37 Hoofdfunctie 4. ONDERWIJS. Algemeen. Door de vele ontwikkelingen in de samenleving is het onderwijs aan snel le en vaak ingrijpende veranderingen onderhevig. Alleen al ten behoeve van het algemeen voortgezet onderwijs en het beroepsonderwijs zijn re centelijk veel nota's en voorstellen van rijkswege verschenen. Een en ander noopt ook tot beleidsontwikkeling op lokaal niveau op de diverse terreinen van het onderwijs. In het verdere verloop van deze paragraaf wordt U daaromtrent nader geïnformeerd. Aard en omvang van deze veranderingen vergen veel van de spankracht van alle bij het onderwijs betrokkenen. Het valt dan ook te betreuren dat er zich naast onderwijsverbeterende maatregelen ook bezuinigingsmaatregelen manifesteren die én voor veel onrust in het onderwijs zorgen én van nadelige invloed zijn op de kwaliteit van het onderwijs. De verantwoor delijkheid van de lokale overheid voor goed onderwijsbeleid wordt mede gelet op de financiële positie van de gemeente dan ook steeds moeilijker waar te maken. Desondanks moeten wij ook aandacht blijven besteden aan de voorwaarden in de immateriële sfeer. Voorwaarden, die ertoe zullen moeten leiden dat ook leden van de achtergestelde groepen de kans krijgen zich optimaal te ontplooien. Behalve aan de positie van meisjes zal ook extra aandacht moeten worden besteed aan de allochtonen in onze samenleving. Het stre ven zal gericht dienen te zijn op het voorkomen van welke vorm van dis criminatie dan ook. Per slot van rekening zijn ter zake opdrachten aan de openbare school in de Grondwet neergelegd. De openbare school, bij uitstek de school die leerlingen voorbereidt op het volwaardig functioneren in een pluriforme, multi-culturele samenleving. In bestuurlijk opzicht is er een ontwikkeling gaande, die gericht is op versterking van de autonomie en de eigen verantwoordelijkheid van de school. Wij achten dit een goede zaak onder de voorwaarden dat de speci fieke kenmerken van de openbare school voldoende gewaarborgd blijven. Inmiddels hebben wij in overleg met de directies van de basisscholen een aanvang gemaakt met een experiment dat ertoe zal dienen te leiden, dat de voor de scholen bestemde budgetten ook daadwerkelijk door de scholen zullen worden beheerd. Wij hechten voorts veel waarde aan de kwaliteit van het openbaar onder wijs. Door de uitvoering van de maatregelen die neergelegd zijn in de Raamnota Onderwijsbeleid, het Innovatieplan primair onderwijs, het Structuur schoolwerkplan, e.d. wordt op velerlei manieren gewerkt aan verbetering van de kwaliteit van het openbaar onderwijs met positief resultaat. In relatie tot de kwaliteit van het onderwijs is natuurlijk ook de in voering van eindtermen in het basisonderwijs van belang. Op zich kan de invoering van eindtermen van positieve invloed zijn op de kwaliteit van het onderwijs. De realisering ervan is echter sterk afhankelijk van per sonele en materiële voorwaarden. Gezien de bezuinigingen van de rijksoverheid van de laatste jaren op materieel en personeelsgebied, worden deze voorwaarden steeds ongunsti ger. Vooral de vergaande versnippering van de personeelsformatie maakt het moeilijk tot hechte teamvorming te komen en de nodige rust en conti nuïteit in het leerproces te waarborgen. Bovendien moet ervoor gewaakt worden dat de eindtermen in het basison derwijs niet verworden tot een soort individuele eindtoets, c.q. toela-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 470