2
contingenten en de bevolkingsgroei. Nog afgezien van de effecten
van de door de gemeente verlangde hogere bevolkingsgroei, nopen
deze bijzondere omstandigheden ertoe dat, zelfs bij de door de
provincie voorgestane bevolkingsgroei, aan Leeuwarden een hoger
contingent wordt toegekend dan het in het (Voor-ontwerp genoemde
bodemcontingent van 16Z. Daarnaast zal in de verdeling van de con
tingenten, naast kwantitatieve aspecten, ook aan kwalitatieve as
pecten aandacht moeten worden besteed. Door Gedeputeerde Staten is
dit pleidooi voor een hoger bodemcontingent niet in concreet beleid
vertaald (antwoordno. 66). Daarom stellen wij voor bij Provinciale
Staten te pleiten voor een aan onze bijzondere positie aangepaste
hogere contingenteringgebaseerd op absolute aantallen. Daarbij
zal het extra contingent voor Leeuwarden voor een belangrijk deel
uit woningen in de premiekoopsector moeten bestaan, terwijl andere
gemeenten hun aandeel in de sociale (huur-woningbouw moeten reali
seren.
3Vestiging Riiksdiensten en stuwende dienstverlenende bedrijven
In de eerder genoemde gemeentelijke reactie is het provinciale
voornemen ondersteund om Rijksdiensten in eerste instantie in Leeu
warden te vestigen en daarbij ook het provinciale planologische
instrumentarium in te zetten. Door U is er bij Gedeputeerde Staten
voor gepleit om ten aanzien van de lokatiekeuze voor stuwende
dienstverlenende bedrijven eenzelfde intentie ten gunste van Leeu
warden uit te spreken.
Als gevolg van binnengekomen reacties, hebben Gedeputeerde Staten
echter de stellingname ten aanzien van de vestigingsplaatskeuze
van Rijksdiensten afgezwakt door op te nemen dat deze "bij voor
keur" in Leeuwarden behoren te worden gevestigd, terwijl ten aan
zien van de vestigingsplaats van de overige stuwende dienstverle
nende bedrijven nagenoeg geen enkele sturing is aangebracht (ant
woord no82)
Wij achten het daarentegen gewenst dat in het streekplan een veel
duidelijker keuze ten gunste van Leeuwarden wordt opgenomen bij de
vestiging van Rijksdiensten en overige stuwende dienstverlenende
bedrijven en wij stellen dan ook voor hier bij Provinciale Staten
op aan te dringen.
4Infrastructuur
In de reactie van de gemeente op het voorontwerp is ook gewezen op
het belang van de verkeersas over de Afsluitdijk en van het Van
Harinxmakanaal tot Harlingen-Zeehaven. Er is voor gepleit om in het
Streekplan de oplossing van alle knelpunten in die verbindingen
beleidsmatig (en visueel op de plankaart) op te nemen. Dit betreft
met name het toekomstig wegvak Marssum-Werpsterhoek en het kanaal
Leeuwarden-Harlingen.
Gedeputeerde Staten hebben een en ander echter niet onverkort geho
noreerd (antwoord no. 114 en 144). Gelet op het belang dat wij
hechten aan het opheffen van deze infrastructurele knelpunten, ach
ten wij opname in het Streekplan toch noodzakelijk.
Tevens zijn wij van mening dat de algehele voltooiing van de verbe
teringen van Rijksweg 32, als apart actiepunt in het Streekplan
moet worden opgenomen, terwijl het tevens noodzakelijk is het uit
voeringstempo van de verbeteringen strikt te handhaven.
3
5. Stadsgewest
Door U is uitgesproken dat in het voorontwerp van de Herziening
onvoldoende recht is gedaan aan en nadruk is gelegd op de verster
king van het stadsgewest Leeuwarden. Tevens werd erop aangedrongen
meer aandacht te besteden aan de recreatieve voorzieningen in het
stadsgewest en prioriteit te geven aan de versterking van het open
baar vervoer binnen het stadsgewest.
In het ontwerp wordt door de provincie aangekondigd dat men voorne
mens is een stuurgroep in het leven te roepen waarin bestuurlijke
vertegenwoordigers van de betrokken gemeenten en de provincie zit
ting hebben op initiatief en onder voorzitterschap van de provincie
(antwoord no. 46). Deze stuurgroep zal verantwoordelijk zijn voor
het ontwikkelen van een ruimtelijk kader voor de uitwerking en in
vulling van het stadsgewest.
Wij hebben op zich geen bezwaar tegen het instellen van deze stuur
groep, zij het dat de invulling van het stadsgewest Leeuwarden een
gezamenlijke inspanning van alle betrokkenen dient te zijn, zonder
dat daar, met inachtneming van een ieders verantwoordelijkheid ter
zake, sprake is van het primaat van een van de betrokken overheden.
Provinciale, regionale en lokale initiatieven dienen derhalve zo
veel mogelijk parallel te lopen. Wij gaan er daarbij van uit dat de
opmerkingen die door U over de versterking van de recreatie en de
openbare vervoersvoorzieningen in het stadsgewest zijn gemaakt - en
die als zodanig niet door Gedeputeerde Staten in het ontwerp zijn
opgenomen - in het kader van de invulling van het stadsgewest Leeu
warden nader vorm zullen moeten krijgen.
6. In het ontwerp is door Gedeputeerde Staten de aanduiding van het
T.O.P.-terrein gewijzigd van industrie-terrein in Tijdelijke op
slagplaats verontreinigde grond (antwoord no. 264). Wij hebben daar
in principe geen bezwaar tegen, mits daarmee niet de mogelijkheid
geblokkeerd wordt om in de nabijheid van de T.0P-lokatie een spe
ciaal bedrijventerrein aan te leggen voor bedrijven die qua aard
en produktiewijze niet passen op het industrieterrein Hemrik. Wij
stellen U voor dit aan Provinciale Staten mee te delen. Daarnaast
hebben inmiddels de plannen voor bosaanleg ten noorden van Leeuwar
den vastere vormen aangenomen. De aanduiding op de plankaart van de
ontwerp-herziening bestrijkt een te klein gebied. De plankaart zal
ter zake moeten worden aangepast.
Onder mededeling dat de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en
Volkshuisvesting in haar vergadering van 28 juni jl. heeft geadviseerd
om met het vorenstaande in te stemmen, stellen wij U voor ter zake van
de punten genoemd onder 1 tot en met 6 bij Provinciale Staten bezwaar
aan te tekenen tegen de ontwerp-Herziening Streekplan Friesland.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mr. G.J. te Loo Burgemeester.
mr. W.J.G. Reumer Secretaris.