Wijziging regeling hypothecaire geldleningen ambtenaren.
Bijlage no. 201 Leeuwarden, 9 juni 1988,
Aan de Gemeenteraad.
Inleiding.
Bij besluit van de Raad van 6 juni 1962 is de regeling inzake het
verstrekken van hypothecaire geldleningen aan ambtenaren vastgesteld. De
regeling is indertijd in het leven geroepen om ambtenaren op een adequa
te wijze in het genot van financieringsmiddelen te kunnen stellen voor
het in eigendom verwerven van een woning. Voor wat betreft enkele bepa
lingen van de regeling delen wij het volgende mede. De geldlening wordt
verstrekt voor een looptijd van maximaal 30 jaar. De rente van de lening
wordt gesteld op het percentage, dat de gemeente op het tijdstip van het
verstrekken van de geldlening verschuldigd is, indien zij op datzelfde
tijdstip geld zou opnemen voor een periode gelijk aan de looptijd van de
lening. Er is sprake van een vast percentage gedurende de gehele loop
tijd van de lening. Rente-aanpassing gedurende de looptijd van de lening
is derhalve niet mogelijk. Versterkte aflossing van de lening is eenmaal
per jaar toegestaan in afgeronde bedragen van 100,-, zonder dat hier
voor enige boete verschuldigd is.
Vanuit het personeel is gevraagd de regeling zodanig aan te passen,
dat deze de mogelijkheid biedt de rente van de lening periodiek aan te
passen. Uiteraard gaat het er daarbij om ook de rente van leningen aan
te passen, die onder vigeur van de regeling tot op heden zijn aangegaan.
Wanneer positief op een dergelijk verzoek zou worden beslist, dan
leidt dit tot marginale nadelige financiële consequenties voor de ge
meente
Er is namelijk al de mogelijkheid de lening per de aflossingsdatum
vervroegd af te lossen ten einde op de particuliere markt een nieuwe
lening aan te gaan tegen een lager percentage. De medewerker zal in dit
geval wel bijkomende kosten hebben zoals het betalen van afsluitprovi-
sie, het opnieuw afsluiten van een hypotheek, eventuele kosten, die met
een garantieverstrekking gepaard gaan e.d. Met deze kosten zal bij het
nemen van een besluit tot herfinciering rekening worden gehouden. Men
zal in feite minder snel tot vervroegde aflossing van de lening over
gaan.
Wij merken nog op, dat een rente-aanpassing niet alleen voordelen,
maar ook nadelen voor de betreffende ambtenaren kan inhouden. Bij het
aangaan van de lening wordt bepaald of het rentepercentage tijdens de
duur van de lening al dan niet door een van beide partijen kan worden
herzien. Wil de ambtenaar het risico van renteherziening lopen, dan komt
het voordeel daarvan ten gunste van de ambtenaar, maar ook het eventuele
nadeel daarvan. Op de particuliere markt is dit niet anders.
Wijziging van de regeling.
De redactie van artikel 7 zal bij de te wijzigen situatie moeten
worden aangepast. Wij menen, dat de nieuwe redactie van artikel 7 zoda
nig zal moeten zijn, dat hierin slechts tot uitdrukking wordt gebracht,
dat de medewerking van de gemeente bij de financiering/herfinanciering