hosdkeurmg gemeente: da 6ameant.ara.ad moet tot verkoop
besluiten. Kooprecht, Koopplicht, varkoopplichtbewoners
hebben noch een kooprecht noch een koopplicht een
toegelaten instelling (corporatie dan wel gemeentelijk
woningbedrijf! heeft geen verkoopplicht. Bewoninosduur
bewoners die wensen te kopen moeten tenminste 5 jaar bewoner
zijn. Prijs van os woning! a.koper heeft 5 jaar of langer
de woning bewoond; getaxeerde verkeerswaarde in bewoonde
staat, (dit is b0% van de getaxeerde vrije verkoopwaarde),
bleegstaande woning of koper heeft woning nog niet 5 jaar
bewoond: getaxeerde verkeerswaarde in onbewoonde staat.
(taxatie dient te geschieden door tenminste één b'eëdigd
taxateur
Terugkoop en anti-speculaiiebeding: bij vervreemding binnen
tien jaar na aankoop moet de woning aan de oorspronkelijke
eigenaresse tegen de dan geldende taxatieprijs worden
aangeboden; indien van het terugkooprecht geen gebruik wordt
gemaakt, zal de eigenaar bij wederverkoop een deel van de
verkoopwinst aan de oorspronkelijke eigenareresse moeten
afdragen. Kwaliteit van da woning! de woning moet voldoen
aan redelijke eisen van bewoonbaarheid;juridische overdracht-
van een slechte woning mag niet eerder plaats vinden, dan
nadat een verbeteringsplan is uitgevoerd. Inkomen van de
koper (.en partner): het (gezamenlijk) inkomen mag niet meer
bedragen dan f.51.000.- in het toetsingsjaar (2e jaar
voorafgaande aan het jaar waarin de bewoner verzoekt tot-
verkoop van de door hem bewoonde woning, dan wei het
kalenderjaar waarin de datum valt twee jaar voorafgaand aan
ge datum van de voorlopige koopovereenkomst van de
leegstaande woning. Kosten van overdracht! deze komen voor
rekening van de nieuwe eigenaar. Verschil
verkoopprijs/boekwaarde! het voordelige e.g. nadelige
verschil komt ten bate respectievelijk ten laste van de
Algemene Bedrijfsreserve
Het Rijk dient van de overdracht van woningwetwoningen in
kennis te worden gesteld. Daarbij moet onder meer worden
verklaard dat de overgedragen woning voldoet- aan redelijke
eisen van bewoonbaarheid.
In het kader van de behandeling van de jongste
bezuinigingsplannen van de Regering en als reactie op de
Vierde Nota over de Ruimtelijke Ordening hebben
respectievelijk de VVD-fractie in de Tweede Kamer en het
bouwcentrum plannen gelanceerd voor de verkoop van jaarlijks
tienduizenden woningwetwoningen. Met name het plan van het
Bouwcentrum is inmiddels sterk bekritiseerd. Wij verwachten
niet dat -gelet- op de vele financiële- en voikshuisvestelijke
i!ïip 11cat-1es binnen deze Regeringsperiode over deze kwestie
nadere richtlijnen aan gemeentebesturen zu11en worden
verstrekt.
Vooralsnog hechten wij eraan te verklaren, dat wij een
verkoop op grote schaal van woningwetwoningen, zeker indien
dit- gaat om het goedkope bezit, niet in het belang van de
volkshuisvesting in de gemeente Leeuwarden achten
III.Het gemeentelijk beleidm.b.t. verkoopvan
woningwetwoningen
Naar aanleiding van onze nota van 14 juni 1973 (Bijlage nr.
266) hebt U in de vergadering van 25 juni 1379 uitgesproken,
dat verkoop van woningwetwoningen zich thans (19/3) met-
verdraagt met een algemeen volkshuisvestingsbelang van de
gemeente Leeuwarden
In het collegeprogramma 1386-1390 is bepaald, dat niet tot
verkoop van woningwetwoningen zal worden overgegaan.
Seiet op de uitzonderlijke situatie in de wijk Aldén-Oost
achten wij het echter geboden de verkoop van
woningwetwoningen in dit gebied in overweging te nemen.
IV.Bestaande situatie sociale huurwoningen in Aldlén-Qost.
In deze wijk zijn in de periode 1972-1974 963
woningwetwoningen gebouwd, waarvan ULL 820, Beter Wonen 828
en de Woningbouwvereniging Vereniging voor Volkshuisvesting
326 woningen beheert. De huren van deze woningen bedragen,
afhankelijk van het type, rond f.540.- tot rond f./5U.~ per
maand
Ondanks fervente inspanningen kampen alle drie coporaties met
een aanzienlijke structurele leegstand. De situatie per 1
april j1is alsvo1gt
corporatie
aantal
gem idd
huurder
in perc
duur
ving op
van moe
leegst
j aarbasis
huur
ULL
35
135 mnd
27I000
11 3
Beter Wonen
30
9 mnd
241000
10.2
Verv.Voikshv.
65 mnd
38000
1 .6
Hierbij moet worden bedacht- dat bij een normale exploitatie
van sociale huurwoningen wordt uitgegaan van maximaal 27
leegstandsver 1iesDit percentage is als norm verdisconteerd
in de rijksbijdrage in de exploitatie van de
woningwetwoningen; alleen de leegstand boven de 2)4 komt dus-
voor rekening van de corporatie.
Het behoeft geen betoog, dat bij een bovennormatieve
leegstand bij exploitatie van complexen dure huurwoningen,
zoals hier aan de orde, dit extra zwaar drukt- op de totale
exploitatie van een corporaties.
De leegstand van ULL concentreert zich sterk in delen van de
Keizerskroon. De leegstand van Beter Wonen is met name
zichtbaar in Maagdepalm. De Vereniging voor Volkshuisvesting
kampt met bijzondere leegstand in een deel van Wilgenroosje.
Da huren van de leegstaande woningen bedragen over het
algemeen (ruim) meer dan f. 600.- en m een aantal gevallen