontwikkelen van aktiviteiten om de marktsektor te bewegen om meer gebruik te maken van ISP-middelen een goede zaak. Technologie en Telematica Aan het beleidsveld technologie en telematica wordt in het beleidsplan uitgebreid aandacht geschonken. Wij achten deze aandacht een goede zaak. Wel zijn wij van mening dat een en ander nader uitgewerkt zal moeten worden in concrete projekten. Duidelijk is dat op dit terrein er een versterking zal moeten komen van het samenspel tussen bedrijfsle ven, onderwijs, onderzoek en overheid. De beroepsbevolking zal voor een belangrijk deel vertrouwd moeten raken met de nieuwe technologie en het bedrijfsleven zal gestimuleerd moeten worden om nieuwe ontwikkelingen in te passen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 121