25
Hoofdfunctie 2. VERKEER. VERVOER EN WATERSTAAT.
Algemeen.
In het begin van de beleidsperiode zal het accent van de wegenrecon
structies liggen op het Stationskwartier. De in dit gebied uit te voeren
werkzaamheden dienen voltooid te zijn op het moment dat de nieuwe Aegon-
vestiging op de Oude Veemarkt in gebruik zal worden genomen.
In een later stadium zal de aandacht worden gericht op het oplossen van
de knelpunten aan de rondweg.
Op basis van het met het Rijk gesloten convenant, verwachten wij dat de
baanverdubbeling van Rijksweg 32 tussen Leeuwarden en Grouw aan het eind
van deze beleidsperiode zal worden gerealiseerd.
De wijziging van het provinciale wegenplan en de landelijke wegensane
ring (Commissie Brokx) zal in de komende beleidsperiode nadere uitwer
king krijgen. De wijziging van het provinciale wegenplan beoogt dat
wegen die aansluiten op het rijks- dan wel het provinciale wegennet,
gaan behoren tot het gemeentelijk wegennet.
De wegensanering loopt gedeeltelijk parallel met de wijziging van het
provinciale wegenplan en beoogt een budgettair neutrale herschikking van
beheer en onderhoud van rijks-, provinciale, gemeentelijke en water
schapswegen.
Naast de reeds in het vorige beleidsplan vermelde fietsvoorzieningen
verwachten wij in 1989 over te gaan tot de aanleg van een fietspad langs
de noordzijde van de Weidumerdyk, aansluitend op het plan van de gemeen
te Littenseradeel om een fietspad aan te leggen tussen de Weidumerhout
en Weidum. De provincie is bereid voor de aanleg van dit fietspad een
subsidie beschikbaar te stellen.
Volgens de planning zal de ruilverkaveling De Oude Jokse, voor zover
gelegen binnen het grondgebied van onze gemeente, in deze beleidsperiode
worden afgerond.
Functie 210; Wegen, straten en pleinen.
De verlaging van het onderhoudsbudget in het kader van de herwaardering
heeft uiteraard consequenties voor het onderhoudsniveau van wegen, stra
ten en pleinen. Wij hebben gemeend dit met name te moeten vertalen in
een vermindering van het onderhoud van woonstraten buiten de stadsver
nieuwingsgebieden. Het herstraten van de open verhardingen zal in de
komende jaren beperkt blijven tot het hoogst noodzakelijke. Ook zal het
onderhoudsprogramma voor gesloten verhardingen getemporiseerd moeten
worden uitgevoerd.
Op basis van de Nota Verkeersluwe Gebieden zal de komende jaren worden
voortgegaan met de realisering van 30 km/u-zones en de oplossing van
verkeersknelpunten.
210.02 Parkeren.
De opbrengst van het betaald parkeren, uit meters en automaten, bedroeg
over 1987 2.038.200,--. Dat is ten opzichte van het jaar daarvoor een
vermindering van 3,3Z. Deze daling is voornamelijk te wijten aan het
feit dat vanaf september het parkeren op de Oude Veemarkt is beëindigd.
Met deze derving van inkomsten is rekening gehouden. Deze zal zoals
bekend worden opgevangen uit het Fonds ter dekking van tijdelijke ver
liezen parkeergelden.
Wat betreft de in het vorige beleidsplan aangekondigde verhoging van de