19 in de nieuwe situatie in 1989 met CEVAN-GSDIS-programmatuur in gebruik te houden. Voor deze operatie is een investering van 400.000,-- nodig. De jaarlasten welke hiermee annex zijn, bedragen 106.000,--. Binnen de G.S.D.-begroting lijkt thans voldoende ruimte aanwezig om hier voor dekking te vinden. 6. Het vastgoedgebeuren. Deze materie staat op dit moment in het mid delpunt van de belangstelling van zowel het Rijk (kadaster) als de gemeenten. Ontwikkelingen als AKR (Algemene Kadastrale Registra tie), GKS (Gemeentelijk Kadastraal Systeem), 0GB (Onroerend Goed Belastingsysteem ten behoeve van heffingen) evenals diverse be heerssystemen op het gebied van vastgoed zijn permanent onderwerp van studie. Naar verwachting zal er binnen afzienbare tijd een aanzet moeten worden gegeven tot het opstellen van een gemeentelijk functioneel ontwerp, waarin de diverse componenten een plaats kun nen krijgen. Ontwikkelingen bij het rijkskadaster en de rijksbelas tingdienst dwingen ons in deze richting. Het laat zich aanzien dat ten aanzien van het OGB-gebeuren in 1990 of 1991 een overheveling van de inning zal plaatsvinden van de rijksbelastingdienst naar de gemeenten. Dit deel zal naar verwach ting budgettair-neutraai kunnen plaatsvinden. Op dit moment is niet te overzien in hoeverre de overige componenten van de automatise ring van het vastgoedgebeuren extra uitgaven met zich mee zullen brengen. 7. Netwerken. Door de verdere wensen ten aanzien van integratie van gegevens welke aanwezig zijn bij geografisch gespreide organisatie en de verspreiding van (computer)apparatuur over de organisatie, neemt de behoefte aan communicatie/verbindingen tussen computers en computergebruikers toe. Om hieraan te kunnen voldoen, is een net werkfilosofie uitgewerkt in de notitie "Hoofdlijnen en Informatie- en Automatiseringsbeleid". Aangezien de realisering van (delen van) het netwerk afhankelijk is van de lokaties waar de verschillende organisatie-onderdelen zullen zijn of worden gevestigd, zal een verantwoorde beslissing ten aanzien van (deelinvesteringen pas kunnen plaatsvinden nadat in het reorganisatieproces de contouren ter zake duidelijk zijn gewor den. Wel zal op kleine schaal ervaring in een proefsituatie kunnen worden opgedaan. Voor 1990 en volgende jaren dient rekening te worden gehouden met de noodzaak om voor de opbouw van het netwerk financiële middelen beschikbaar te stellen. 8. Daarnaast zal op basis van de huidige ervaringscijfers rekening dienen te worden gehouden met kleine investeringen in personal computers, terminals e.d. De hiervoorgenoemde activiteiten zullen, mede met het oog op de beschik bare financiële middelen, over een aantal jaren moeten worden gespreid. De verdere besluitvorming daarover zal zoveel mogelijk plaatsvinden volgens de procedure die is vastgesteld voor de verdeling van middelen ten behoeve van automatiseringsprojecten. 20 002.06 Bevolkingsregister, Burgerlijke stand, Militaire zaken en Verkie zingen. Momenteel wordt van regeringszijde gestreefd naar de invoering van de wet Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens ter vervanging van de huidige Wet bevolkings- en verblijfsregisters. De wet GBA zal voor schrijven dat alle gemeenten een geautomatiseerde bevolkingsadministra tie dienen te voeren. De berichtenuitwisseling tussen de gemeenten on derling -714- en tussen gemeenten en rijks-afnemers van persoonsge gevens - ruim 1000 - zal niet meer per post plaatsvinden maar via een data-communicatienetwerk (Datanet 1 van de PTT). De exploitatie van het netwerk, dat het elektronisch berichtenverkeer regelt, komt in handen van de Stichting Netwerkexploitatie, waarin zowel het Rijk als de ge meenten participeren. Een en ander betekent dat de bijhouding van de conventionele kaartregisters wordt beëindigd waardoor efficiencyvoor- delen ontstaan. Ieder toekomstig bevolkingssysteem zal moeten voldoen aan de normen van de komende wet GBA, in casu de functionele eisen van het logisch ont werp GBA. Uitgangspunten daarbij zijn onder andere dat het systeem mini maal het GBA-gegevenspakket (persoonslijst) van iedere ingezetene kan bijhouden, dat via het netwerk de persoonslijst of een deel daarvan kan worden uitgewisseld en dat maatregelen genomen dienen te worden op het gebied van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, beveiliging, uitwijkmogelijkheden etc. Via een schouwings- en toetsingsprocedure van het Ministerie van Binnenlandse Zaken worden de in het logisch ontwerp GBA gestelde normen afgedwongen. Het huidige geautomatiseerde bevolkingssysteem van het CEVAN voldoet niet aan de eisen van het logisch ontwerp, zodat de gemeente Leeuwarden moet overgaan tot de aankoop van een nieuw GBA-systeem. Daarnaast zal het karakter van de bevolkingsadministratie worden gewijzigd in dat van een basisadministratie van persoonsgegevens. Dit geldt niet alleen voor de informatieverstrekking aan de rijksafnemers maar ook voor de binnen gemeentelijke informatievoorziening Een dergelijke basisadministratie heeft als voordelen een efficiënter beheer van persoonsgegevens en verhoging van de kwaliteit en betrouw baarheid van de persoonsgegevens. Dit kan worden bereikt door persoons gegevens zoveel mogelijk éénmalig vast te leggen, waarbij de gegevens die in de basisadministratie voorkomen de basis vormen voor alle andere binnengemeentelijke instellingen. Dit houdt in, dat bij de realisering van een dergelijke basisadministra tie feitelijk alleen die gegevens die uniek zijn voor een binnengemeen telijke instantie - de sectorale gegevens - door die instantie zelf behoeven te worden bijgehouden. Indien twee of meer instanties dezelfde persoonsgegevens gebruiken kan het aanbeveling verdienen die uit een oogpunt van efficiency en eenduidigheid vast te leggen in de basisadmi nistratie. In verband met de invoering van de GBA is door ons een "Pro jectorganisatie GBA" ingesteld. Een van de taken die de projectorganisa tie gaat uitvoeren is de voorbereiding van de vorming van een gemeente lijke basisadministratie van persoonsgegevens. Na een inventarisatie van registraties van persoonsgegevens bij de gemeentelijke instellingen zal onderzocht worden of de afstemming van gegevens voor de vorming van een basisadministratie ook mogelijk is. Voorstellen dienaangaande zullen U in 1989 worden voorgelegd. Vanuit deze basisprincipes en rekening hou-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 457