4 kosten van hulpverlening een subsidie te verlenen te honoreren en ons te machtigen in overleg met het bestuur van SMAL de hoogte van de subsidia bele lasten (max. 78.700,--) nader vast te stellen. Zoals uit het voorgaande blijkt kan het voor 1988 beschikbaar te stellen subsidie aan SMAL ruimschoots gedekt worden uit de ter zake op de ge meentebegroting 1988 geraamde middelen. Gegeven de beschikbare middelen en rekening houdend met een aan te brengen bezuiniging moet het tevens mogelijk zijn de kosten voor hulp verlening in 1989 en volgende jaren ondanks een toename van het aantal gebruikers op basis van ongewijzigd beleid door de gemeente te dekken. Dekking van het exploitatietekort 1988/1989 SKL. De SKL vraagt de gemeente en/of SMAL garant te staan voor het door haar berekende exploitatietekort in de jaren 1988 en 1989 van respectie velijk 41.110,-- en 10.718,--, ofwel in totaal een bedrag van rond 52.000,--. Indien in 1988 niet tot een tariefsverhoging wordt overgegaan dan dient dit bedrag met 4.500,-- verhoogd te worden tot 56.500,--. In overleg met SMAL is gebleken dat het voor deze stichting mogelijk is dekking voor dit bedrag aan te geven. Het blijkt, dat de stichting over een fonds t.b.v. aanloopverliezen en prijsstijging variabele investerin gen beschikt dat is gevormd uit een daarvoor door de provincie Friesland verstrekte bijdrage. Per 31 december 1987 is de stand van het fonds 79.157,--. Ervan uit gaande dat het ongedekte tekort 1987 ad 17.083, evenals dat is geschied met het ongedekte tekort 1986, ten laste van dit fonds wordt afgeboekt is in het fonds nog een bedrag van 62.074,-- beschikbaar. Gelet daarop is het voor SMAL mogelijk de SKL ten laste van dit fonds een éénmalige bijdrage voor toekomstige verliezen te verlenen van rond 56.500,--. Overdracht gegarandeerde geldleningen van SMAL naar de SKL. Ten einde tot een overdracht van een deel van de activa en de pas siva van SMAL naar de SKL te kunnen komen, is het onder meer nodig door middel van een akte van cessie de door de gemeente gegarandeerde geldle ningen voor SMAL aan de SKL over te dragen. De (Friesland) Bank zal daarin alleen bewilligen indien ook na overdracht de gemeente garant blijft staan voor de richtige betaling van rente en aflossing. Gegeven het feit dat de SKL ook voor haar kapitaalbehoefte gebruik maakt van door de gemeente gegarandeerde geldleningen en het toezicht op deze stichting zowel bestuurlijk als financieel reeds is geregeld, zijn wij van mening dat het verantwoord is de garantie voor deze geldleningen onder dezelfde voorwaarden ook na overdracht van SMAL naar de SKL te handhaven Wij stellen U voor hiermee akkoord te gaan. Streefdatum van overname. Door SMAL en de SKL wordt voorgesteld de gewijzigde organisatie- opzet alsmede de overname van activa en passiva per 1 juli 1988 een feit te doen laten zijn. Met betrekking tot dat voorstel merken wij het volgende op. In de door zowel de SKL als SMAL gemaakte meerjarenbegroting zijn de berekende tekorten gebaseerd op jaarcijfers. Het vorenstaande betekent, dat indien de overdracht per 1 juli 1988 zal plaatsvinden de jaarcijfers moeten worden herrekend tot cijfers voor het 2e halfjaar. Voor het le halfjaar 5 1988 zou dan nog de oude regeling moeten gelden. Aangezien het voor de gemeente financieel nauwelijks verschil maakt, stellen wij een andere oplossing voor die onzes inziens meer duidelijkheid verschaft, namelijk de overdracht met terugwerkende kracht reeds op 1 januari 1988 te realiseren. De door SMAL per 31 december 1987 opgestelde jaarrekening kan dan de basis vormen voor de overdracht. Het moet mogelijk zijn de lopende exploitatie 1988 van SMAL aan de SKL over te dragen, temeer daar het exploitatietekort dat de alarmering de SKL in 1988 oplevert in principe wordt afgedekt door een bijdrage van SMAL. De besturen van beide stichtingen hebben ons inmiddels medegedeeld met ons voorstel akkoord te gaan. Gegeven het vorenstaande stellen wij U voor ermee in te stemmen dat de overdracht van de activa en de passiva alsmede de exploitatie van het alarmeringssysteem van SMAL naar de SKL met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 1988 geacht wordt te zijn ingegaan. Resumé Naar onze mening kan door de gewijzigde organisatie-opzet en de scheiding van techniek en hulpverlening een aantal problemen dat zich heeft voorgedaan in de toekomst worden voorkomen. Dit zal ertoe bijdra gen dat het sociaal-medisch alarmeringssysteem beter dan voorheen kan inspelen op de behoefte die daaraan bestaat. Bovendien zal op deze wijze de hulpverlening op een kwalitatief goed niveau kunnen worden gehand haafd Gelet daarop en onder de vermelding dat de Raadsadviescommissie voor Welzijnsaangelegenheden in haar vergadering van 13 juni 1988 is gehoord en U heeft geadviseerd met onze voorstellen in te stemmen, stel len wij U voor te besluiten overeenkomstig bijgaand ontwerp-besluit Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester. mr. W.J.G. Reumer Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 389