30
teiten en het uitvinderscentrum zo mogelijk worden uitgebreid.
Ten slotte wijzen wij nog op de vormen van contractonderwijs die naast
de "reguliere" onderwijsvormen van het hoger beroepsonderwijs zijn ge
start. Bij het contractonderwijs spelen naast de Universiteit Twente met
name instellingen op informaticagebiedgevestigd in Leeuwarden, een
belangrijke rol (zoals Aegon en Pandata).
In de gemeente wordt momenteel onderzoek verricht dat erop is gericht de
technologische vernieuwing te stimuleren in het speerpunt van de Leeu
warder economische structuur, het bank- en verzekeringswezen. Dit onder
zoek wordt uitgevoerd door adviesburo PNO-Twente BV en is gericht op
het inventariseren van subsidiemogelijkheden voor vernieuwende en inno
verende projecten bij deze branche.
Ten aanzien van het hoger beroepsonderwijs in Leeuwarden merken wij het
volgende op. Na de schaalvergrotingsoperatie wordt het hoger beroepson
derwijs thans geconfronteerd met een taakverdelings- en concentratiepro
ces. Als gevolg hiervan zal de opleiding fysiotherapie met ingang van
het cursusjaar 1988/89 worden afgebouwd, terwijl aan de opleiding
h.b.o.-V een parttime opleiding en een lerarenopleiding worden verbon
den.
Ook in het kunstonderwijs wordt gestreefd naar een beperking van de
opleidingscapaciteit en het aantal opleidingsplaatsen. In april 1988 is
het eindrapport van de procescoördinator uitgekomen. In die eindrappor
tage wordt voorgesteld de opleidingen beeldend kunstonderwijs en drama
van de Noordelijke Hogeschool te beëindigen en aan de NHL alleen een
initiële opleiding muziek te verbinden. Een en ander zou, bij aanvaar
ding van die voorstellen, leiden tot een ernstige verzwakking van het
kunstonderwijs in Leeuwarden. Via onze vertegenwoordiging in het stich
tingsbestuur van de NHL hebben wij onze bezwaren hieromtrent kenbaar
gemaakt
Als gevolg van bepaalde zinssneden in het rapport "Vierde Nota over de
Ruimtelijke Ordening" wordt in het noorden het gesloten convenant over
het hoger beroepsonderwijs steeds vaker ter discussie gesteld. Zowel via
onze vertegenwoordiging in het bestuur van de Noordelijke Hogeschool als
in onze bestuurlijke contacten met de hogescholen en de provincie volgen
wij deze ontwikkelingen en nemen wij, waar nodig, initiatieven tot be
houd dan wel uitbreiding van de voorzieningen op het gebied van hoger
onderwijs. Het tussen de regering en het College van Gedeputeerde Staten
van Friesland gesloten convenant is daarbij het belangrijkste referen
tiepunt
Wat betreft het spreidingsbeleid haken wij in op ter zake door het Rijk
geformuleerde beleidslijnen, welke inhouden dat alleen nieuw op te rich
ten rijksdiensten voor spreiding in aanmerking komen.
In dat kader heeft Leeuwarden zich recentelijk kandidaat gesteld als
vestigingsplaats voor een uitvoeringsorganisatie inzake de Nieuwe Werk
loosheidswet (NWW)Eerdere kandidaatstellingen die nog openstaan zijn
de Arob-rechtbank/-kamer en het Arbo-instituutAls vestigingsplaats
voor het Nationaal Milieucentrum is Woerden aangewezen, terwijl via de
media bekend is geworden dat de Registratiekamer, ondanks vele aanwij
zingen richting Leeuwarden, in Den Haag zal resideren. Ter compensatie
zal in Leeuwarden de justitiële Dienst voor centrale inning van boetes
worden gevestigd, waarmede ongeveer 50 arbeidsplaatsen zijn gemoeid.
