17 legde taakstelling met 1 ton wordt verminderd tot 4 ton. Naar aanleiding van de Nota "Werving en Selectie" dient de Vacatu recommissie naast de gewone controle en naast de taakstelling her waardering 1987-1991 bij de afweging tot het al dan niet openstel len van een vacature, voortaan ook de volgende drie vragen te be antwoorden: a* is sr (op termijn) een geschikte herplaatsingskandidaat? b. is er een reële verwachting dat de vacature voor 36 uur moeilijk vervulbaar zal zijn? c. zijn vrouwen in vergelijkbare functies ondervertegenwoor digd? Daarnaast adviseert de Vacaturecommissie inzake de verdeling van de uren die vrijvallen omdat externe sollicitanten in principe slechts op basis van 36 uren per week mogen worden aangesteld, de zogenaam de resturenpot. Inzake deze pot kan opgemerkt worden dat in de periode juli 1987-juni 1988 in totaal 36 uren zijn vrijgevallen. Deze uren zullen worden aangewend ten behoeve van personele knel punten in de gemeentelijke organisatie. B. Organisatie. Overige organisatie- en efficiency-onderzoeken. Ook in de komende beleidsperiode zal - naast het reorganisatieproces- op basis van herwaarderingsoperaties de organisatie van de diverse on derdelen onderwerp van studie zijn, voor zover deze los van het reorga nisatieproces kan worden aangepakt. In dat kader hopen wij U binnenkort een eindrapportage inzake het organisatie-onderzoek bij de G.S.D. te kunnen aanbieden. Dit onderzoek is erop gericht om te komen tot een efficiëntere organisatie van het uitkeringsproces bij de G.S.D.waar door de personele formatie aldaar, overeenkomstig de opgelegde taakstel ling, kan worden teruggebracht. Daarnaast kunt U binnenkort een rappor tage verwachten over het kantinebeheer in onze gemeente en zullen U voorstellen worden aangeboden over een vergaande vorm van zelfbeheer bij het openbaar basisonderwijs in onze gemeente. Op basis van de resultaten en ervaringen met het laatstgenoemde project zult U in de komende be leidsperiode vergelijkbare voorstellen met betrekking tot het openbaar voortgezet onderwijs tegemoet kunnen zien. Financiële consequenties reorganisatie. Ten behoeve van het reorganisatieproces (zie hoofdstuk I) is door U een krediet van totaal 1,3 miljoen beschikbaar gesteld. Hieruit worden onder andere de salarislasten van de adviseur in algemene dienst, de adviseur van de personele stuurgroep P.O.I. en de extra salariskosten van de bedrijfsmaatschappelijk werker bekostigd. Voor het cultuurveran deringsproces is een bedrag van circa 0,5 miljoen beschikbaar. Op dit moment lijkt het mogelijk de met de reorganisatie samenhangende activiteiten binnen het door U gefourneerde budget te dekken. Gelet op de ervaringen, die in andere gemeenten met het cultuurveranderingspro ces zijn opgedaan, is het de vraag of op termijn aan een verhoging is te ontkomen. Zodra zich deze situatie voordoet, zullen wij alsnog met aan vullende voorstellen bij U komen. 18 Informatievoorziening en automatisering. In 1988 heeft de prioriteitstelling inzake de te ondernemen activiteiten en aanwending van de beschikbare middelen op basis van een brede inven tarisatie binnen het gemeentelijk apparaat plaatsgevonden. Gebleken is dat een. deel van de in 1988 gewenste ontwikkeling niet in dit jaar uitgevoerd kan worden en wel enerzijds om financiële redenen (er resteren nog projecten ten bedrage van 113.000,--, beslag stelpost 46.600,-- per jaar), anderzijds om redenen van benodigde ondersteunen de personele capaciteit. Ten aanzien van dit laatste punt kan worden opgemerkt dat voor 1989 en volgende jaren de personele bezetting van de sector informatievoorzie ning en automatisering op de afdeling E.B.O. door het vervallen van een meerjarige tijdelijke formatieplaats per 01-03-1989 tot verdere capaci teitsproblemen zal leiden. Wij zullen ons nader beraden op welke wijze dit capaciteitsprobleem kan worden opgelost. In de komende beleidsperiode zal met name aandacht worden besteed aan: 1. Het invoeren en optimaliseren van de Gemeentelijke Basis Admini stratie betreffende personen (GBA)alsmede de vormgeving aan de technische en organisatorische integratie daarvan in de diverse gemeentelijke organisaties met hun registraties. Dit proces dat met de invoering van een nieuw bevolkingssysteem in de 2e helft van 1988 start, zal vooral in 1989 moeten plaatsvinden en doorlopen tot in 1990/1991. De huidige budgetten lijken voldoende om dit project te realiseren. 2. De opbouw van het gemeentelijk Personeels Informatiesysteem is recentelijk gestart. In 1989 zal het systeem geleidelijk verder in gebruik kunnen worden genomen. 3. Het ontwikkelen van een Financieel Informatiesysteem dat recht kan doen aan de eisen en wensen met betrekking tot het hanteerbaar kunnen maken van begrippen als zelfbeheer (van diensten/bedrijven) en concernmanagementHet denken hierover is opgestart. Het formu leren van de uitgangspunten en de uitwerking in een theoretisch concept zullen in 1989 moeten plaatsvinden. De daadwerkelijke in voering zal mede afhankelijk zijn van de voortgang van de reorgani satie 4. Het aanschaffen en invoeren van een post- en archiefsysteem voor de gehele gemeente. De eerste verkenningen hebben plaatsgevonden. Naar verwachting zal het systeem in 1989 verder kunnen worden uitge werkt De volledige invoering zal zich over meerdere jaren uitstrekken. 5. De ontwikkelingen met betrekking tot de verdere automatisering van de G.S.D. met behulp van het CEVAN-systeem GSDISzullen er naar verwachting toe leiden dat de huidige P7300 computer eind dit jaar omgebouwd moet worden tot een zogenaamde "UNIX"-computer (UNIX is een ander besturingssysteem van een universeler bruikbaar type, waardoor dezelfde CEVAN-GSDIS-programmatuur op meerdere merken computers kan worden gebruikt). Daardoor zal het mogelijk zijn de nog niet afgeschreven apparatuur welke de GSD nu in gebruik heeft

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 456