44
De wenselijkheid om gelijktijdig met de overdracht van de Rijksscholen
gemeenschap een fusie van deze met de Perkschool voor mavo te laten
plaatsvinden, wordt door beide scholen onderschreven.
Functie 450: Hoger onderwijs.
In het afgelopen jaar hebben de taakverdelingsoperaties in diverse sec
toren van het hoger beroepsonderwijs de nodige aandacht en bestuurlijke
activiteit gevergd. In het hoger gezondheidszorgonderwijs is een forse
inkrimping in de opleidingen fysiotherapie en logopedie tot stand ge
bracht, alsmede uitbreiding van de capaciteit van de opleiding h.b.o.-
VerpleegkundeVoor de in Leeuwarden gevestigde opleidingen heeft dat
tot gevolg dat de opleiding fysiotherapie zal gaan verdwijnen (met in
gang van het schooljaar 1988/1989 worden geen nieuwe studenten meer
toegelaten) en dat de opleiding h.b.o.-V wordt uitgebreid met een part
time opleiding en een tweedegraads lerarenopleiding verpleegkunde.
Bij de lerarenopleidingen voortgezet onderwijs is landelijk gezien voor
een aantal vakken een forse capaciteitsreductie toegepast en een vermin
dering van het aantal opleidingslokatiesVoor de lerarenopleidingen van
de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden is de schade zeer beperkt gebleven
en zijn er zelfs enkele nieuwe vakken toegevoegd.
Wat het kunstonderwijs betreft wil de Minister van Onderwijs en Weten
schappen toe naar een drastische beperking van het aantal opleidings
plaatsen, met name in het muziekvakonderwijs en het beeldend kunstonder
wijs, ten einde tot kwaliteitsverbetering, doelmatigheidsvergroting en
betere afstemming op de arbeidsmarkt te komen. Gezien het grote verzet
vanuit de betrokken instellingen en de regionale en lokale overheden is
vooralsnog afgezien van drastische maatregelen en gekozen voor een meer
indirecte aanpak via alternatieve inzet van middelen, capaciteitsbeheer-
sing en selectieve ruimte voor nieuwe middelen.
Men hoopt daardoor en door het vrije spel der krachten op langere ter
mijn een "natuurlijke sanering" te bereiken. Voor Leeuwarden betekent
dat in concreto dat de deeltijdopleiding beeldend kunstonderwijs (Aka-
demie Vredeman de Vries) en de opleiding docent drama (Akademie voor
Expressie en Kommunikatiezullen verdwijnen en dat de muziekvakoplei
ding (Stedelijk Conservatorium) blijft bestaan.
In nauw verband met de Noordelijke Hogeschool en de provincie hebben wij
de nodige initiatieven ontwikkeld om in elk geval het conservatorium van
Leeuwarden te behouden.
Voor het overige verkeren de drie hogescholen in Friesland qua interne
integratie en organisatie nog in de opbouwfase en wordt veel aandacht
besteed aan de ontwikkeling van nieuw onderwijsaanbod.
Zowel via onze vertegenwoordiging in het bestuur van de Noordelijke
Hogeschool, als in onze bestuurlijke contacten met de hogescholen en de
provincie volgen wij deze ontwikkelingen nauwlettend en nemen wij, waar
nodig, initiatieven tot behoud dan wel uitbreiding van de voorzieningen
op het terrein van het hoger onderwijs. Het tussen de regering en Gede
puteerde Staten van Friesland gesloten convenant is daarbij het belang
rijkste referentiepunt.
Huisvesting h.b.o.
Het door een gezamenlijke commissie van de gemeente, de provincie, de
hogescholen en het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen opgestelde
plan voor oplossing van de knelpunten op middellange termijn is door de
minister om financiële redenen afgewezen. Slechts voor enkele zeer ur
45
gente voorzieningen op korte termijn is thans toestemming verleend. Wel
is afgesproken dat, zodra over een aantal onzekere ontwikkelingen meer
duidelijkheid bestaat, de commissie de plannen opnieuw zal bezien. Wat
de nieuwbouw van het conservatorium in samenhang met de realisering van
een nieuwe concertzaal betreft, wordt verwezen naar het gestelde onder
hoofdfunctie 5.
Studentenvoorzieningen
De Nota Studentenvoorzieningen is U inmiddels ter vaststelling aangebo
den. Voor de uitvoering van de in deze nota aangegeven beleidsvoorne
mens is met ingang van 1989 25.000,-- in de begroting opgenomen.
Functie 452; Overig beroepsonderwijs.
Volwasseneneducatie
In maart 1987 is de concept-Invoeringswet Kaderwet volwasseneneducatie
verschenen en nog voor de zomervakantie aan de Tweede Kamer aangeboden.
Het bleek daarbij te gaan om een nogal ingrijpende wijziging van de
Kaderwet volwasseneneducatie, die sinds 1 januari 1985 van kracht is.
In de concept-invoeringswet worden drie deelterreinen van de volwasse
neneducatie onderscheiden, te weten de basiseducatie, de primaire be
roepseducatie en het dag/avondonderwijs.
De belangrijkste ontwikkelingen op deze drie terreinen kunnen als volgt
worden weergegeven.
Basiseducatie.
De Rijksregeling basiseducatie is sinds 1 december 1986 van kracht;
in Leeuwarden is per 1 augustus 1987 met de feitelijke uitvoering
gestart. In 1987 heeft U, respectievelijk in mei en oktober, de
jaarprogramma's voor 1987 en 1988 vastgesteld; onlangs is het jaar
programma 1989 aan U ter vaststelling aangeboden. Voorts heeft U in
maart 1988 de Verordening voor het Educatief Beraad vastgesteld,
waarin samenstelling, taak en werkwijze van het Educatief Beraad
zijn geregeld. Voor een overzicht van de ontwikkelingen verwijzen
wij U naar de verschillende jaarprogramma's. In de komende jaren
zullen de effecten merkbaar worden van de verevening van de midde
len die het Rijk beschikbaar stelt. Als gevolg hiervan zal de ge
meente naar verwachting ruim 850.000,-- minder aan rijksmiddelen
ontvangen. Hoewel U besloten heeft tot een aanvulling van de ont
vangen rijksmiddelen tot maximaal 1,2 miljoen gulden, dwingt deze
ontwikkeling tot het maken van duidelijke keuzes ten aanzien van de
inzet van de beschikbare middelen. Wij verwijzen U in dit verband
naar het Jaarprogramma Basiseducatie 1989, waarin uitgebreider op
deze problematiek is ingegaan.
Over de mogelijkheden van regionale samenwerking met betrekking tot
de planning en uitvoering van de basiseducatie is de discussie op
bestuurlijk niveau nog gaande. De meningen van de gemeenten in de
regio-Noord lopen daarover uiteen. In het kader van de nieuw inge
stelde Onderwijscommissie van de Regio wordt getracht een gemeen
schappelijk standpunt te bereiken.