2
gen die het kiezen voor een verdergaand model in de weg staan.
Dit overleg heeft er uiteindelijk in geresulteerd dat voornoemd ministe
rie bij brief van 8 april 1988 heeft laten weten bereid te zijn met
ingang van 1 januari 1989 het budget voor huisvestingskosten afhankelijk
van het gekozen model te verhogen.
Hen is bereid, indien wordt gekozen voor volledige nieuwbouw van de
huisvesting van de D.S.W., naast een structurele verhoging van het bud
get ten laste van de begroting 1988 een bijdrage te verlenen in de één
malige kosten zoals boek- en leegstandsverliezen.
Gelet op dit aanbod hebben wij de verschillende modellen opnieuw tegen
elkaar afgewogen.
Wij zijn daarbij tot de conclusie gekomen dat het model waarbij wordt
uitgegaan van volledige nieuwbouw van de huisvesting van de D.S.W. zowel
bedrijfsmatig als financieel de voorkeur verdient.
Daarnaast draagt dit model meer dan andere bij tot verbetering van de
arbeidsomstandigheden hetgeen mede gelet op de aard en de functie van de
sociale werkvoorziening een belangrijk gegeven is.
Uit nader onderzoek is ons gebleken, dat op het industrieterrein "De
Hemrik" nabij het in 1991 te realiseren treinstation een geschikte kavel
voor de nieuwbouw van de D.S.W. beschikbaar is.
Wij stellen U derhalve voor de knelpunten in de huisvestingssitua
tie bij de D.S.W. op te heffen door over te gaan tot volledige nieuwbouw
en wel op een lokatie op het industrieterrein "De Hemrik" en daarvoor
een krediet van 11.390.000,-- beschikbaar te stellen.
Daarnaast stellen wij U voor ons te machtigen de bij de D.S.W.
thans in gebruik zijnde grond en opstallen tegen nog nader vast te stel
len voorwaarden en prijs ter verkoop aan te bieden.
De uit de nieuwbouw voortvloeiende hogere huisvestingslasten belopen ten
opzichte van de huidige situatie en rekening houdende met de toegezegde
budgetverhoging van het Rijk een bedrag van 81.000,--. Van dit bedrag
kan 152 ofwel 12.150,-- worden gedekt uit bijdragen van andere gemeen
ten. Het resterende bedrag waarvoor dekking moet worden gevonden groot
68.850,-- 81.000,minus 12.150,--) kan voor 1988 via een bij
stelling van de begroting worden gedekt en voor 1989 e.v. bij de samen
stelling van de begroting voor die jaren worden geregeld. Ervan uitgaan
de dat het huidige rentepeil niet aanzienlijk zal stijgen, kunnen de
extra kosten m.i.v. 1992 naar verwachting uit het thans voor de D.S.W.
beschikbare budget worden gedekt omdat dan conversie kan plaatsvinden
van thans lopende, hoogrentende leningen.
Tenslotte menen wij in het kader van deze raadsbrief stil te moeten
staan bij de verdere procedure.
Indien U met ons voorstel akkoord kunt gaan om tot volledige nieuwbouw
over te gaan zal moeten worden bepaald aan wie de uitwerking van de
modellenstudie op basis waarvan de keuze is gemaakt moet worden opgedra
gen. Het is in principe mogelijk deze opdracht te verstrekken aan ande
ren dan HEVO Project Bouwmanagement BV. Aangezien dit bedrijf door het
verrichten van de huisvestingsstudie goed op de hoogte is van de proble
matiek bij en de ruimtelijke behoefte van de D.S.W. en dit bedrijf bo
vendien veel ervaring heeft met het ontwerpen van accommodaties ten
behoeve van de sociale werkvoorziening, stellen wij U voor HEVO de op
dracht te verlenen het door haar ontwikkelde model voor totale nieuwbouw
verder uit te werken tot een besteksklaar plan waarvan de totale kosten
niet meer mogen bedragen dan 11.390.000,--.
Onder vermelding dat de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden in
haar vergadering van 17 mei 1988 is gehoord en heeft besloten U te advi
seren met onze voorstellen akkoord te gaan, stellen wij U voor te be
sluiten overeenkomstig bijgaand ontwerp-besluit
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mr. G.J. te Loo, Burgemeester.
mr. W.J.G. Reumer, Secretaris.