2 contingenten en de bevolkingsgroei. Nog afgezien van de effecten van de door de gemeente verlangde hogere bevolkingsgroei, nopen deze bijzondere omstandigheden ertoe dat, zelfs bij de door de provincie voorgestane bevolkingsgroei, aan Leeuwarden een hoger contingent wordt toegekend dan het in het (Voor-ontwerp genoemde bodemcontingent van 16Z. Daarnaast zal in de verdeling van de con tingenten, naast kwantitatieve aspecten, ook aan kwalitatieve as pecten aandacht moeten worden besteed. Door Gedeputeerde Staten is dit pleidooi voor een hoger bodemcontingent niet in concreet beleid vertaald (antwoordno. 66). Daarom stellen wij voor bij Provinciale Staten te pleiten voor een aan onze bijzondere positie aangepaste hogere contingenteringgebaseerd op absolute aantallen. Daarbij zal het extra contingent voor Leeuwarden voor een belangrijk deel uit woningen in de premiekoopsector moeten bestaan, terwijl andere gemeenten hun aandeel in de sociale (huur-woningbouw moeten reali seren. 3Vestiging Riiksdiensten en stuwende dienstverlenende bedrijven In de eerder genoemde gemeentelijke reactie is het provinciale voornemen ondersteund om Rijksdiensten in eerste instantie in Leeu warden te vestigen en daarbij ook het provinciale planologische instrumentarium in te zetten. Door U is er bij Gedeputeerde Staten voor gepleit om ten aanzien van de lokatiekeuze voor stuwende dienstverlenende bedrijven eenzelfde intentie ten gunste van Leeu warden uit te spreken. Als gevolg van binnengekomen reacties, hebben Gedeputeerde Staten echter de stellingname ten aanzien van de vestigingsplaatskeuze van Rijksdiensten afgezwakt door op te nemen dat deze "bij voor keur" in Leeuwarden behoren te worden gevestigd, terwijl ten aan zien van de vestigingsplaats van de overige stuwende dienstverle nende bedrijven nagenoeg geen enkele sturing is aangebracht (ant woord no82) Wij achten het daarentegen gewenst dat in het streekplan een veel duidelijker keuze ten gunste van Leeuwarden wordt opgenomen bij de vestiging van Rijksdiensten en overige stuwende dienstverlenende bedrijven en wij stellen dan ook voor hier bij Provinciale Staten op aan te dringen. 4Infrastructuur In de reactie van de gemeente op het voorontwerp is ook gewezen op het belang van de verkeersas over de Afsluitdijk en van het Van Harinxmakanaal tot Harlingen-Zeehaven. Er is voor gepleit om in het Streekplan de oplossing van alle knelpunten in die verbindingen beleidsmatig (en visueel op de plankaart) op te nemen. Dit betreft met name het toekomstig wegvak Marssum-Werpsterhoek en het kanaal Leeuwarden-Harlingen. Gedeputeerde Staten hebben een en ander echter niet onverkort geho noreerd (antwoord no. 114 en 144). Gelet op het belang dat wij hechten aan het opheffen van deze infrastructurele knelpunten, ach ten wij opname in het Streekplan toch noodzakelijk. Tevens zijn wij van mening dat de algehele voltooiing van de verbe teringen van Rijksweg 32, als apart actiepunt in het Streekplan moet worden opgenomen, terwijl het tevens noodzakelijk is het uit voeringstempo van de verbeteringen strikt te handhaven. 3 5. Stadsgewest Door U is uitgesproken dat in het voorontwerp van de Herziening onvoldoende recht is gedaan aan en nadruk is gelegd op de verster king van het stadsgewest Leeuwarden. Tevens werd erop aangedrongen meer aandacht te besteden aan de recreatieve voorzieningen in het stadsgewest en prioriteit te geven aan de versterking van het open baar vervoer binnen het stadsgewest. In het ontwerp wordt door de provincie aangekondigd dat men voorne mens is een stuurgroep in het leven te roepen waarin bestuurlijke vertegenwoordigers van de betrokken gemeenten en de provincie zit ting hebben op initiatief en onder voorzitterschap van de provincie (antwoord no. 46). Deze stuurgroep zal verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen van een ruimtelijk kader voor de uitwerking en in vulling van het stadsgewest. Wij hebben op zich geen bezwaar tegen het instellen van deze stuur groep, zij het dat de invulling van het stadsgewest Leeuwarden een gezamenlijke inspanning van alle betrokkenen dient te zijn, zonder dat daar, met inachtneming van een ieders verantwoordelijkheid ter zake, sprake is van het primaat van een van de betrokken overheden. Provinciale, regionale en lokale initiatieven dienen derhalve zo veel mogelijk parallel te lopen. Wij gaan er daarbij van uit dat de opmerkingen die door U over de versterking van de recreatie en de openbare vervoersvoorzieningen in het stadsgewest zijn gemaakt - en die als zodanig niet door Gedeputeerde Staten in het ontwerp zijn opgenomen - in het kader van de invulling van het stadsgewest Leeu warden nader vorm zullen moeten krijgen. 6. In het ontwerp is door Gedeputeerde Staten de aanduiding van het T.O.P.-terrein gewijzigd van industrie-terrein in Tijdelijke op slagplaats verontreinigde grond (antwoord no. 264). Wij hebben daar in principe geen bezwaar tegen, mits daarmee niet de mogelijkheid geblokkeerd wordt om in de nabijheid van de T.0P-lokatie een spe ciaal bedrijventerrein aan te leggen voor bedrijven die qua aard en produktiewijze niet passen op het industrieterrein Hemrik. Wij stellen U voor dit aan Provinciale Staten mee te delen. Daarnaast hebben inmiddels de plannen voor bosaanleg ten noorden van Leeuwar den vastere vormen aangenomen. De aanduiding op de plankaart van de ontwerp-herziening bestrijkt een te klein gebied. De plankaart zal ter zake moeten worden aangepast. Onder mededeling dat de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting in haar vergadering van 28 juni jl. heeft geadviseerd om met het vorenstaande in te stemmen, stellen wij U voor ter zake van de punten genoemd onder 1 tot en met 6 bij Provinciale Staten bezwaar aan te tekenen tegen de ontwerp-Herziening Streekplan Friesland. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester. mr. W.J.G. Reumer Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 394