Tot nu toe kon voor wat betreft de exploitatie van het Centrum
voor Beroepsoriëntatie en Beroepsoefening CBB-Fop grond van
de "Voorlopige subsidieregeling voor Centra voor
Beroepsoriëntatie en Beroepsoefening" worden gerekend op een
subsidie van het rijk dat gelijk was aan 100% van de aanvaarde
exploitatielasten van dit centrum.
Ter voldoening aan het bepaalde in artikel 3 van de Verordening
op de Bestuurscommissie de ontwerp-begroting 1988 voor dit
centrum ter vaststelling bij U ingediend.
De raming voor de uitgaven ziet er als volgt uit:
Fl811.291
363.670,=
120.224,=
71.245,=
kosten en activiteiten -131 025
Fl1.497.455,=
I
Personeel
II
Huisvesting
III.
Inventaris
IV.
Organisatie
V
Specifieke
Tegenover deze uitgaven heeft de Bestuurscommissie voor 1988 de
volgende inkomsten geraamd:
VI
Rijkssubsidie
Fl. 1.179.929,=
VII
Netto-inkomsten uit neven
activiteiten
60852
VIII
Bijdrage gemeente
115.000,=
IX
Tekort
141.674.=
x x
Fl. 1.497.455,=
Uit de ingediende begroting blijkt dat de bestuurscommissie er
vanuit gaat dat door het CBB-F in 1988 een cursuspakket wordt
aangeboden dat vergelijkbaar is met de in vorige jaren
ontwikkelde activiteiten.
In tegenstelling tot voorheen gaat de bestuurscommissie er
echter vanuit dat niet langer alle exploitatielasten door het
rijk zullen worden aangaard. De bestuurscommissie is van mening
dat de gemeente een bedrag van Fl. 115.000,= voor haar rekening
dient te nemen en dat voor het resterende ongedekt tekort van
Fl. 141.674,= alsnog op andere wijze dekking wordt gevonden,
under verwijzing naar de voor U ter inzage gelegde stukken merken
wij terzake van de begroting het volgende op.
ad I. Personeel en VIII. bijdrage gemeente.
Gegeven de omstandigheid dat het personeel dat werkzaam is bij
het C.B.B.-F in gemeentedienst is aangesteld en op dit personeel
derhalve de normale gemeentelijke rechtspositieregelingen van
toepassing zijn (het rijk heeft t.a.v. het CBB-personeel geen
afzonderlijke rechtspositie-regelingen getroffen) dient de
salariëring van de werknemers bij dit centrum te worden gebaseerd
op het gemeentelijk functiewaarderingssysteem.
Het lijkt ons niet reëel de betreffende gemeenten om een bijdrage
in de voor rekening van de gemeente blijvende kosten van reeds
afgelopen jaren te vragen.
Het rijk heeft onlangs aangekondigd, dat de samenstelling van de
subsidiabele formatie zodanig is aangepast dat reeds per 1 april
j.l. verhoudingsgewijs meer docenten overeenkomstig een lagere
salarisschaal gesalarieerd dienen te worden. Hoewel wij tezamen
met andere gemeenten waarin CBB's gevestigd zijn bij voortduring
protesteren tegen deze wijziging van de subsidie-regeling zijn
wij gehouden het in onze dienst zijnde personeel overeenkomstig
de voor het gemeentelijk personeel geldende regelingen te sala
riëren. De hiermee samenhangende niet subsidiabele lasten
belopen tesamen met de kosten voor uurdocenten ten behoeve van
activiteiten gericht op neveninkomsten in totaal een bedrag van
Fl. 50.877,=.
ad II. Huisvesting
Het rijk is van mening dat van de door de bestuurscommissie
geraamde kosten een bedrag van Fl. 6.050,= niet subsidiabel is.
Gegegeven dit standpunt stellen wij U voor de begroting terzake
met dit bedrag te verlagen.
ad III. Inventaris
-3-
De betreffende functies dienen alsnog volgens dit systeem
gewaardeerd te worden.
Wij verwachten dat de extra kosten die hiermee gemoeid zijn
gerekend vanaf de start van het CBB-F tot en met 198/ een bedrag
van Fl90.000,= zullen belopen en dat voor de periode daarna op
een extra uitgaaf van Fl25.000,= per jaar moet worden
gerekend. In de begroting CBB-F 1988 is dan ook een
lastenverzwaring van Fl. 115.000,=, waarvan Fl. 90.000,=
incidenteel en Fl25.000,= structureel, geraamd. Het rijk is
niet bereid deze extra lasten subsidiabel te stellen. De
bestuurscommissie doet voor de dekking van deze lasten een
beroep op de gemeente als exploitant van het CBB-F. Wij zijn van
oordeel, dat dit verzoek van de bestuurscommissie dient te
worden gehonoreerd
Wij zijn overigens van mening, dat gegeven de omstandigheid dat
het werkgebied van het CBB-F de gehele provincie beslaat en in
de praktijk ongeveer 50% van de cursisten niet in deze gemeente
woonachtig is, het voor de hand ligt de overige Friese gemeenten
te verzoeken m.i.v. 1988 volgens een nog nader overeen te komen
verdeelsleutel een evenredige bijdrage in deze extra lasten te
verlenen
Wij zullen de Vereniging van Friese Gemeenten benaderen met het
verzoek om terzake een standpunt in te nemen.
Op grond van begrotingsvoorschriften van het rijk dienen de
investeringsbehoeften tot hun nominale aanschafbedragen in de
begroting te worden verantwoordHet rijk zal voor 1988 evenwel
geen subsidiegelden beschikbaar stellen voor de vervanging of