Ad_3_-_Relatie_met het reorganisatieproces Bij de afweging of projekten al dan niet dienen te worden opgestart, is eveneens gelet op de relatie welke zou kunnen bestaan tussen het ge meentelijk reorganisatieproces en de investeringen welke nu dienen te worden gedaan. Dit om met name des-investeringen c.q. op termijn ver snelde afschrijving van onbruikbare systemen c.a. te voorkomen. Mede ten gevolge van de ingeslagen weg met betrekking tot standaardisa tie van apparatuur zal de apparatuur ook na de reorganisatie bruikbaar blijven en hoeven geen desinvesteringen te worden verwacht. Ten aanzien van de programmatuur kan niet volledig worden overzien, of dit overal het geval zal zijn. Voor onder andere de geintegreerde kantoorautomati seringspakketten zoals Open Access II, welke een belangrijk deel uitma ken van de aan te schaffen softwarekosten, geldt dat deze ook na de re organisatie kunnen worden benut. Gelet op de efficiencyvoordelen die met deze automatiseringsprojekten kunnen worden bereikt, zijn wij van mening, dat deze investeringen ver antwoord zijn. Informatie- en gegevensbeleid Evenzo is door ons nagegaan in hoeverre de investeringen stroken met de uitgangspunten, die vastgelegd zijn in de nota "Hoofdlijnen informatie- en automatiseringsbeleid gemeente Leeuwarden" De gekozen apparatuur is - indien noodzakelijk - aansluitbaar op de daarin gepresenteerde netwerkfilosofie. Terzake kan worden opgemerkt, dat de onderhavige projekten een lokaal gericht automatiseringskarakter bezitten. De kosten/baten verhouding alsmede het inhaalproces waarin de gemeente zich nog steeds bevindt, pleiten ervoor zoveel mogelijk projekten in 1988 te realiseren. Dit impliceert echter, dat voor 1988 respektieve- lijk geen of nauwelijks tijd zal resteren voor fundamenteel (dienst- overschrijdend) onderzoek als vervolg op het in de "Hoofdlijnennotitie Informatie- en Automatiseringsbeleid voor de gemeente Leeuwarden" aan gegeven netwerkconcept, concerninformatiesysteem. De komende tijd zal ten behoeve van de koppeling van systemen de aan dacht zich in dat kader met name meer dienen te gaan richten op de af stemming van de data/gegevens-strukturen en de daarbij gebruikte be- heers-programmatuur (data-base-management-systemen)Willen programma's gebruik kunnen maken van gegevens welke op verschillende computersyste men binnen de gemeente zijn opgeslagen via een binnengemeentelijk be sloten netwerk), dan zullen deze gegevens uniek dienen te zijn qua vorm, betekenis, opslagplaats en dergelijke. Eveneens zal duidelijkheid dienen te worden verkregen over de grondslag van de betekenis, de be heerder, de geautoriseerde muteerder(s)en de binnengemeentelijke en/of externe leveranciers van brondocumenten en afnemers van gegevens, alsmede de benodige beveiligingen. Een belangrijke rol speelt hierbij de keuze voor een apparatuuronafhankelijk binnengemeentelijk netwerk. Een dergelijk detailonderzoek is echter een omvangrijke en complexe operatie die zeker een aantal jaren in beslag zal nemen en een gedegen voorbereiding zal vragen. Gelet op de noodzaak dit onderzoek te continueren - onder meer ten be hoeve van het reorganisatieproces, de invoering van gemeentelijke funk- tionele systemen (onder andere GBA als binnengemeentelijke basisregi stratie) en dergelijke - is het gewenst dat in 1989 hier tijd voor wordt vrijgemaakt (zie 4b Tot slot Onder vermelding dat de Commissie voor Organisatie-, Personeels- en In formatiezaken u in haar vergadering van 21 april 1988 heeft geadviseerd akkoord te gaan met de uitvoering van de in de bijlage behorende bij het ontwerpbesluit gespecificeerde projekten, stellen wij u voor te be sluiten overeenkomstig het bijgevoegde ontwerp-besluit Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden Mr. G.J. te Loo, Burgemeester Mr. W.J.G. Reumer, Secretaris

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 217