4
Toelichting.
Bij de eerste ronde subsidie-aanvragen flankerend ouderenbeleid 1988
heeft de SBL een subsidie tot een niet nader genoemd bedrag gevraagd
voor de uitvoering van bovengenoemd onderzoek.
In het Programma zijn ten behoeve van dit onderzoek vooralsnog geen
middelen gereserveerd. De inhoudelijke overweging daarvoor was dat on
derzoek van hulpvragen en coördinatie van het hulpaanbod ten behoeve van
ouderen tot het reguliere takenpakket van het gecoördineerd ouderenwerk
worden gerekend. Er wordt vanuit gegaan dat de SBL, als gesubsidieerde
instelling op het terrein van het gecoördineerd ouderenwerk, over vol
doende middelen en mogelijkheden kan beschikken om aan het werk op dit
terrein uitvoering te geven.
In het thans voorliggende subsidieverzoek stelt de SBL dat de reden tot
afwijzing van het verzoek naar haar mening niet geldig is, omdat de
wijkfunktionarissen geen onderzoekers zijn. Derhalve verzoekt de SBL,
voor een nader uitgewerkt onderzoeksvoorstel van de Stichting Gerontolo
gie Groningen, alsnog een subsidie van F130.000,= ter beschikking te
stellen voor de uitvoering van de eerste fase van een behoefte-onderzoek
in de wijk AldlSn. In een volgend jaar zal de tweede en laatste fase van
het onderzoek (tegen nieuwe kosten) gestalte moeten krijgen.
Commentaar/voorstel
Wij zien in de overweging van de SBL om het subsidieverzoek opnieuw in
te dienen op zichzelf onvoldoende reden om het standpunt, zoals verwoord
in het Programma, in heroverweging te nemen. Zoals gesteld behoren taken
als behoefte-onderzoek en coördinatie van hulpaanbod tot de reguliere
taken van een instelling op het gebied van gecoördineerd ouderenwerk.
Ook al zijn de (wijk)functionarissen van de SBL geen onderzoekers van
professie, toch zal het opzetten en uitvoeren van kleinschalig onderzoek
naar de wensen van ouderen en naar de mate waarin daaraan door de geves
tigde instellingen tegemoet gekomen wordt, onzes inziens tot hun basis
vaardigheden moeten behoren. Uit de contacten met de SBL en uit het feit
dat opnieuw een subsidie-aanvraag is ingediend is ons gebleken dat de
SBL behoefte heeft aan externe ondersteuning bij het opzetten en uitvoe
ren van praktijkgericht onderzoek. Om aan deze behoefte tegemoet te
komen stellen wij voor een eenmalig subsidie van maximaal F110.000,
aan de SBL toe te kennen. Wij zijn daarbij van mening dat, alvorens het
budget ter beschikking wordt gesteld, de SBL ons daartoe een concreet
actieprogramma dient voor te leggen. Uit de discussie die in de overleg
commissie ouderenbeleid heeft plaatsgevonden naar aanleiding van onder
havig subsidieverzoek, hebben wij begrepen dat een budget van
FL. 10.000,-- voldoende geacht kan worden voor het inschakelen van ex
terne ondersteuning. Derhalve stellen wij voor de onderzoeksopzet, zoals
door de SBL in samenhang met de Stichting Gerontologie Groningen is
ontwikkeld, niet voor subsidiëring in aanmerking te laten komen, doch in
plaats daarvan de SBL eenmalig een budget van (extra) maximaal
FL. 10.000,-- toe te kennen voor het inschakelen van externe ondersteu
ning bij het opzetten en uitvoeren van praktijkgericht onderzoek, indien
daartoe door de SBL vooraf een concreet actieprogramma wordt ingediend.
5
1.3. Hervormde gemeente Leeuwarden en Gereformeerde Kerk van Leeuwarden.
Aanvraag
Een subsidie ad F15.780,= wordt aangevraagd ten behoeve van het ont
wikkelen van plannen om te komen tot initiatieven welke gerealiseerd
zullen worden in het zorgcentrum Camminghaburen
Toelichting
De Nederlandse Centrale voor Huisvesting van Bejaarden (NCHB) is voorne
mens in samenwerking met het bestuur van de Stichting Bejaardencentrum
Greunshiem in 1989 te starten met de bouw van 100 woningen voor ouderen
in Camminghaburen. Het bestuur van Greunshiem is van plan bij deze wo
ningen een aantal voorzieningen voor ouderen te realiseren.
Een subsidieverzoek van Greunshiem om een niet nader aangegeven bedrag
ten behoeve van de ontwikkelingskosten van het project - met name waar
het de plus-voorzieningen betreft - te reserveren, is in het Programma
Flankerend Ouderenbeleid 1988 niet gehonoreerd. De reden hiervoor is
gelegen in het feit dat de voor subsidiëring opgevoerde architektkosten
- ook al hebben deze betrekking op de ontwikkeling van de plusvoorzie
ningen - geacht worden te behoren tot de reguliere stichtingskosten voor
het gehele project.
Het thans ingediende verzoek van de Hervormde gemeente Leeuwarden en de
Gereformeerde Kerk van Leeuwarden is gericht op een subsidie ten behoeve
van vrijwilligers, die initiatieven ontwikkelen voor het gebruik van de
gemeenschappelijke ruimten in het te bouwen zorgcentrum Camminghaburen.
Het betreft de kosten die de vrijwilligers zelf hiervoor dienen te ma
ken, zoals zaalhuur, consumpties, vervoerskosten en administratiekosten.
Voorts wordt een vergoeding gevraagd in het kostenaandeel van de onder
havige instanties ten behoeve van het onderzoeksrapport dat omtrent het
te bouwen zorgcentrum is opgesteld.
Commentaar/voorstel
Aangezien het thans ingediende verzoek een subsidie betreft ter bestrij
ding van kosten van een groep vrijwilligers in verband met het ontwikke
len van initiatieven ten behoeve van ouderen, zijn wij van mening dat
onderhavige verzoek in principe voldoet aan de vastgestelde criteria.
Wij stellen derhalve voor de subsidie-aanvraag van de Hervormde Gemeente
Leeuwarden en de Gereformeerde Kerk Leeuwarden te honoreren.
Hierbij merken wij op dat wij de kosten voor consumpties van de groeps
leden en het kostenaandeel dat beide kerken moeten betalen voor het
opstellen van onderzoeksrapport naar de haalbaarheid van het gehele
project zorgcentrum Camminghaburen niet subsidiabel achten. Wat betreft
de laatstgenoemde kostenpost merken wij op dat dit onderdeel ook bij
soortgelijke aanvragen in het Programma niet gehonoreerd is, omdat wij
van mening zijn dat deze kosten moeten worden gerekend tot de reguliere
stichtingskosten van het gehele project. Onder aftrek van deze niet-
subsidiabele kosten stellen wij voor de Hervormde Gemeente Leeuwarden en
de Gereformeerde Kerk van Leeuwarden een subsidie van maximaal
F12.520,= beschikbaar te stellen.