Werkloosheidspercentages Friesland 2 tegen de geldende rente geleend, maar in Leeuwarden is ook de algemene reserve tot een zorgwekkend laag niveau teruggelopen, hetgeen een direct nadelig effect heeft op de jaarlijkse begrotingsruimte. Immers er komen minder rentebaten beschikbaar wanneer de algemene reserve laag is. De algemene gemeentelijke financiële situatie staat ook onder druk door het beleid van de rijksoverheid, dat vooral geïnspireerd lijkt door aandacht voor het financieringstekort. Zo zijn de kortingen op de alge mene uitkering uit het Gemeentefonds weliswaar niet zo omvangrijk en onverwacht als in de afgelopen jaren, toch zijn ze niet voorbij. Daar naast worden de gemeenten blijvend en in sterke mate geconfronteerd met de gevolgen van ombuigingsmaatregelen van de verschillende departemen ten Een voor Leeuwarden financieel zwaarwegend punt is de bijstand. Het Rijk is voornemens de bijstandscompensaties te verlagen van 90 naar 80%. Weliswaar krijgen de gemeenten daarvoor compensatie, maar de ervaring leert dat gemeenten met meer dan gemiddelde uitgaven vrijwel altijd onvoldoende gecompenseerd worden. Een vergelijkbaar commentaar kan gel den bij het rijksvoornemen om de uitgaven voor de bijzondere bijstand in zijn geheel door de gemeenten te laten financieren en niet meer voor 10Z zoals nu geldt. De komende jaren zal de gemeente ook worden geconfron teerd met de financiële gevolgen van andere rijksombuigingen. Ontwikke lingen in de onderwijssector en bij de welzijnsuitkering zijn daarvan voorbeelden. Voor een nadere uiteenzetting omtrent de ontwikkelingen rond de budget taire situatie, verwijzen wij U naar hoofdstuk III, Financiële toestand van de gemeente. In de Voorjaarsnota schreven wij U dat niet aan een structurele herwaar deringsoperatie kan worden ontkomen. De ontwikkelingen zoals beschreven in dit beleidsplan bevestigen deze conclusie. In het najaar 1988 zal een daadwerkelijke start met de her waarderingsoperatie worden gemaakt. Wij verwachten de resultaten ervan in april/mei 1989 aan U te kunnen voorleggen. Deze zullen dan bij de opstelling van de begroting 1990 en het Beleidsplan 1990-1994 worden verwerkt 1.2 Leeuwarden, hoofdstad van Friesland. De Nederlandse economie mag dan de afgelopen jaren wel een stabiel pa troon hebben vertoond, de werkloosheid is hoog gebleven en de finan- cieel-economische risico's voor de komende jaren zijn groot. In onzekere omstandigheden is het voor een stad als Leeuwarden van levensbelang steeds weer het pad voor de eerstkomende jaren bij te stellen. Zeker nu bij het huidige rijksbeleid steeds minder verwacht mag worden dat vanuit Den Haag oplossingen worden geboden. Leeuwarden zal voor een belangrijk deel vanuit eigen kracht de toekomst van de stad vorm moeten geven. Wij zullen eerst een aantal ontwikkelingen dat onzes inziens de toekomst mede bepaalt, beschrijven. Na een beoordeling daarvan zullen wij de hoofdlijnen van het gemeentelijk beleid weergeven. Dit beleid moet er zorg voor kunnen dragen dat Leeuwarden haar plaats behoudt van econo misch centrum en hoofdstad van Friesland waar het ondanks noodzakelijke bezuinigingen prettig wonen, werken en recreëren is, ook in de komende decennia Huidige ontwikkelingen. In een periode waarin het inwonertal van vele grote gemeenten is terug 3 gelopen, blijft het inwonertal van vele middelgrote gemeenten gelijk of stijgt dit. Leeuwarden heeft haar inwonertal van om en nabij de 85.000 behouden. Tegelijkertijd is er in de gemeente sprake geweest van een langzaam maar gestaag groeiende werkgelegenheid. De zakelijke dienstverlening (bank- en verzekeringswezen) verwierf een belangrijker positie, de agrarische industrie behield haar vooraanstaande plaats, en het onderwijs en de dienstverlening in het algemeen bouwden hun sterke positie verder uit. Daarnaast groeide echter ook de werkloosheid en het Leeuwarder aandeel in de totale Friese werkloosheid. In onze stad is het aantal uitkerings gerechtigden gestegen. Mensen op een sociaal minimum en achtergestelde groepen vragen in de Leeuwarder welvaart terecht om steeds meer aan dacht Grafiek 1, Hiertegenover hebben degenen die ruime (en daardoor vaak duurdere) wo ningen zochten, Leeuwarden te weinig tot hun woonplaats gekozen. Men komt hier werken en recreëren en maakt daarbij gebruik van door de ge meente betaalde gesubsidieerde voorzieningen, maar men pendelt op en neer vanuit de woonplek in een van de omliggende gemeenten. Met een en ander is gepaard gegaan een groeiende financiële problema tiek. Zo wordt de gemeentelijke belastingcapaciteit voor een deel (on- roerend-goedbelastingbepaald door de gebouwen die zich binnen de ge meentegrenzen bevinden. Woningen van pendelaars uit omliggende gemeenten tellen dan niet mee. Ook de algemene uitkering uit het Gemeentefonds wordt deels bepaald door

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 447