17
legde taakstelling met 1 ton wordt verminderd tot 4 ton.
Naar aanleiding van de Nota "Werving en Selectie" dient de Vacatu
recommissie naast de gewone controle en naast de taakstelling her
waardering 1987-1991 bij de afweging tot het al dan niet openstel
len van een vacature, voortaan ook de volgende drie vragen te be
antwoorden:
a* is sr (op termijn) een geschikte herplaatsingskandidaat?
b. is er een reële verwachting dat de vacature voor 36 uur
moeilijk vervulbaar zal zijn?
c. zijn vrouwen in vergelijkbare functies ondervertegenwoor
digd?
Daarnaast adviseert de Vacaturecommissie inzake de verdeling van de
uren die vrijvallen omdat externe sollicitanten in principe slechts
op basis van 36 uren per week mogen worden aangesteld, de zogenaam
de resturenpot. Inzake deze pot kan opgemerkt worden dat in de
periode juli 1987-juni 1988 in totaal 36 uren zijn vrijgevallen.
Deze uren zullen worden aangewend ten behoeve van personele knel
punten in de gemeentelijke organisatie.
B. Organisatie.
Overige organisatie- en efficiency-onderzoeken.
Ook in de komende beleidsperiode zal - naast het reorganisatieproces-
op basis van herwaarderingsoperaties de organisatie van de diverse on
derdelen onderwerp van studie zijn, voor zover deze los van het reorga
nisatieproces kan worden aangepakt. In dat kader hopen wij U binnenkort
een eindrapportage inzake het organisatie-onderzoek bij de G.S.D. te
kunnen aanbieden. Dit onderzoek is erop gericht om te komen tot een
efficiëntere organisatie van het uitkeringsproces bij de G.S.D.waar
door de personele formatie aldaar, overeenkomstig de opgelegde taakstel
ling, kan worden teruggebracht. Daarnaast kunt U binnenkort een rappor
tage verwachten over het kantinebeheer in onze gemeente en zullen U
voorstellen worden aangeboden over een vergaande vorm van zelfbeheer bij
het openbaar basisonderwijs in onze gemeente. Op basis van de resultaten
en ervaringen met het laatstgenoemde project zult U in de komende be
leidsperiode vergelijkbare voorstellen met betrekking tot het openbaar
voortgezet onderwijs tegemoet kunnen zien.
Financiële consequenties reorganisatie.
Ten behoeve van het reorganisatieproces (zie hoofdstuk I) is door U een
krediet van totaal 1,3 miljoen beschikbaar gesteld. Hieruit worden
onder andere de salarislasten van de adviseur in algemene dienst, de
adviseur van de personele stuurgroep P.O.I. en de extra salariskosten
van de bedrijfsmaatschappelijk werker bekostigd. Voor het cultuurveran
deringsproces is een bedrag van circa 0,5 miljoen beschikbaar.
Op dit moment lijkt het mogelijk de met de reorganisatie samenhangende
activiteiten binnen het door U gefourneerde budget te dekken. Gelet op
de ervaringen, die in andere gemeenten met het cultuurveranderingspro
ces zijn opgedaan, is het de vraag of op termijn aan een verhoging is te
ontkomen. Zodra zich deze situatie voordoet, zullen wij alsnog met aan
vullende voorstellen bij U komen.
18
Informatievoorziening en automatisering.
In 1988 heeft de prioriteitstelling inzake de te ondernemen activiteiten
en aanwending van de beschikbare middelen op basis van een brede inven
tarisatie binnen het gemeentelijk apparaat plaatsgevonden.
Gebleken is dat een. deel van de in 1988 gewenste ontwikkeling niet in
dit jaar uitgevoerd kan worden en wel enerzijds om financiële redenen
(er resteren nog projecten ten bedrage van 113.000,--, beslag stelpost
46.600,-- per jaar), anderzijds om redenen van benodigde ondersteunen
de personele capaciteit.
Ten aanzien van dit laatste punt kan worden opgemerkt dat voor 1989 en
volgende jaren de personele bezetting van de sector informatievoorzie
ning en automatisering op de afdeling E.B.O. door het vervallen van een
meerjarige tijdelijke formatieplaats per 01-03-1989 tot verdere capaci
teitsproblemen zal leiden.
Wij zullen ons nader beraden op welke wijze dit capaciteitsprobleem kan
worden opgelost.
In de komende beleidsperiode zal met name aandacht worden besteed aan:
1. Het invoeren en optimaliseren van de Gemeentelijke Basis Admini
stratie betreffende personen (GBA)alsmede de vormgeving aan de
technische en organisatorische integratie daarvan in de diverse
gemeentelijke organisaties met hun registraties. Dit proces dat met
de invoering van een nieuw bevolkingssysteem in de 2e helft van
1988 start, zal vooral in 1989 moeten plaatsvinden en doorlopen tot
in 1990/1991. De huidige budgetten lijken voldoende om dit project
te realiseren.
2. De opbouw van het gemeentelijk Personeels Informatiesysteem is
recentelijk gestart. In 1989 zal het systeem geleidelijk verder in
gebruik kunnen worden genomen.
3. Het ontwikkelen van een Financieel Informatiesysteem dat recht kan
doen aan de eisen en wensen met betrekking tot het hanteerbaar
kunnen maken van begrippen als zelfbeheer (van diensten/bedrijven)
en concernmanagementHet denken hierover is opgestart. Het formu
leren van de uitgangspunten en de uitwerking in een theoretisch
concept zullen in 1989 moeten plaatsvinden. De daadwerkelijke in
voering zal mede afhankelijk zijn van de voortgang van de reorgani
satie
4. Het aanschaffen en invoeren van een post- en archiefsysteem voor de
gehele gemeente. De eerste verkenningen hebben plaatsgevonden. Naar
verwachting zal het systeem in 1989 verder kunnen worden uitge
werkt
De volledige invoering zal zich over meerdere jaren uitstrekken.
5. De ontwikkelingen met betrekking tot de verdere automatisering van
de G.S.D. met behulp van het CEVAN-systeem GSDISzullen er naar
verwachting toe leiden dat de huidige P7300 computer eind dit jaar
omgebouwd moet worden tot een zogenaamde "UNIX"-computer (UNIX is
een ander besturingssysteem van een universeler bruikbaar type,
waardoor dezelfde CEVAN-GSDIS-programmatuur op meerdere merken
computers kan worden gebruikt). Daardoor zal het mogelijk zijn de
nog niet afgeschreven apparatuur welke de GSD nu in gebruik heeft