15
Beloning
De vorig jaar uitgesproken verwachting dat de met de ambtenarenorganisa-
ties overeengekomen herziene procedureregeling functiewaardering zou
leiden tot een versnelling van het functiewaarderingsproces, lijkt be
waarheid te worden. De zogenaamde inhaaloperatie functiewaardering die
200 functies betrof is, op de afdeling Financiën na, binnen een jaar
afgerond. In het verleden was met een dergelijk aantal een periode van
3 jaar gemoeid en waren globaal tweemaal zoveel functie-analisten daar
voor nodig.
Een eerste ontwerp-nota over de vorig jaar aangekondigde flexibilisering
van de beloning op grond van het functioneren van ambtenaren in schaal 5
en hoger, hebben wij inmiddels behandeld. Op grond van onze eerste be
vindingen en die van de Stuurgroep ManagementbegeleidingOrganisatie
ontwikkeling en Informatievoorziening (HOI), alsmede de uitkomsten van
een technisch overleg met de bestuurders van de in de Commissie voor
Georganiseerd Overleg vertegenwoordigde ambtenarenorganisatiesis de
nota herzien.
In de herziene versie wordt met name meer de nadruk gelegd op aspecten
van het begeleiden van het functioneren van medewerk(sters door het
management (functioneringsgesprekken) en op beoordeling van het functio
neren op momenten dat er aanleiding is voor een beheersbeslissing op het
gebied van bijvoorbeeld beloning, opleiding en functiewisseling. Boven
dien is het uitgangspunt dat meer gewerkt wordt met tijdelijke vormen
van extra beloning en minder met min of meer structurele vormen van
extra beloning. De nota is onlangs aan de orde gesteld in de Commissie
voor het GO en de Raadscommissie OPI
Herplaatsing ambtenaren.
Het herplaatsingsbeleid staat in toenemende mate onder druk. Het aantal
nog te herplaatsen ambtenaren bedroeg per 1 juni 1988 in totaal 12. In
verband met dit relatief grote aantal zijn wij genoodzaakt over te gaan
tot het samenstellen van een zogenaamde herplaatsingslijst.
Alhoewel de nog te herplaatsen ambtenaren belast zijn met zeer zinvolle
en zelfs noodzakelijke werkzaamheden en een groot aantal nog hun oor
spronkelijke functie vervult, betekent dit dat nog niet in de volle
omvang aan de taakstelling van reorganisaties of herwaardering kan wor
den voldaan.
De in het kader van dit beleidsplan aangekondigde noodzaak tot een
nieuwe herwaarderingsoperatie kan de herplaatsingsproblematiek alleen
vergroten. Daarnaast zal het gestarte organisatieveranderingsproces
ongetwijfeld een (nog onbekend) aantal herplaatsingskandidaten opleve
ren. Gezocht wordt naar mogelijkheden om het herplaatsingsbeleid te
intensiveren dan wel het aantal te herplaatsen kandidaten op andere
wijze te verminderen. Een en ander binnen de randvoorwaarde uit ons
collegeprogramma dat er ten gevolge van het een en ander geen gedwongen
ontslagen zullen plaatsvinden.
Emancipatie
In het kader van de bestrijding van het verloop onder met name vrouwen,
hebben wij ondanks onze sombere verwachtingen van vorig jaar met be
trekking tot de bij de Stichting Kinderopvang voor Bedrijven en Instel
lingen beschikbare plaatsingsruimte, toch een viertal (40 dagdelen)
16
zogenaamde 'kindplaatsen' voor gemeentelijk en onderwijzend personeel
kunnen kopen. Er is thans reeds sprake van een wachtlijst.
De vorig jaar aangekondigde uitbreiding van de minimale termijn van het
(flexibele) zwangerschaps- en bevallingsverlof te zamen van 12 naar 14
weken is gerealiseerd, evenals de nieuwe uitbreiding van 14 naar 16
weken.
Onze beleidsvoornemens uit de Nota Werving en Selectie betreffende vrou
wen en etnische minderheden, zijn inmiddels ingevoerd.
In het kader van het Vrouwenwerkplan hebben wij met instemming van de
Commissie voor Emancipatie-aangelegenheden, beperkte aanvullende midde
len beschikbaar gesteld voor het aanstellen van een tweetal vrouwelijke
junior personeelsconsulenten voor 32 uur. Beide vrouwen zullen de komen
de 2 jaar de gelegenheid krijgen om door middel van praktijkervaring en
opleiding zich te ontwikkelen tot volwaardige personeelsconsulenten.
Vacaturecommissie
Voor de taak van de Vacaturecommissie verwijzen wij naar hetgeen in het
Beleidsplan 1985-1989 staat vermeld.
Eveneens hebben wij toen meegedeeld niet langer met een uitgebreid eva
luatieverslag van de Vacaturecommissie te komen, maar ons veeleer te
beperken tot een korte impressie van de werkzaamheden. In onderstaand
overzicht treft U deze beschrijving aan.
In de periode juli 1987 tot en met juni 1988 heeft de Vacaturecom
missie 38 vacatures behandeld (exclusief 2e aanmelding op basis van
de termijnkalender). Dit zijn ongeveer 402 minder vacatures ter
behandeling dan in de voorafgaande periode. De indruk bestaat dat
vacatures om diverse redenen (reorganisatie, etc.) (nog) niet aan
gemeld worden bij de Vacaturecommissie.
Indertijd heeft U in het kader van de additionele herwaarderings
operatie 1987-1991 tot een restrictief beleid met betrekking tot
vacaturevervulling besloten i.e. slechts 251 van het totale aantal
onrendabele vacatures mag onmiddellijk vervuld worden en de overige
75Z van het totale aantal onrendabele vacatures mag niet eerder dan
een jaar na ontstaan vervuld worden, hetgeen ten opzichte van de
normale gemiddelde periode een extra vertraging van 8 maanden im
pliceert.
Evenals bij de voorbereiding van het vorige beleidsplan is ook nu
weer gebleken, dat genoemde taakstelling moeilijk haalbaar is. Dit
ondanks het feit, dat er bij de besluitvorming met betrekking tot
de vaststelling van het Beleidsplan 1988-1992 een bijstelling van
de taakstelling heeft plaatsgevonden: 50Z van de onrendabele vaca
tures mag direct vervuld worden en de overige 502 wordt met 8 maan
den aangehouden. Daarnaast is het in uitzonderlijke gevallen moge
lijk om vacatures die reeds een keer met 8 maanden zijn aangehou
den, nog eens met 8 maanden aan te houden.
In de praktijk is gebleken dat de Vacaturecommissie bij circa 60Z
van de onrendabele vacaturemeldingen tot vacaturevervulling moest
besluiten, ten einde te voorkomen, dat de voortgang van noodzake
lijke en/of wettelijke werkzaamheden niet uitgevoerd zouden kunnen
worden. De vacatures die aangehouden zijn, liggen in het algemeen
in de beleidsmatige en niet-direct operationele sfeer.
Met het oog op bovenstaande is voor 1988 de taakstelling reeds van
8 ton teruggebracht naar 7 ton. Dit betekent dat voor 1989 de opge-