6 mogelijkheden daaromtrent nader dienen te worden onderzocht. 8Modelkeuze Gelet op het vorenstaande zijn wij van mening dat uitvoering van model 2 de voorkeur verdient. Dit houdt weliswaar in, dat een tweetal baden (Jacob Catsplein en Kleine Wielen) dient te worden gesloten c.q. afgestoten, en dat de totale oppervlakte aan zwemwater kleiner wordt, doch daartegenover staat dat een nieuw combibad, dat volledig afgestemd is op de wen sen van het publiek, alsmede een aan de eisen van deze tijd vol doende overdekt bad (met recreatieve binnen- en buitenvoorzienin gen) wordt gerealiseerd. Gegeven de aanzienlijke overcapaciteit die thans aanwezig is, mag worden gesteld dat ondanks het afstoten van twee zwembaden de res terende capaciteit in zowel sportief als recreatief opzicht vol doende is om aan de vraag te voldoen. Daarbij is dan tevens reke ning gehouden met een verwachte stijging van de bezoekersaantallen. Wij stellen U derhalve voor over te gaan tot verbetering en moder nisering van de gemeentelijke zwemvoorzieningen overeenkomstig ontwikkelingsmodel 2. 9Dekking Bij uitvoering van ontwikkelingsmodel 2 dient het nadelig exploita tiesaldo op zwembaden te worden berekend op een bedrag van 2.791.925,--. In de gemeentebegroting 1988 is rekening gehouden met een. nadelig exploitatiesaldo van 2.413.595,--. Daarnaast is in het Beleidsplan 1988-1992 rekening gehouden met uitgaven voor groot onderhoud waarvan de kapitaallasten op 231.410,-- worden geraamd. Gegeven het feit, dat bij uitvoering van ontwikkelingsmodel 2 het groot onderhoud voor de twee overblijvende baden is meegenomen, kan worden gesteld dat voor het toekomstig nadelig saldo zwembaden van 2.791.925,-- een bedrag van 2.645.005,-- aan dekkingsmiddelen beschikbaar is. Er is derhalve een dekkingstekort van 146.920,-- 2.791.925,-- minus 2.645.005,--). In de planvoorstellen is evenwel geen rekening gehouden met een mogelijke verhoging van de voor het nieuwe combibad. Gelet op het aanbod aan recreatieve voorzieningen en de uitbreiding van de (kos teloze) dienstverlening (haardrogers en kledingkastjesachten wij een verhoging van de entreeprijs zoals ook elders in den lande is gebeurd, verantwoord. Uitgaande van een aantal van 100.000 recrea tieve zwemmers per jaar en een verhoging van de entreeprijs van voorshands 1,50 kan een bedrag van 150.000,-- aan extra inkom sten worden verkregen. De huidige entreeprijs bedraagt voor jeugdi gen en volwassenen resp. 2,25 en 3,25 per bad. Rekening houdend met een dergelijke inkomstenstijging, is uitvoe ring van model 2 op budgettair neutrale wijze mogelijk. Wel moet worden gesteld, dat op deze wijze de reeds genoemde taak stelling in het kader van de herwaardering niet kan worden gereali seerd Wij zijn van mening dat al het mogelijke moet worden gedaan om in het kader van deze "zwembadoperatie" deze taakstelling toch te halen 7 Gelet daarop achten wij het gewenst bij het uitwerken van plannen voor het zwembad "Nijl§n" in eerste instantie niet uit te gaan van het in het rapport van Oranjewoud genoemde investeringsbedrag van 8.600.000,-- maar van 7.000.000,--. De verlaging van de bere kende kapitaallasten bedraagt op basis van 6%Z rente en 2%Z af schrijving 144.000,--. Indien mocht blijken, dat voor wat betreft de modernisering van het zwembad "Nijlin" het genoemde investeringsbedrag niet toereikend is om de op basis van het programma van eisen gewenste voorzieningen te realiseren dan zullen wij in overleg met de betrokken architec tenbureaus alsmede de Commissie voor Sport en Recreatie nader be kijken of aanpassing van het programma van eisen dan wel verhoging van het investeringsbedrag noodzakelijk is. 10Verdere procedure. Indien U met ons van mening bent dat maatregelen genomen dienen te worden ter verbetering van de exploitatie van de zwembaden dan zouden wij voor de nadere uitwerking van de plannen de navolgende procedure willen hanteren. Wij zijn voornemens een ambtelijke werkgroep in te stellen, die ten behoeve van het maken van plannen voor het moderniseren van het zwembad "Nijlan" en het uitbreiden/aanpassen van het zwembad "Kal- verdijkje" een programma van eisen dient op te stellen. Er zal daaraanvolgend een drietal op het gebied van het ontwerpen van moderne zwembaden deskundige architectenbureaus worden uitgeno digd om met inachtneming van het programma van eisen, schetsontwer pen op te stellen. Gehoord de Commissie voor Sport en Recreatie zullen wij aan een van de bureaus de opdracht geven een bestekklaar plan op te stellen. Op basis hiervan zullen wij U voorstellen de benodigde kredieten voor uitvoering van de plannen beschikbaar te stellen. De uitwerking van een schetsplan tot een bestekklaar plan brengt zoals te doen gebruikelijk de nodige kosten met zich mee. In dit geval is een voorbereidingskrediet benodigd van totaal 550.000,-- 50.000,-- t.b.v. plannen "Kalverdijkjeen 500.000,-- voor plannen "Nijlan"). Gelet op het vorenstaande stellen wij U voor t.b.v. de opstelling van bestekklare plannen een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen van totaal 550.000,--. De dekking van de kapitaallasten voortvloeiende uit dit krediet zal t.z.t. tegelijk met de beschikbaarstelling van de bouwkredieten worden geregeld. 11Renovatie waterbehandelingsinstallatie zwembad "Kalverdijkje Zoals reeds eerder is gesteld wordt in de ontwikkelingsmodellen rekening gehouden met de investeringen die nodig zijn om te voldoen aan de voorschriften van de Wet hygiëne en veiligheid zwemgelegen- heden. In het Beleidsplan 1987-1991 is aangegeven, dat naar aanleiding van de bevindingen van de afdeling Waterstaat en Milieu van de provin cie Friesland, die onder andere is belast met het toezicht op de naleving van de voorschriften van de Wet hygiëne en veiligheid zwemgelegenheden (WHVZ) in onze opdracht een onderzoek is ingesteld naar de vraag of de overdekte zwembaden voldoen aan de eisen van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 318