Wij stellen ons echter op het standpunt dat, gelet op de uitspraak van
de Tweede Kamer en de uitgangspunten van het spreidingsbeleid, de Regis
tratiekamer in het noorden moet worden gevestigd. Wij hebben dit stand
31
punt schriftelijk aan de Tweede Kamer medegedeeld.
In het verlengde van het spreidingsbeleid Rijksdiensten hebben wij
Leeuwarden, overigens zonder succes, kandidaat gesteld voor het nieuw
op te richten pensioenfonds van de PTT.
Ten aanzien van de spreiding van nieuwe rijksdiensten zullen wij ons
alert blijven opstellen. Dit klemt des te meer aangezien de provincie
Friesland in het algemeen en de gemeente Leeuwarden in het bijzonder
worden getroffen door een meer dan evenredige inkrimping van de gedecon-
centreerde rijksdiensten. Deze inkrimping wordt zowel veroorzaakt door
de autonome afslanking van regionale vestigingen als door reorganisaties
daarvan, waarbij Leeuwarden veelal niet als de centrale vestigingsplaats
wordt aangemerkt.
Bij al deze ontwikkelingen is van uitermate groot belang dat het provin
ciaal bestuur zich adequaat inzet voor de uitbouw van de centrumpositie
van Leeuwarden. Wij zijn van mening dat in het provinciaal sociaal-eco
nomisch beleidsplan en het ontwerp-streekplan, die beide in 1988 zijn
verschenen, de door ons noodzakelijk geachte duidelijke provinciale
stellingname ten gunste van Leeuwarden onvoldoende tot uitdrukking komt.
Functie 310; Handel en ambacht.
31000 Evenementenhal
Ook in de komende beleidsperiode zal worden getracht door middel van
het ontwikkelen van nieuwe vak- en consumentenbeurzen in eigen beheer
het financiële draagvlak van de Evenementenhal te vergroten. Hierbij
zal, eventueel in Veta-verband (Veta: Vereniging voor Exploitanten van
Tentoonstellings- en Evenementengebouwen in Nederland), samenwerking
met andere accommodaties in den lande worden aangegaan. Als voorbeelden
van met een zekere regelmaat terugkerende evenementen die al dan niet in
samenwerking met andere instellingen door de Dienst voor het Marktwezen
en de Frieslandhal in het verleden zijn opgezet, kunnen worden genoemd:
Huis, Plant en Dier, Agriana, Europese Kaaskeuring. Aangezien wordt
verwacht dat zich ook in 1989 nieuwe mogelijkheden zullen voordoen ten
aanzien van het tot stand brengen van "eigen produkties" is in de begro
ting voor 1989 een stelpost van 555.000,-- opgenomen voor het ontwik
kelen van nieuwe initiatieven. Aangezien deze kosten zullen moeten wor
den gedekt uit de opbrengsten van de uit deze initiatieven voortvloeien
de eigen produkties, is aan de inkomstenkant een stelpost van gelijke
omvang opgenomen. De toegenomen inspanningen met betrekking tot het
initiëren van eigen produkties gaan gepaard met een aanzienlijke werk
druk voor het personeel van de Evenementenhal. Op termijn zullen passen
de maatregelen moeten worden genomen, ten einde onaanvaardbare knelpun
ten in de personele sfeer te voorkomen.
Het tekort van de Evenementenhal wordt voor 1989 geraamd op 996.020,--
tegen 1.108.940,-- in 1988.
310.01 Veemarkt.
Op basis van de aanvoercijfers over het eerste kwartaal 1988 kan voorlo
pig worden geconcludeerd dat de begin 1988 gerealiseerde verbouwing van
de veemarktaccommodatie en de gelijktijdig hiermee doorgevoerde automa
tisering van de aanvoer-administratie een positieve uitwerking hebben op
de veemarktaanvoerUit een vergelijking van de cijfers over het eerste
kwartaal van 1988 en 1987 blijkt een groei in het aantal aangevoerde