Ad_3_-_Relatie_met het reorganisatieproces
Bij de afweging of projekten al dan niet dienen te worden opgestart, is
eveneens gelet op de relatie welke zou kunnen bestaan tussen het ge
meentelijk reorganisatieproces en de investeringen welke nu dienen te
worden gedaan. Dit om met name des-investeringen c.q. op termijn ver
snelde afschrijving van onbruikbare systemen c.a. te voorkomen.
Mede ten gevolge van de ingeslagen weg met betrekking tot standaardisa
tie van apparatuur zal de apparatuur ook na de reorganisatie bruikbaar
blijven en hoeven geen desinvesteringen te worden verwacht. Ten aanzien
van de programmatuur kan niet volledig worden overzien, of dit overal
het geval zal zijn. Voor onder andere de geintegreerde kantoorautomati
seringspakketten zoals Open Access II, welke een belangrijk deel uitma
ken van de aan te schaffen softwarekosten, geldt dat deze ook na de re
organisatie kunnen worden benut.
Gelet op de efficiencyvoordelen die met deze automatiseringsprojekten
kunnen worden bereikt, zijn wij van mening, dat deze investeringen ver
antwoord zijn.
Informatie- en gegevensbeleid
Evenzo is door ons nagegaan in hoeverre de investeringen stroken met de
uitgangspunten, die vastgelegd zijn in de nota "Hoofdlijnen informatie-
en automatiseringsbeleid gemeente Leeuwarden"
De gekozen apparatuur is - indien noodzakelijk - aansluitbaar op de
daarin gepresenteerde netwerkfilosofie. Terzake kan worden opgemerkt,
dat de onderhavige projekten een lokaal gericht automatiseringskarakter
bezitten.
De kosten/baten verhouding alsmede het inhaalproces waarin de gemeente
zich nog steeds bevindt, pleiten ervoor zoveel mogelijk projekten in
1988 te realiseren. Dit impliceert echter, dat voor 1988 respektieve-
lijk geen of nauwelijks tijd zal resteren voor fundamenteel (dienst-
overschrijdend) onderzoek als vervolg op het in de "Hoofdlijnennotitie
Informatie- en Automatiseringsbeleid voor de gemeente Leeuwarden" aan
gegeven netwerkconcept, concerninformatiesysteem.
De komende tijd zal ten behoeve van de koppeling van systemen de aan
dacht zich in dat kader met name meer dienen te gaan richten op de af
stemming van de data/gegevens-strukturen en de daarbij gebruikte be-
heers-programmatuur (data-base-management-systemen)Willen programma's
gebruik kunnen maken van gegevens welke op verschillende computersyste
men binnen de gemeente zijn opgeslagen via een binnengemeentelijk be
sloten netwerk), dan zullen deze gegevens uniek dienen te zijn qua
vorm, betekenis, opslagplaats en dergelijke. Eveneens zal duidelijkheid
dienen te worden verkregen over de grondslag van de betekenis, de be
heerder, de geautoriseerde muteerder(s)en de binnengemeentelijke
en/of externe leveranciers van brondocumenten en afnemers van gegevens,
alsmede de benodige beveiligingen. Een belangrijke rol speelt hierbij
de keuze voor een apparatuuronafhankelijk binnengemeentelijk netwerk.
Een dergelijk detailonderzoek is echter een omvangrijke en complexe
operatie die zeker een aantal jaren in beslag zal nemen en een gedegen
voorbereiding zal vragen.
Gelet op de noodzaak dit onderzoek te continueren - onder meer ten be
hoeve van het reorganisatieproces, de invoering van gemeentelijke funk-
tionele systemen (onder andere GBA als binnengemeentelijke basisregi
stratie) en dergelijke - is het gewenst dat in 1989 hier tijd voor
wordt vrijgemaakt (zie 4b
Tot slot
Onder vermelding dat de Commissie voor Organisatie-, Personeels- en In
formatiezaken u in haar vergadering van 21 april 1988 heeft geadviseerd
akkoord te gaan met de uitvoering van de in de bijlage behorende bij
het ontwerpbesluit gespecificeerde projekten, stellen wij u voor te be
sluiten overeenkomstig het bijgevoegde ontwerp-besluit
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden
Mr. G.J. te Loo, Burgemeester
Mr. W.J.G. Reumer, Secretaris