VERKEER,
VERVOER EN WATERSTAAT
24
doen en het terrein enigermate te verkennen.
In dit kader zijn een stuurgroep en een projectgroep ingesteld en is op
tijdelijke basis een coördinator aangesteld.
Inmiddels zijn wij tot de conclusie gekomen dat er behoefte bestaat aan
een verbreding van de aanpak op dit terrein. Met name blijkt behoefte te
bestaan aan een meer systematische en gestructureerde aanpak van de
materie. Daartoe zal een beleidsplan tot stand moeten komen, waarin een
en ander zichtbaar wordt gemaakt en prioriteiten worden gesteld.
In verband daarmee hebben wij een aanvraag om een financiële bijdrage
gericht tot de Stuurgroep Bestuurlijke Preventie van de Ministeries van
Justitie en Binnenlandse Zaken.
Deze aanvraag is grotendeels gehonoreerd, hetgeen wil zeggen dat het
Rijk bereid is gedurende twee jaar onder zekere voorwaarden maximaal 50Z
bij te dragen in de kosten van respectievelijk een coördinator bestuur
lijke preventie kleine criminaliteit en een pakket activiteiten, waaron
der het opstellen van een beleidsplan als hierboven bedoeld.
De activiteiten in het kader van de uitvoering van de Nota Enge Plekken
zullen zover mogelijk medebekostigd worden ten laste van het activitei
tenbudget kleine criminaliteit.
Wij beschouwen de bestuurlijke preventie van de veel voorkomende crimi
naliteit als een uiterst belangrijke aangelegenheid, waarvoor een extra
inspanning zeker gerechtvaardigd is. Dankzij de bijdrage van het Rijk
ontstaat de mogelijkheid om op dit gebied een wezenlijke stap vooruit te
doen. Om die reden hebben wij besloten om ten laste van de ruimte voor
nieuw beleid gedurende twee jaar een bedrag van 80.000,-- beschikbaar
te stellen, overeenkomende met het maximale door het Rijk toegekende
bedrag. Van dit bedrag is de helft bestemd ter bestrijding van de kosten
van de coördinator en de andere helft ter bestrijding van die van de
activiteiten.
Ten slotte kunnen wij nog meedelen dat het in het voornemen ligt in de
loop van 1989 meer concrete voorstellen aan de Raad dan wel de Commissie
Algemene Zaken aan te bieden.
Functie 120: Brandweer.
In het kader van de herwaardering 1987-1991 is voor de brandweer een
bezuinigingstaakstelling vastgesteld op 500.000,--. In het hieraan
voorafgaand beleidsplan berichtten wij U dat door middel van het niet
vervullen van ontstane vacatures een gedeelte van de taakstelling kan
worden ingevuld. Een restant van 230.000,-- diende nog te worden in
gevuld via twee sporen, te weten vermindering van de kosten van brand-
kranen en inschakeling van vrijwilligers op langere termijn. Inmiddels
heeft dit geresulteerd in een besparing van 53.000,-- op de kosten van
periodiek onderhoud van de brandkranen. Momenteel onderzoeken wij nog de
mogelijkheden 175.000,-- te besparen door inschakeling van vrijwilli
gers op langere termijn.
Het Rijk heeft maatregelen aangekondigd waardoor gemeenten de tarieven
voor het verlenen van vergunningen (leges) niet hoger mogen stellen dan
de werkelijk gemaakte kosten. De brandweer verricht onder andere voor
het verlenen van bouwvergunningen diverse advieswerkzaamheden. Aangezien
- gelet op de bovengenoemde maatregel - de totale door de gemeente ge
maakte kosten zichtbaar gemaakt dienen te worden, worden met ingang van
1989 deze advieswerkzaamheden ten laste gebracht van functie 822.00 in
de gemeentebegroting. In verband met deze vergoeding is een bedrag van
35.000,-- opgenomen aan inkomsten in de brandweerbegroting.