hosdkeurmg gemeente: da 6ameant.ara.ad moet tot verkoop besluiten. Kooprecht, Koopplicht, varkoopplichtbewoners hebben noch een kooprecht noch een koopplicht een toegelaten instelling (corporatie dan wel gemeentelijk woningbedrijf! heeft geen verkoopplicht. Bewoninosduur bewoners die wensen te kopen moeten tenminste 5 jaar bewoner zijn. Prijs van os woning! a.koper heeft 5 jaar of langer de woning bewoond; getaxeerde verkeerswaarde in bewoonde staat, (dit is b0% van de getaxeerde vrije verkoopwaarde), bleegstaande woning of koper heeft woning nog niet 5 jaar bewoond: getaxeerde verkeerswaarde in onbewoonde staat. (taxatie dient te geschieden door tenminste één b'eëdigd taxateur Terugkoop en anti-speculaiiebeding: bij vervreemding binnen tien jaar na aankoop moet de woning aan de oorspronkelijke eigenaresse tegen de dan geldende taxatieprijs worden aangeboden; indien van het terugkooprecht geen gebruik wordt gemaakt, zal de eigenaar bij wederverkoop een deel van de verkoopwinst aan de oorspronkelijke eigenareresse moeten afdragen. Kwaliteit van da woning! de woning moet voldoen aan redelijke eisen van bewoonbaarheid;juridische overdracht- van een slechte woning mag niet eerder plaats vinden, dan nadat een verbeteringsplan is uitgevoerd. Inkomen van de koper (.en partner): het (gezamenlijk) inkomen mag niet meer bedragen dan f.51.000.- in het toetsingsjaar (2e jaar voorafgaande aan het jaar waarin de bewoner verzoekt tot- verkoop van de door hem bewoonde woning, dan wei het kalenderjaar waarin de datum valt twee jaar voorafgaand aan ge datum van de voorlopige koopovereenkomst van de leegstaande woning. Kosten van overdracht! deze komen voor rekening van de nieuwe eigenaar. Verschil verkoopprijs/boekwaarde! het voordelige e.g. nadelige verschil komt ten bate respectievelijk ten laste van de Algemene Bedrijfsreserve Het Rijk dient van de overdracht van woningwetwoningen in kennis te worden gesteld. Daarbij moet onder meer worden verklaard dat de overgedragen woning voldoet- aan redelijke eisen van bewoonbaarheid. In het kader van de behandeling van de jongste bezuinigingsplannen van de Regering en als reactie op de Vierde Nota over de Ruimtelijke Ordening hebben respectievelijk de VVD-fractie in de Tweede Kamer en het bouwcentrum plannen gelanceerd voor de verkoop van jaarlijks tienduizenden woningwetwoningen. Met name het plan van het Bouwcentrum is inmiddels sterk bekritiseerd. Wij verwachten niet dat -gelet- op de vele financiële- en voikshuisvestelijke i!ïip 11cat-1es binnen deze Regeringsperiode over deze kwestie nadere richtlijnen aan gemeentebesturen zu11en worden verstrekt. Vooralsnog hechten wij eraan te verklaren, dat wij een verkoop op grote schaal van woningwetwoningen, zeker indien dit- gaat om het goedkope bezit, niet in het belang van de volkshuisvesting in de gemeente Leeuwarden achten III.Het gemeentelijk beleidm.b.t. verkoopvan woningwetwoningen Naar aanleiding van onze nota van 14 juni 1973 (Bijlage nr. 266) hebt U in de vergadering van 25 juni 1379 uitgesproken, dat verkoop van woningwetwoningen zich thans (19/3) met- verdraagt met een algemeen volkshuisvestingsbelang van de gemeente Leeuwarden In het collegeprogramma 1386-1390 is bepaald, dat niet tot verkoop van woningwetwoningen zal worden overgegaan. Seiet op de uitzonderlijke situatie in de wijk Aldén-Oost achten wij het echter geboden de verkoop van woningwetwoningen in dit gebied in overweging te nemen. IV.Bestaande situatie sociale huurwoningen in Aldlén-Qost. In deze wijk zijn in de periode 1972-1974 963 woningwetwoningen gebouwd, waarvan ULL 820, Beter Wonen 828 en de Woningbouwvereniging Vereniging voor Volkshuisvesting 326 woningen beheert. De huren van deze woningen bedragen, afhankelijk van het type, rond f.540.- tot rond f./5U.~ per maand Ondanks fervente inspanningen kampen alle drie coporaties met een aanzienlijke structurele leegstand. De situatie per 1 april j1is alsvo1gt corporatie aantal gem idd huurder in perc duur ving op van moe leegst j aarbasis huur ULL 35 135 mnd 27I000 11 3 Beter Wonen 30 9 mnd 241000 10.2 Verv.Voikshv. 65 mnd 38000 1 .6 Hierbij moet worden bedacht- dat bij een normale exploitatie van sociale huurwoningen wordt uitgegaan van maximaal 27 leegstandsver 1iesDit percentage is als norm verdisconteerd in de rijksbijdrage in de exploitatie van de woningwetwoningen; alleen de leegstand boven de 2)4 komt dus- voor rekening van de corporatie. Het behoeft geen betoog, dat bij een bovennormatieve leegstand bij exploitatie van complexen dure huurwoningen, zoals hier aan de orde, dit extra zwaar drukt- op de totale exploitatie van een corporaties. De leegstand van ULL concentreert zich sterk in delen van de Keizerskroon. De leegstand van Beter Wonen is met name zichtbaar in Maagdepalm. De Vereniging voor Volkshuisvesting kampt met bijzondere leegstand in een deel van Wilgenroosje. Da huren van de leegstaande woningen bedragen over het algemeen (ruim) meer dan f. 600.- en m een aantal gevallen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 242