46
Het dag/avondonderwijs voor volwassenen.
In augustus 1987 heeft de minister voorstellen bekend gemaakt tot
wijziging van de WVO in verband met de herziening van de regels
voor het dag/avondonderwijs aan volwassenen. Doel van deze wijzi
ging is het leggen van de grondslag voor de bekostiging van het
voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (VAVO). De huidige
dag/avondscholen moeten een gewijzigde functie kunnen vervullen,
waarbij enerzijds de tweedekansfunctie behouden blijft en ander
zijds schakelopleidingen verzorgd kunnen worden naar bijvoorbeeld
beroepsgerichte opleidingen, deeltijd h.b.o. etc.
Het dag/avondonderwijs zal meer dan in het verleden moeten gaan
letten op de doorstroming naar vervolgopleidingen. Een van de con
sequenties is dat de bekostiging beperkt blijft tot een aantal
zogenaamde doorstroomrelevante vakken. Scholen mogen nog wel andere
vakken geven, maar dan in de vorm van contractonderwijs. Een ander
belangrijk aspect van de nieuwe voorstellen betreft de planning,
zowel van de instellingen als van het aanbod.
De nieuwe VAVO-scholen moeten gaan deelnemen aan regionaal educa
tief overleg, om te kunnen nagaan aan welke vormen van onderwijs
behoefte is. Een en ander past in het streven van de minister naar
een samenhang tussen VAVO en overige vormen van volwasseneneduca
tie. Tenslotte wordt ook hier budgetfinanciering ingevoerd, mede om
de autonomie van de scholen te vergroten.
De beroepseducatie.
De afgelopen jaren is de behoefte aan scholing van volwassenen
sterk toegenomen. Tegelijkertijd kan geconstateerd worden dat dit
beleidsterrein thans sterk versnipperd is. Mede om deze versnippe
ring tegen te gaan wordt nieuwe wetgeving voorbereid. Naast de in
voorbereiding zijnde Arbeidsvoorzieningenwet is met name van belang
de Wet op het cursorisch beroepsonderwijs (WCBO), waarvan in maart
1988 een concept-wetsvoorstel werd gepubliceerd.
Deze wet gaat de opleidingen in het leerlingwezen, het deeltijd-
k.m.b.o. en de specifieke scholing (onder andere de CAW's en de
CBB's) regelen, met name de planning van de voorzieningen, de on
derwijskundige inrichting, de kwaliteit en de bekostiging.
De voorzieningenplanning zal gericht zijn op het creëren van voor
zieningen van grote omvang; voor zover het zelfstandige scholen
betreft wordt daarbij gedacht aan een minimum van 1800 leerlingen.
Daarnaast kan het cursorisch beroepsonderwijs ook worden verzorgd
door m.b.o.-instellingen.
Er wordt naar gestreefd deze herstructureringsoperatie langs de
zelfde tijdslijnen te laten verlopen als de s.v.m.-operatiede
veranderingen die zijn voorgesteld zouden met ingang van 1 augustus
1990 gerealiseerd moeten zijn.
Uit het bovenstaande moge U duidelijk zijn dat ook op het terrein van de
volwasseneneducatie het nodige staat te gebeuren. Daarbij is het van
belang te constateren dat de ontwikkelingen op de deelterreinen min of
meer gescheiden van elkaar verlopen: een samenhangend beleidskader ont
breekt op dit moment nog. De planning van de activiteiten verloopt op de
verschillende deelterreinen ook niet gelijk: soms lokaal, soms regionaal
(waarbij niet steeds dezelfde regio-indeling wordt gehanteerd).
Mede hierdoor is de invloed die de gemeente kan uitoefenen op de ver
47
schillende beleidsterreinen verschillend. Naar onze mening is het ge
wenst dat de planning op de verschillende deelterreinen langs dezelfde
lijnen verloopt, zodat er een goede afstemming van de ontwikkelingen
mogelijk is. Gelet op de schaal van de voorzieningen ligt een planning
op regionaal niveau daarbij voor de hand, mits de mogelijkheid blijft om
aan het lokale beleid ook gestalte te geven.
In het kader van de aansluitproblematiek onderwijs-arbeidsmarkt voeren
wij overleg om te komen tot een betere afstemming van de behoefte aan
scholing en opleiding bij werkenden en werkzoekenden enerzijds en het
aanbod aan opleidingen bij het deeltijds- en volletijds beroepsgerichte
onderwijs anderzijds. In hoeverre deze problematiek in de planningsorga
nen die als gevolg van de nieuwe wetgeving zullen worden gevormd, ade
quaat zal worden aangepakt, zal nader moeten blijken.
Voor het overige verwijzen wij U naar de Nota over Volwasseneneducatie,
die onlangs ter advisering aan het veld is voorgelegd en binnenkort ter
vaststelling aan U wordt aangeboden.