Gelet op de belangrijke werkgelegenheidsbelangen voor Leeuwarden en Friesland die met het concentratie- en reorganisatieproces gemoeid zijn, dienen onzes inziens gezamenlijke aktiviteiten van provincie en gemeente, om Leeuwarden duidelijk in beeld te brengen als vestigings plaats van de nieuwe gedeconcentreerde rijksdiensten, die als gevolg van reorganisatie en concentratie in het Noorden uitstaan, in het voor ontwerp te worden opgenomen. Evenals de gemeente onderkent de provincie het belang van promotie en acquisitie en afzetbevordering. De aktiviteiten op de bestuursniveaus willen wij gaarne in eikaars verlengde zien c.q. als elkaar aanvullend aanmerken. Een goede verstandhouding tussen de bureaus bedrijfscontac- ten achten in dit verband wij van groot belang, evenals het ingestelde gestruktureerd portefeuille-overleg tussen G.S. en ons College over so ciaal-economische zaken. Leeuwarden is immers met meer dan 26% van de Friese werkgelegenheid het belangrijkste economische centrum in Friesland. Naast de zoëven genoemde geïntensiveerde contacten op bestuurlijk ni veau dringen wij er nogmaals op aan, dat ook in andere provinciale overlegkaders de gemeente Leeuwarden wordt opgenomen. Conclusie Het voorontwerp Sociaal-economisch Beleidsplan 1988-1992 van de provin cie Friesland biedt een goed inzicht in diverse aspekten van de Friese economie en de provinciale betrokkenheid terzake. Daarnaast komt in het voorontwerp naar voren dat het provinciaal bestuur zich mede verant woordelijk voelt voor de sociaal-economische ontwikkelingen in de pro vincie en zich terzake beleidsmatig en financieel wil inzetten voor de verbetering van het Friese produktiemilieu en de werkgelegenheid, al hoewel de mogelijkheden daartoe zowel qua financiële middelen als qua bevoegdheden beperkt zijn. Wij hebben daar waardering voor. Ook onderschrijven wij de bijzondere aandacht die in het voorontwerp wordt geschonken aan specifieke groepen, zoals vrouwen, etnische min derheden en gehandicapten. Onze grootste bezwaren tegen het voorontwerp betreffen de positie die Leeuwarden c.q. het stadsgewest Leeuwarden en de daarin samenwerkende gemeenten in het beleidsplan innemen. Hoewel op een aantal plaatsen in de tekst van hét voorontwerp sprake is van speciale aandacht voor het stadsgewest Leeuwarden, wordt deze speciale aandacht op geen enkele wij ze ondersteund met provinciale instrumenten. Wij achten het noodzake lijk dat in het voorontwerp wordt opgenomen dat de concrete aktivitei ten welke dienen ter ondersteuning en versterking van het stadsgewest Leeuwarden beleidsmatig en instrumenteel zullen worden ondersteund. Tenslotte merken wij nog op dat zowel de provincie als de gemeenten di verse aktiviteiten op sociaal-economisch terrein ontplooien. Uit dit oogpunt achten wij goed overleg en coördinatie tussen de provincie en de gemeenten essentieel. Temeer daar op verschillende beleidsvelden, met name met betrekking tot de werkgelegenheidsstruktuurhet primaat bij de gemeenten ligt. Intensivering van het overleg met de gemeenten over en het betrekken van de gemeentebesturen bij de totstandkoming en de uitvoering van het provinciaal sociaal-economisch beleid vinden wij daartoe een vereiste. -9- Onder de mededeling dat de Commissie Economische Zaken u in haar verga dering van 9 maart jl. heeft geadviseerd met deze reaktie in te stemmen en de betreffende stukken voor u ter inzage zijn gelegd, stellen wij u voor in te stemmen met de bovenomschreven reaktie van de gemeente Leeu warden ten aanzien van het Voorontwerp Sociaal-economische Beleidsplan 1988-1992 van de provincie Friesland en deze ter kennis te brengen van Gedeputeerde Staten van Friesland. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden Mr. G.J. te Loo, Burgemeester Mr. W.J.G. Reumer, Secretaris -8-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 123