Wijziging organisatie-opzet sociaal-medische alarmering.
Bijlage nr. 225. Leeuwarden, 30 juni 1988.
Aan de Gemeenteraad.
In Uw vergadering van 25 april 1984 besloot U in te stemmen met de
totstandkoming van een sociaal-medisch alarmsysteem op stedelijk niveau
via het kabeltelevisienet.
U besloot daarvoor een bijdrage fonds perdu van 100.580,--,
beschikbaar te stellen met welk bedrag, te zamen met een bedrag van
85.000,-- van diverse fondsen, de vaste investeringen van het alarm
systeem éénmalig konden worden gedekt. Tevens besloot U de betaling van
rente en aflossing te garanderen voortvloeiende uit een geldlening van
maximaal 757.000,die de stichting Sociaal Medische Alarmering Leeu
warden (SMAL) moest aangaan voor de financiering van de variabele inves
teringen. Daarenboven werd besloten éénmalige bijdragen van 11.500,--
en 29.130,-- beschikbaar te stellen voor respectievelijk de aanschaf
van enige kantoorinventaris, folders en een EHBO-koffer en het dekken
van de kosten voortvloeiende uit de tijdelijke aanstelling (1 jaar) op
halftime basis van een coördinator.
Ten slotte besloot U een jaarlijkse bijdrage aan genoemde stichting
beschikbaar te stellen gelijk aan het exploitatietekort van maximaal
27.285,-- bij 1000 aansluitingen.
In augustus 1984 kon het alarmsysteem door SMAL in gebruik worden
genomen. Al gauw bleek, dat de exploitatie-opzet die de initiatiefnemers
voor ogen had gestaan in de praktijk op onderdelen moest worden bijge
steld en dat de werkelijke kosten en baten in ongunstige zin van de
ramingen afweken.
Ten einde te voorkomen dat SMAL met ongedekte tekorten bleef zit
ten, hebben zowel de gemeente Leeuwarden als de provincie Friesland
(extra) bijdragen verstrekt. In dat verband hebben wij het bestuur van
SMAL te kennen gegeven zo nodig een verhoging van het huidige aansluit-
tarief van 15,-- per maand tot een gemiddeld, inkomensafhankelijk op
te bouwen tarief van 17,50 per maand te willen aanvaarden, ten einde
de optredende tekorten te kunnen opvangen.
Naast de hierbovengenoemde financiële problemen moet worden geconsta
teerd dat de samenwerking tussen SMAL als exploitant van het alarmsys
teem en de SKL als technisch beheerder van het alarmsysteem mede als
gevolg van het ontbreken van een goede, schriftelijk vastgelegde,
dienstverleningsovereenkomst te wensen overlaat.
De afgelopen periode is intensief overleg gevoerd tussen de bestu
ren van beide stichtingen met het doel de gerezen problemen op te lossen
en voor de toekomst een werkbare en financieel haalbare constructie te
ontwikkelen voor de sociaal-medische alarmering.
Op 25 april 1988 zijn deze plannen aan de gemeente voorgelegd met het
verzoek medewerking te verlenen aan de gewijzigde opzet.
De gewijzigde orgahisatie-opzet
De ingediende plannen gaan uit van de exploitatieve splitsing van
de hulpverlening en het technisch beheer. Tot nu toe komt de gehele
exploitatie voor rekening van SMAL en verleent de SKL op kostendekkende
basis technische diensten aan SMAL.
In de nieuwe opzet wordt de eigendom, het technisch beheer en de exploi-