4
kosten van hulpverlening een subsidie te verlenen te honoreren en ons te
machtigen in overleg met het bestuur van SMAL de hoogte van de subsidia
bele lasten (max. 78.700,--) nader vast te stellen.
Zoals uit het voorgaande blijkt kan het voor 1988 beschikbaar te stellen
subsidie aan SMAL ruimschoots gedekt worden uit de ter zake op de ge
meentebegroting 1988 geraamde middelen.
Gegeven de beschikbare middelen en rekening houdend met een aan te
brengen bezuiniging moet het tevens mogelijk zijn de kosten voor hulp
verlening in 1989 en volgende jaren ondanks een toename van het aantal
gebruikers op basis van ongewijzigd beleid door de gemeente te dekken.
Dekking van het exploitatietekort 1988/1989 SKL.
De SKL vraagt de gemeente en/of SMAL garant te staan voor het door
haar berekende exploitatietekort in de jaren 1988 en 1989 van respectie
velijk 41.110,-- en 10.718,--, ofwel in totaal een bedrag van rond
52.000,--.
Indien in 1988 niet tot een tariefsverhoging wordt overgegaan dan dient
dit bedrag met 4.500,-- verhoogd te worden tot 56.500,--.
In overleg met SMAL is gebleken dat het voor deze stichting mogelijk is
dekking voor dit bedrag aan te geven. Het blijkt, dat de stichting over
een fonds t.b.v. aanloopverliezen en prijsstijging variabele investerin
gen beschikt dat is gevormd uit een daarvoor door de provincie Friesland
verstrekte bijdrage.
Per 31 december 1987 is de stand van het fonds 79.157,--. Ervan uit
gaande dat het ongedekte tekort 1987 ad 17.083, evenals dat is
geschied met het ongedekte tekort 1986, ten laste van dit fonds wordt
afgeboekt is in het fonds nog een bedrag van 62.074,-- beschikbaar.
Gelet daarop is het voor SMAL mogelijk de SKL ten laste van dit fonds
een éénmalige bijdrage voor toekomstige verliezen te verlenen van rond
56.500,--.
Overdracht gegarandeerde geldleningen van SMAL naar de SKL.
Ten einde tot een overdracht van een deel van de activa en de pas
siva van SMAL naar de SKL te kunnen komen, is het onder meer nodig door
middel van een akte van cessie de door de gemeente gegarandeerde geldle
ningen voor SMAL aan de SKL over te dragen.
De (Friesland) Bank zal daarin alleen bewilligen indien ook na
overdracht de gemeente garant blijft staan voor de richtige betaling van
rente en aflossing.
Gegeven het feit dat de SKL ook voor haar kapitaalbehoefte gebruik
maakt van door de gemeente gegarandeerde geldleningen en het toezicht op
deze stichting zowel bestuurlijk als financieel reeds is geregeld, zijn
wij van mening dat het verantwoord is de garantie voor deze geldleningen
onder dezelfde voorwaarden ook na overdracht van SMAL naar de SKL te
handhaven
Wij stellen U voor hiermee akkoord te gaan.
Streefdatum van overname.
Door SMAL en de SKL wordt voorgesteld de gewijzigde organisatie-
opzet alsmede de overname van activa en passiva per 1 juli 1988 een feit
te doen laten zijn.
Met betrekking tot dat voorstel merken wij het volgende op. In de
door zowel de SKL als SMAL gemaakte meerjarenbegroting zijn de berekende
tekorten gebaseerd op jaarcijfers. Het vorenstaande betekent, dat indien
de overdracht per 1 juli 1988 zal plaatsvinden de jaarcijfers moeten
worden herrekend tot cijfers voor het 2e halfjaar. Voor het le halfjaar
5
1988 zou dan nog de oude regeling moeten gelden.
Aangezien het voor de gemeente financieel nauwelijks verschil
maakt, stellen wij een andere oplossing voor die onzes inziens meer
duidelijkheid verschaft, namelijk de overdracht met terugwerkende kracht
reeds op 1 januari 1988 te realiseren. De door SMAL per 31 december 1987
opgestelde jaarrekening kan dan de basis vormen voor de overdracht. Het
moet mogelijk zijn de lopende exploitatie 1988 van SMAL aan de SKL over
te dragen, temeer daar het exploitatietekort dat de alarmering de SKL in
1988 oplevert in principe wordt afgedekt door een bijdrage van SMAL.
De besturen van beide stichtingen hebben ons inmiddels medegedeeld
met ons voorstel akkoord te gaan.
Gegeven het vorenstaande stellen wij U voor ermee in te stemmen dat
de overdracht van de activa en de passiva alsmede de exploitatie van het
alarmeringssysteem van SMAL naar de SKL met terugwerkende kracht vanaf 1
januari 1988 geacht wordt te zijn ingegaan.
Resumé
Naar onze mening kan door de gewijzigde organisatie-opzet en de
scheiding van techniek en hulpverlening een aantal problemen dat zich
heeft voorgedaan in de toekomst worden voorkomen. Dit zal ertoe bijdra
gen dat het sociaal-medisch alarmeringssysteem beter dan voorheen kan
inspelen op de behoefte die daaraan bestaat. Bovendien zal op deze wijze
de hulpverlening op een kwalitatief goed niveau kunnen worden gehand
haafd
Gelet daarop en onder de vermelding dat de Raadsadviescommissie
voor Welzijnsaangelegenheden in haar vergadering van 13 juni 1988 is
gehoord en U heeft geadviseerd met onze voorstellen in te stemmen, stel
len wij U voor te besluiten overeenkomstig bijgaand ontwerp-besluit
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mr. G.J. te Loo Burgemeester.
mr. W.J.G. Reumer Secretaris.