6
mogelijkheden daaromtrent nader dienen te worden onderzocht.
8Modelkeuze
Gelet op het vorenstaande zijn wij van mening dat uitvoering van
model 2 de voorkeur verdient.
Dit houdt weliswaar in, dat een tweetal baden (Jacob Catsplein en
Kleine Wielen) dient te worden gesloten c.q. afgestoten, en dat de
totale oppervlakte aan zwemwater kleiner wordt, doch daartegenover
staat dat een nieuw combibad, dat volledig afgestemd is op de wen
sen van het publiek, alsmede een aan de eisen van deze tijd vol
doende overdekt bad (met recreatieve binnen- en buitenvoorzienin
gen) wordt gerealiseerd.
Gegeven de aanzienlijke overcapaciteit die thans aanwezig is, mag
worden gesteld dat ondanks het afstoten van twee zwembaden de res
terende capaciteit in zowel sportief als recreatief opzicht vol
doende is om aan de vraag te voldoen. Daarbij is dan tevens reke
ning gehouden met een verwachte stijging van de bezoekersaantallen.
Wij stellen U derhalve voor over te gaan tot verbetering en moder
nisering van de gemeentelijke zwemvoorzieningen overeenkomstig
ontwikkelingsmodel 2.
9Dekking
Bij uitvoering van ontwikkelingsmodel 2 dient het nadelig exploita
tiesaldo op zwembaden te worden berekend op een bedrag van
2.791.925,--.
In de gemeentebegroting 1988 is rekening gehouden met een. nadelig
exploitatiesaldo van 2.413.595,--.
Daarnaast is in het Beleidsplan 1988-1992 rekening gehouden met
uitgaven voor groot onderhoud waarvan de kapitaallasten op
231.410,-- worden geraamd.
Gegeven het feit, dat bij uitvoering van ontwikkelingsmodel 2 het
groot onderhoud voor de twee overblijvende baden is meegenomen, kan
worden gesteld dat voor het toekomstig nadelig saldo zwembaden van
2.791.925,-- een bedrag van 2.645.005,-- aan dekkingsmiddelen
beschikbaar is. Er is derhalve een dekkingstekort van 146.920,--
2.791.925,-- minus 2.645.005,--).
In de planvoorstellen is evenwel geen rekening gehouden met een
mogelijke verhoging van de voor het nieuwe combibad. Gelet op het
aanbod aan recreatieve voorzieningen en de uitbreiding van de (kos
teloze) dienstverlening (haardrogers en kledingkastjesachten wij
een verhoging van de entreeprijs zoals ook elders in den lande is
gebeurd, verantwoord. Uitgaande van een aantal van 100.000 recrea
tieve zwemmers per jaar en een verhoging van de entreeprijs van
voorshands 1,50 kan een bedrag van 150.000,-- aan extra inkom
sten worden verkregen. De huidige entreeprijs bedraagt voor jeugdi
gen en volwassenen resp. 2,25 en 3,25 per bad.
Rekening houdend met een dergelijke inkomstenstijging, is uitvoe
ring van model 2 op budgettair neutrale wijze mogelijk.
Wel moet worden gesteld, dat op deze wijze de reeds genoemde taak
stelling in het kader van de herwaardering niet kan worden gereali
seerd
Wij zijn van mening dat al het mogelijke moet worden gedaan om in
het kader van deze "zwembadoperatie" deze taakstelling toch te
halen
7
Gelet daarop achten wij het gewenst bij het uitwerken van plannen
voor het zwembad "Nijl§n" in eerste instantie niet uit te gaan van
het in het rapport van Oranjewoud genoemde investeringsbedrag van
8.600.000,-- maar van 7.000.000,--. De verlaging van de bere
kende kapitaallasten bedraagt op basis van 6%Z rente en 2%Z af
schrijving 144.000,--.
Indien mocht blijken, dat voor wat betreft de modernisering van het
zwembad "Nijlin" het genoemde investeringsbedrag niet toereikend is
om de op basis van het programma van eisen gewenste voorzieningen
te realiseren dan zullen wij in overleg met de betrokken architec
tenbureaus alsmede de Commissie voor Sport en Recreatie nader be
kijken of aanpassing van het programma van eisen dan wel verhoging
van het investeringsbedrag noodzakelijk is.
10Verdere procedure.
Indien U met ons van mening bent dat maatregelen genomen dienen te
worden ter verbetering van de exploitatie van de zwembaden dan
zouden wij voor de nadere uitwerking van de plannen de navolgende
procedure willen hanteren.
Wij zijn voornemens een ambtelijke werkgroep in te stellen, die ten
behoeve van het maken van plannen voor het moderniseren van het
zwembad "Nijlan" en het uitbreiden/aanpassen van het zwembad "Kal-
verdijkje" een programma van eisen dient op te stellen.
Er zal daaraanvolgend een drietal op het gebied van het ontwerpen
van moderne zwembaden deskundige architectenbureaus worden uitgeno
digd om met inachtneming van het programma van eisen, schetsontwer
pen op te stellen.
Gehoord de Commissie voor Sport en Recreatie zullen wij aan een van
de bureaus de opdracht geven een bestekklaar plan op te stellen.
Op basis hiervan zullen wij U voorstellen de benodigde kredieten
voor uitvoering van de plannen beschikbaar te stellen.
De uitwerking van een schetsplan tot een bestekklaar plan brengt
zoals te doen gebruikelijk de nodige kosten met zich mee. In dit
geval is een voorbereidingskrediet benodigd van totaal 550.000,--
50.000,-- t.b.v. plannen "Kalverdijkjeen 500.000,-- voor
plannen "Nijlan").
Gelet op het vorenstaande stellen wij U voor t.b.v. de opstelling
van bestekklare plannen een voorbereidingskrediet beschikbaar te
stellen van totaal 550.000,--.
De dekking van de kapitaallasten voortvloeiende uit dit krediet
zal t.z.t. tegelijk met de beschikbaarstelling van de bouwkredieten
worden geregeld.
11Renovatie waterbehandelingsinstallatie zwembad "Kalverdijkje
Zoals reeds eerder is gesteld wordt in de ontwikkelingsmodellen
rekening gehouden met de investeringen die nodig zijn om te voldoen
aan de voorschriften van de Wet hygiëne en veiligheid zwemgelegen-
heden.
In het Beleidsplan 1987-1991 is aangegeven, dat naar aanleiding van
de bevindingen van de afdeling Waterstaat en Milieu van de provin
cie Friesland, die onder andere is belast met het toezicht op de
naleving van de voorschriften van de Wet hygiëne en veiligheid
zwemgelegenheden (WHVZ) in onze opdracht een onderzoek is ingesteld
naar de vraag of de overdekte zwembaden voldoen aan de eisen van