19
in de nieuwe situatie in 1989 met CEVAN-GSDIS-programmatuur in
gebruik te houden.
Voor deze operatie is een investering van 400.000,-- nodig. De
jaarlasten welke hiermee annex zijn, bedragen 106.000,--. Binnen
de G.S.D.-begroting lijkt thans voldoende ruimte aanwezig om hier
voor dekking te vinden.
6. Het vastgoedgebeuren. Deze materie staat op dit moment in het mid
delpunt van de belangstelling van zowel het Rijk (kadaster) als de
gemeenten. Ontwikkelingen als AKR (Algemene Kadastrale Registra
tie), GKS (Gemeentelijk Kadastraal Systeem), 0GB (Onroerend Goed
Belastingsysteem ten behoeve van heffingen) evenals diverse be
heerssystemen op het gebied van vastgoed zijn permanent onderwerp
van studie. Naar verwachting zal er binnen afzienbare tijd een
aanzet moeten worden gegeven tot het opstellen van een gemeentelijk
functioneel ontwerp, waarin de diverse componenten een plaats kun
nen krijgen. Ontwikkelingen bij het rijkskadaster en de rijksbelas
tingdienst dwingen ons in deze richting.
Het laat zich aanzien dat ten aanzien van het OGB-gebeuren in 1990
of 1991 een overheveling van de inning zal plaatsvinden van de
rijksbelastingdienst naar de gemeenten. Dit deel zal naar verwach
ting budgettair-neutraai kunnen plaatsvinden. Op dit moment is niet
te overzien in hoeverre de overige componenten van de automatise
ring van het vastgoedgebeuren extra uitgaven met zich mee zullen
brengen.
7. Netwerken. Door de verdere wensen ten aanzien van integratie van
gegevens welke aanwezig zijn bij geografisch gespreide organisatie
en de verspreiding van (computer)apparatuur over de organisatie,
neemt de behoefte aan communicatie/verbindingen tussen computers en
computergebruikers toe. Om hieraan te kunnen voldoen, is een net
werkfilosofie uitgewerkt in de notitie "Hoofdlijnen en Informatie-
en Automatiseringsbeleid".
Aangezien de realisering van (delen van) het netwerk afhankelijk is
van de lokaties waar de verschillende organisatie-onderdelen zullen
zijn of worden gevestigd, zal een verantwoorde beslissing ten
aanzien van (deelinvesteringen pas kunnen plaatsvinden nadat in
het reorganisatieproces de contouren ter zake duidelijk zijn gewor
den. Wel zal op kleine schaal ervaring in een proefsituatie kunnen
worden opgedaan. Voor 1990 en volgende jaren dient rekening te
worden gehouden met de noodzaak om voor de opbouw van het netwerk
financiële middelen beschikbaar te stellen.
8. Daarnaast zal op basis van de huidige ervaringscijfers rekening
dienen te worden gehouden met kleine investeringen in personal
computers, terminals e.d.
De hiervoorgenoemde activiteiten zullen, mede met het oog op de beschik
bare financiële middelen, over een aantal jaren moeten worden gespreid.
De verdere besluitvorming daarover zal zoveel mogelijk plaatsvinden
volgens de procedure die is vastgesteld voor de verdeling van middelen
ten behoeve van automatiseringsprojecten.
20
002.06 Bevolkingsregister, Burgerlijke stand, Militaire zaken en Verkie
zingen.
Momenteel wordt van regeringszijde gestreefd naar de invoering van de
wet Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens ter vervanging van
de huidige Wet bevolkings- en verblijfsregisters. De wet GBA zal voor
schrijven dat alle gemeenten een geautomatiseerde bevolkingsadministra
tie dienen te voeren. De berichtenuitwisseling tussen de gemeenten on
derling -714- en tussen gemeenten en rijks-afnemers van persoonsge
gevens - ruim 1000 - zal niet meer per post plaatsvinden maar via een
data-communicatienetwerk (Datanet 1 van de PTT). De exploitatie van het
netwerk, dat het elektronisch berichtenverkeer regelt, komt in handen
van de Stichting Netwerkexploitatie, waarin zowel het Rijk als de ge
meenten participeren. Een en ander betekent dat de bijhouding van de
conventionele kaartregisters wordt beëindigd waardoor efficiencyvoor-
delen ontstaan.
Ieder toekomstig bevolkingssysteem zal moeten voldoen aan de normen van
de komende wet GBA, in casu de functionele eisen van het logisch ont
werp GBA. Uitgangspunten daarbij zijn onder andere dat het systeem mini
maal het GBA-gegevenspakket (persoonslijst) van iedere ingezetene kan
bijhouden, dat via het netwerk de persoonslijst of een deel daarvan kan
worden uitgewisseld en dat maatregelen genomen dienen te worden op het
gebied van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, beveiliging,
uitwijkmogelijkheden etc. Via een schouwings- en toetsingsprocedure van
het Ministerie van Binnenlandse Zaken worden de in het logisch ontwerp
GBA gestelde normen afgedwongen.
Het huidige geautomatiseerde bevolkingssysteem van het CEVAN voldoet
niet aan de eisen van het logisch ontwerp, zodat de gemeente Leeuwarden
moet overgaan tot de aankoop van een nieuw GBA-systeem. Daarnaast zal
het karakter van de bevolkingsadministratie worden gewijzigd in dat van
een basisadministratie van persoonsgegevens. Dit geldt niet alleen voor
de informatieverstrekking aan de rijksafnemers maar ook voor de binnen
gemeentelijke informatievoorziening
Een dergelijke basisadministratie heeft als voordelen een efficiënter
beheer van persoonsgegevens en verhoging van de kwaliteit en betrouw
baarheid van de persoonsgegevens. Dit kan worden bereikt door persoons
gegevens zoveel mogelijk éénmalig vast te leggen, waarbij de gegevens
die in de basisadministratie voorkomen de basis vormen voor alle andere
binnengemeentelijke instellingen.
Dit houdt in, dat bij de realisering van een dergelijke basisadministra
tie feitelijk alleen die gegevens die uniek zijn voor een binnengemeen
telijke instantie - de sectorale gegevens - door die instantie zelf
behoeven te worden bijgehouden. Indien twee of meer instanties dezelfde
persoonsgegevens gebruiken kan het aanbeveling verdienen die uit een
oogpunt van efficiency en eenduidigheid vast te leggen in de basisadmi
nistratie. In verband met de invoering van de GBA is door ons een "Pro
jectorganisatie GBA" ingesteld. Een van de taken die de projectorganisa
tie gaat uitvoeren is de voorbereiding van de vorming van een gemeente
lijke basisadministratie van persoonsgegevens. Na een inventarisatie van
registraties van persoonsgegevens bij de gemeentelijke instellingen zal
onderzocht worden of de afstemming van gegevens voor de vorming van een
basisadministratie ook mogelijk is. Voorstellen dienaangaande zullen U
in 1989 worden voorgelegd. Vanuit deze basisprincipes en rekening hou-