4 Toelichting. Bij de eerste ronde subsidie-aanvragen flankerend ouderenbeleid 1988 heeft de SBL een subsidie tot een niet nader genoemd bedrag gevraagd voor de uitvoering van bovengenoemd onderzoek. In het Programma zijn ten behoeve van dit onderzoek vooralsnog geen middelen gereserveerd. De inhoudelijke overweging daarvoor was dat on derzoek van hulpvragen en coördinatie van het hulpaanbod ten behoeve van ouderen tot het reguliere takenpakket van het gecoördineerd ouderenwerk worden gerekend. Er wordt vanuit gegaan dat de SBL, als gesubsidieerde instelling op het terrein van het gecoördineerd ouderenwerk, over vol doende middelen en mogelijkheden kan beschikken om aan het werk op dit terrein uitvoering te geven. In het thans voorliggende subsidieverzoek stelt de SBL dat de reden tot afwijzing van het verzoek naar haar mening niet geldig is, omdat de wijkfunktionarissen geen onderzoekers zijn. Derhalve verzoekt de SBL, voor een nader uitgewerkt onderzoeksvoorstel van de Stichting Gerontolo gie Groningen, alsnog een subsidie van F130.000,= ter beschikking te stellen voor de uitvoering van de eerste fase van een behoefte-onderzoek in de wijk AldlSn. In een volgend jaar zal de tweede en laatste fase van het onderzoek (tegen nieuwe kosten) gestalte moeten krijgen. Commentaar/voorstel Wij zien in de overweging van de SBL om het subsidieverzoek opnieuw in te dienen op zichzelf onvoldoende reden om het standpunt, zoals verwoord in het Programma, in heroverweging te nemen. Zoals gesteld behoren taken als behoefte-onderzoek en coördinatie van hulpaanbod tot de reguliere taken van een instelling op het gebied van gecoördineerd ouderenwerk. Ook al zijn de (wijk)functionarissen van de SBL geen onderzoekers van professie, toch zal het opzetten en uitvoeren van kleinschalig onderzoek naar de wensen van ouderen en naar de mate waarin daaraan door de geves tigde instellingen tegemoet gekomen wordt, onzes inziens tot hun basis vaardigheden moeten behoren. Uit de contacten met de SBL en uit het feit dat opnieuw een subsidie-aanvraag is ingediend is ons gebleken dat de SBL behoefte heeft aan externe ondersteuning bij het opzetten en uitvoe ren van praktijkgericht onderzoek. Om aan deze behoefte tegemoet te komen stellen wij voor een eenmalig subsidie van maximaal F110.000, aan de SBL toe te kennen. Wij zijn daarbij van mening dat, alvorens het budget ter beschikking wordt gesteld, de SBL ons daartoe een concreet actieprogramma dient voor te leggen. Uit de discussie die in de overleg commissie ouderenbeleid heeft plaatsgevonden naar aanleiding van onder havig subsidieverzoek, hebben wij begrepen dat een budget van FL. 10.000,-- voldoende geacht kan worden voor het inschakelen van ex terne ondersteuning. Derhalve stellen wij voor de onderzoeksopzet, zoals door de SBL in samenhang met de Stichting Gerontologie Groningen is ontwikkeld, niet voor subsidiëring in aanmerking te laten komen, doch in plaats daarvan de SBL eenmalig een budget van (extra) maximaal FL. 10.000,-- toe te kennen voor het inschakelen van externe ondersteu ning bij het opzetten en uitvoeren van praktijkgericht onderzoek, indien daartoe door de SBL vooraf een concreet actieprogramma wordt ingediend. 5 1.3. Hervormde gemeente Leeuwarden en Gereformeerde Kerk van Leeuwarden. Aanvraag Een subsidie ad F15.780,= wordt aangevraagd ten behoeve van het ont wikkelen van plannen om te komen tot initiatieven welke gerealiseerd zullen worden in het zorgcentrum Camminghaburen Toelichting De Nederlandse Centrale voor Huisvesting van Bejaarden (NCHB) is voorne mens in samenwerking met het bestuur van de Stichting Bejaardencentrum Greunshiem in 1989 te starten met de bouw van 100 woningen voor ouderen in Camminghaburen. Het bestuur van Greunshiem is van plan bij deze wo ningen een aantal voorzieningen voor ouderen te realiseren. Een subsidieverzoek van Greunshiem om een niet nader aangegeven bedrag ten behoeve van de ontwikkelingskosten van het project - met name waar het de plus-voorzieningen betreft - te reserveren, is in het Programma Flankerend Ouderenbeleid 1988 niet gehonoreerd. De reden hiervoor is gelegen in het feit dat de voor subsidiëring opgevoerde architektkosten - ook al hebben deze betrekking op de ontwikkeling van de plusvoorzie ningen - geacht worden te behoren tot de reguliere stichtingskosten voor het gehele project. Het thans ingediende verzoek van de Hervormde gemeente Leeuwarden en de Gereformeerde Kerk van Leeuwarden is gericht op een subsidie ten behoeve van vrijwilligers, die initiatieven ontwikkelen voor het gebruik van de gemeenschappelijke ruimten in het te bouwen zorgcentrum Camminghaburen. Het betreft de kosten die de vrijwilligers zelf hiervoor dienen te ma ken, zoals zaalhuur, consumpties, vervoerskosten en administratiekosten. Voorts wordt een vergoeding gevraagd in het kostenaandeel van de onder havige instanties ten behoeve van het onderzoeksrapport dat omtrent het te bouwen zorgcentrum is opgesteld. Commentaar/voorstel Aangezien het thans ingediende verzoek een subsidie betreft ter bestrij ding van kosten van een groep vrijwilligers in verband met het ontwikke len van initiatieven ten behoeve van ouderen, zijn wij van mening dat onderhavige verzoek in principe voldoet aan de vastgestelde criteria. Wij stellen derhalve voor de subsidie-aanvraag van de Hervormde Gemeente Leeuwarden en de Gereformeerde Kerk Leeuwarden te honoreren. Hierbij merken wij op dat wij de kosten voor consumpties van de groeps leden en het kostenaandeel dat beide kerken moeten betalen voor het opstellen van onderzoeksrapport naar de haalbaarheid van het gehele project zorgcentrum Camminghaburen niet subsidiabel achten. Wat betreft de laatstgenoemde kostenpost merken wij op dat dit onderdeel ook bij soortgelijke aanvragen in het Programma niet gehonoreerd is, omdat wij van mening zijn dat deze kosten moeten worden gerekend tot de reguliere stichtingskosten van het gehele project. Onder aftrek van deze niet- subsidiabele kosten stellen wij voor de Hervormde Gemeente Leeuwarden en de Gereformeerde Kerk van Leeuwarden een subsidie van maximaal F12.520,= beschikbaar te stellen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 366