37
Hoofdfunctie 4. ONDERWIJS.
Algemeen.
Door de vele ontwikkelingen in de samenleving is het onderwijs aan snel
le en vaak ingrijpende veranderingen onderhevig. Alleen al ten behoeve
van het algemeen voortgezet onderwijs en het beroepsonderwijs zijn re
centelijk veel nota's en voorstellen van rijkswege verschenen. Een en
ander noopt ook tot beleidsontwikkeling op lokaal niveau op de diverse
terreinen van het onderwijs. In het verdere verloop van deze paragraaf
wordt U daaromtrent nader geïnformeerd.
Aard en omvang van deze veranderingen vergen veel van de spankracht van
alle bij het onderwijs betrokkenen. Het valt dan ook te betreuren dat er
zich naast onderwijsverbeterende maatregelen ook bezuinigingsmaatregelen
manifesteren die én voor veel onrust in het onderwijs zorgen én van
nadelige invloed zijn op de kwaliteit van het onderwijs. De verantwoor
delijkheid van de lokale overheid voor goed onderwijsbeleid wordt mede
gelet op de financiële positie van de gemeente dan ook steeds moeilijker
waar te maken.
Desondanks moeten wij ook aandacht blijven besteden aan de voorwaarden
in de immateriële sfeer. Voorwaarden, die ertoe zullen moeten leiden dat
ook leden van de achtergestelde groepen de kans krijgen zich optimaal te
ontplooien. Behalve aan de positie van meisjes zal ook extra aandacht
moeten worden besteed aan de allochtonen in onze samenleving. Het stre
ven zal gericht dienen te zijn op het voorkomen van welke vorm van dis
criminatie dan ook.
Per slot van rekening zijn ter zake opdrachten aan de openbare school in
de Grondwet neergelegd. De openbare school, bij uitstek de school die
leerlingen voorbereidt op het volwaardig functioneren in een pluriforme,
multi-culturele samenleving.
In bestuurlijk opzicht is er een ontwikkeling gaande, die gericht is op
versterking van de autonomie en de eigen verantwoordelijkheid van de
school. Wij achten dit een goede zaak onder de voorwaarden dat de speci
fieke kenmerken van de openbare school voldoende gewaarborgd blijven.
Inmiddels hebben wij in overleg met de directies van de basisscholen een
aanvang gemaakt met een experiment dat ertoe zal dienen te leiden, dat
de voor de scholen bestemde budgetten ook daadwerkelijk door de scholen
zullen worden beheerd.
Wij hechten voorts veel waarde aan de kwaliteit van het openbaar onder
wijs.
Door de uitvoering van de maatregelen die neergelegd zijn in de Raamnota
Onderwijsbeleid, het Innovatieplan primair onderwijs, het Structuur
schoolwerkplan, e.d. wordt op velerlei manieren gewerkt aan verbetering
van de kwaliteit van het openbaar onderwijs met positief resultaat.
In relatie tot de kwaliteit van het onderwijs is natuurlijk ook de in
voering van eindtermen in het basisonderwijs van belang. Op zich kan de
invoering van eindtermen van positieve invloed zijn op de kwaliteit van
het onderwijs. De realisering ervan is echter sterk afhankelijk van per
sonele en materiële voorwaarden.
Gezien de bezuinigingen van de rijksoverheid van de laatste jaren op
materieel en personeelsgebied, worden deze voorwaarden steeds ongunsti
ger. Vooral de vergaande versnippering van de personeelsformatie maakt
het moeilijk tot hechte teamvorming te komen en de nodige rust en conti
nuïteit in het leerproces te waarborgen.
Bovendien moet ervoor gewaakt worden dat de eindtermen in het basison
derwijs niet verworden tot een soort individuele eindtoets, c.q. toela-