Gelet op de belangrijke werkgelegenheidsbelangen voor Leeuwarden en
Friesland die met het concentratie- en reorganisatieproces gemoeid
zijn, dienen onzes inziens gezamenlijke aktiviteiten van provincie en
gemeente, om Leeuwarden duidelijk in beeld te brengen als vestigings
plaats van de nieuwe gedeconcentreerde rijksdiensten, die als gevolg
van reorganisatie en concentratie in het Noorden uitstaan, in het voor
ontwerp te worden opgenomen.
Evenals de gemeente onderkent de provincie het belang van promotie en
acquisitie en afzetbevordering. De aktiviteiten op de bestuursniveaus
willen wij gaarne in eikaars verlengde zien c.q. als elkaar aanvullend
aanmerken. Een goede verstandhouding tussen de bureaus bedrijfscontac-
ten achten in dit verband wij van groot belang, evenals het ingestelde
gestruktureerd portefeuille-overleg tussen G.S. en ons College over so
ciaal-economische zaken.
Leeuwarden is immers met meer dan 26% van de Friese werkgelegenheid het
belangrijkste economische centrum in Friesland.
Naast de zoëven genoemde geïntensiveerde contacten op bestuurlijk ni
veau dringen wij er nogmaals op aan, dat ook in andere provinciale
overlegkaders de gemeente Leeuwarden wordt opgenomen.
Conclusie
Het voorontwerp Sociaal-economisch Beleidsplan 1988-1992 van de provin
cie Friesland biedt een goed inzicht in diverse aspekten van de Friese
economie en de provinciale betrokkenheid terzake. Daarnaast komt in het
voorontwerp naar voren dat het provinciaal bestuur zich mede verant
woordelijk voelt voor de sociaal-economische ontwikkelingen in de pro
vincie en zich terzake beleidsmatig en financieel wil inzetten voor de
verbetering van het Friese produktiemilieu en de werkgelegenheid, al
hoewel de mogelijkheden daartoe zowel qua financiële middelen als qua
bevoegdheden beperkt zijn. Wij hebben daar waardering voor.
Ook onderschrijven wij de bijzondere aandacht die in het voorontwerp
wordt geschonken aan specifieke groepen, zoals vrouwen, etnische min
derheden en gehandicapten.
Onze grootste bezwaren tegen het voorontwerp betreffen de positie die
Leeuwarden c.q. het stadsgewest Leeuwarden en de daarin samenwerkende
gemeenten in het beleidsplan innemen. Hoewel op een aantal plaatsen in
de tekst van hét voorontwerp sprake is van speciale aandacht voor het
stadsgewest Leeuwarden, wordt deze speciale aandacht op geen enkele wij
ze ondersteund met provinciale instrumenten. Wij achten het noodzake
lijk dat in het voorontwerp wordt opgenomen dat de concrete aktivitei
ten welke dienen ter ondersteuning en versterking van het stadsgewest
Leeuwarden beleidsmatig en instrumenteel zullen worden ondersteund.
Tenslotte merken wij nog op dat zowel de provincie als de gemeenten di
verse aktiviteiten op sociaal-economisch terrein ontplooien. Uit dit
oogpunt achten wij goed overleg en coördinatie tussen de provincie en
de gemeenten essentieel. Temeer daar op verschillende beleidsvelden,
met name met betrekking tot de werkgelegenheidsstruktuurhet primaat
bij de gemeenten ligt. Intensivering van het overleg met de gemeenten
over en het betrekken van de gemeentebesturen bij de totstandkoming en
de uitvoering van het provinciaal sociaal-economisch beleid vinden wij
daartoe een vereiste.
-9-
Onder de mededeling dat de Commissie Economische Zaken u in haar verga
dering van 9 maart jl. heeft geadviseerd met deze reaktie in te stemmen
en de betreffende stukken voor u ter inzage zijn gelegd, stellen wij u
voor in te stemmen met de bovenomschreven reaktie van de gemeente Leeu
warden ten aanzien van het Voorontwerp Sociaal-economische Beleidsplan
1988-1992 van de provincie Friesland en deze ter kennis te brengen van
Gedeputeerde Staten van Friesland.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden
Mr. G.J. te Loo, Burgemeester
Mr. W.J.G. Reumer, Secretaris
-8-