4 de bebouwing. Door de rijksbezuinigingen is op deze algemene uitkering de afgelopen jaren overigens fors gekort. Een extra financiële tegenvaller ligt voor Leeuwarden in de overheveling van specifieke uitkeringen naar de algemene uitkering. Kreeg de gemeente in het verleden door een actief beleid relatief veel uit de specifieke uitkeringen-ruif, na de overheveling krijgt de gemeente de bedragen als algemene uitkering onafhankelijk van de intensiteit van het beleid. Bijvoorbeeld voor de welzijnsuitkering - maar ook voor het Project Men sen zonder Werk en voor de Basiseducatie - betekent dit voor de gemeente een tegenvaller. De gemeentelijke inkomsten staan onder druk in eenzelfde periode dat uitgaven nodig waren en nodig zijn voor de functies die de gemeente Leeuwarden geacht wordt te vervullen. Centrumvoorzieningen zijn noodza kelijk: verkeer, parkeren, winkelwandelgebied, culturele voorzieningen. Gepaard daaraan moeten ook sociale voorzieningen beschikbaar zijn. Denk ook aan de stadsvernieuwing. En om Leeuwarden interessant te doen zijn als vestigingsplaats voor de individuele onderneming, moeten eveneens voorzieningen worden getroffen. Tevens vragen het behoud en de uitbouw van onderwijsvoorzieningen extra inspanning. Om als stad aantrekkelijk te blijven, moet worden geïnvesteerd in kwali teit Beoordeling Om de voor Leeuwarden verworven positie te behouden en uit te bouwen, is een grote inzet nodig. Er moet worden geïnvesteerd in stedelijke ontwik keling terwijl tegelijkertijd achtergestelde groepen ondersteund moeten worden en als het kan moeten meedoen en bijdragen aan die ontwikkeling. Met een verdergaande stedelijke ontwikkeling kunnen de sterke punten van Leeuwarden worden uitgebouwd: in Leeuwarden kunnen de voordelen van de stad worden gecombineerd met de voordelen van het platteland. De nabij heid van stedelijke voorzieningen bindt inwoners en bedrijven die anders wellicht naar andere omliggende gebieden zouden gaan. De nabijheid van het specifiek kleinschalige milieu van het platteland geeft Leeuwarden een sterke concurrentiepositie ten opzichte van andere steden. Investeren in stedelijke ontwikkeling houdt in het versterken van de centrumpositie van Leeuwarden. In hoofdstuk II gaan wij onder hoofdfunc tie 3 Economische Zaken en hoofdfunctie 8 Ruimtelijke Ordening en Volks huisvesting dieper in op de ontwikkelingen die rondom deze versterking van de centrumpositie te melden zijn. Daarbij komen ook aspecten op het terrein van cultuur en onderwijs ter sprake. Het investeringsplan infrastructurele voorzieningen stadsgewest Leeuwar den, gecombineerd met het behoud van de historische stadskern en het hoogwaardig winkelcentrum en met de uitbouw van culturele en recreatieve stadsvoorzieningen, versterkt de voordelen van Leeuwarden als stad. De snelle bereikbaarheid van het omliggende platteland en de aanwezigheid van aantrekkelijke dorpen binnen de gemeentegrenzen geeft Leeuwarden net even dat extra. Tegelijkertijd heeft Leeuwarden binnen de gemeentegrenzen een aantal achtergestelde groepen. Extra problematisch is daarbij dat het rijksbe leid het stelsel van sociale bijstand, dat onzes inziens al niet ideaal was, langzamerhand van karakter laat veranderen. Het rijksstelsel van sociale bijstand zorgt voor het opvangen van bur gers die (tijdelijk) in moeilijke maatschappelijk-financiële omstandig heden verkeren. Wij hebben altijd met het gemeentelijk sociaal-maat 5 schappelijk beleid beoogd door het inventief combineren van mogelijke instrumenten inwoners te helpen weer maatschappelijk mee te draaien. Door de veranderingen in het rijksbeleid worden voor ons de mogelijkhe den hiertoe verkleind. Wij zullen ons echter blijven inspannen om als gemeente alle mogelijkheden die ons openstaan optimaal te benutten. Gemeentelijke beleidsprioriteiten. Het beleid gericht op stedelijke ontwikkeling en ondersteuning van ach tergestelde groepen vindt plaats in een periode waarin de gemeente zich inzet voor de absolute hoofdprioriteiten van het gemeentelijk beleid. Zo wordt veel aandacht besteed aan de emancipatie van vrouwen. Op het voor gaande sluiten ook de absolute hoofdprioriteiten werkgelegenheid en stadsvernieuwing uitstekend aan. Een uitbouw van het hier geschetste gemeentelijke beleid zal grote inzet van alle betrokkenen en het vrij maken van financiële middelen vragen. Voor dat laatste lijkt voorlopig onvoldoende, een beroep gedaan te kun nen worden op hogere overheden. Wij zullen zelf binnen de gemeentelijke begroting geld moeten vrij maken. Dat is een belangrijke drijfveer ach ter de herwaarderingsoperatie die wij in het najaar van 1988 starten. Overigens dwingt de gemeentelijke financiële situatie ons ook zonder nieuwe plannen al tot een herwaardering. In deze herwaarderingsoperatie zal het er om gaan om door de afbouw van taken en door efficiënter te werken, middelen vrij te maken voor het uitgestippelde beleid in een blijvend gezonde gemeente Leeuwarden. Daarbij kunnen drastische maatre gelen niet worden ontlopen en is het bijvoorbeeld ook niet uitgesloten dat tot verdergaande vormen van uitbesteding wordt overgegaan. Ook ge zien de herwaarderingen die de afgelopen jaren in Leeuwarden zijn door gevoerd, zal het niet meevallen om taken af te bouwen en bezuinigingen te bereiken. Het moet dan ook niet uitgesloten worden geacht dat wij, ten einde het uitgestippelde beleid uit te voeren, zullen moeten komen met voorstellen om de eigen inkomsten te verhogen. De indruk wordt soms gewekt dat Leeuwarden ten opzichte van andere ge meenten al erg hoge belastingtarieven kent. Vergeten wordt daarbij ech ter dat een relatief groot deel van deze inkomsten wordt geheven van het bedrijfsleven, dat in onze gemeente meer aanwezig is dan in andere (om liggende) gemeenten. De belastingdruk die op de Leeuwarder inwoners drukt, is niet hoger dan in vele andere gemeenten. Dat geldt zeker ook bij een vergelijking met andere middelgrote gemeenten in Nederland. Voor nadere cijfers zij verwezen naar hoofdstuk III, onderdeel 3.5. Ter illu stratie is hier een enkel vergelijkingscijfer voor een aantal Friese gemeenten grafisch weergegeven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 448