65 Functie 611: Werkgelegenheid. 611.00 Sociale Werkvoorziening. In het vorige beleidsplan hebben wij aangekondigd, dat de sociale werk voorziening de komende jaren zal worden beheerst door een tweetal onder werpen, te weten de regionalisatie en de budgetfinanciering. Deze twee onderwerpen vormen ook nu weer de centrale thema's waarover wij U op deze plaats nader willen informeren. Daaraan kan worden toegevoegd de verbeteringen in de huisvesting van de D.S.W. Het stemt ons tot tevredenheid dat het Rijk bereid is gebleken middelen beschikbaar te stellen voor vervangende nieuwbouw. Daardoor kan voor het industrieel centrum en het administratief centrum gezamenlijk een ade quaat onderkomen op het industrieterrein De Hemrik worden gerealiseerd. Met de bouw zal nog in dit jaar een aanvang kunnen worden gemaakt. Zoals bekend zal door de inwerkingtreding van de (nieuwe) Wet gemeen schappelijke regelingen (WGR) op 1 januari 1990 opnieuw een organisatie vorm gevonden moeten worden voor de sociale werkvoorziening in Fries land. Immers, op die datum zullen de intergemeentelijke samenwerkings vormen, die in de afgelopen jaren zijn ontstaan in de vorm van werkvoor zieningsschappen, hun rechtskracht verliezen en zal in het licht van de nieuwe wet een samenwerkingsstructuur moeten worden gevonden op het terrein van de sociale werkvoorziening, waarbij de regio-indeling het uitgangspunt vormt en over- en onderschrijdingen van de regiogrenzen de goedkeuring behoeven van Gedeputeerde Staten. De hiermee gegeven vraag welke intergemeentelijke samenwerkingsvorm(en) in regionaal verband de voorkeur verdient/verdienen, vormt al enige tijd een belangrijk onderwerp van gesprek tussen de schaps- en gemeentebestu ren. Inmiddels begint zich in dat overleg een gemeenschappelijke visie af te tekenen met betrekking tot de wenselijkheid om binnen het gebied van de (nieuwe) regio Noord-Friesland - naast de zelfstandige D.S.W. in Leeuwarden - nog twee dan wel drie werkvoorzieningsschappen te handha ven. Gelet op het feit dat Gedeputeerde Staten onlangs hun goedkeuring hebben gegeven aan een tijdelijke gemeenschappelijke regeling (tot 1994), waarin de beide werkvoorzieningsschappen "Noardergea" en "Wes tergo" zijn samengevoegd, gaan wij ervan uit dat de D.S.W. de status van gemeentelijke dienst in ieder geval tot dat jaar zal kunnen behouden. Ook voor de langere termijn zullen wij ernaar streven om - gelet op de voordelen van kleine schaal, gunstig rendement en korte bestuurlijke lijnen - op het gebied van de sociale werkvoorziening meer dan één werk verband in de regio te handhaven en een zo kleinschalig mogelijke orga nisatievorm daarvoor in stand te houden. Ten einde de open-eind financiering van de sociale werkvoorziening te wijzigen in een voor het Rijk meer beheersbaar financieringssysteem, zal de Wet sociale werkvoorziening in het najaar van 1988 worden gewij zigd. Met deze wetswijziging wordt behalve de invoering van een vorm van budgetfinanciering verder ook nog een toenemende decentralisatie en deregulering nagestreefd. Het is de bedoeling van het Rijk om de gemeen ten op deze wijze meer vrijheid te geven ten aanzien van de besteding van de te ontvangen rijksmiddelen. Samenhangend daarmee zal de mate van toezicht van het Rijk op de uitvoering door de gemeenten van de Wet sociale werkvoorziening worden verminderd en zullen de regels die gelden om van bovenaf het aantal werknemers met wie een dienstbetrekking kan 66 worden aangegaan te beheersen, worden afgeschaft. De rijksoverheid is er tot nu toe niet in geslaagd een objectief ver deelmodel voor de toedeling van rijksmiddelen aan de onderscheiden werk verbanden te ontwikkelen. Eerder was het de bedoeling een dergelijk systeem op 1 januari 1989 in te voeren. Verwacht wordt nu, dat een der gelijk model in de loop van 1990 gereed zal komen. Vooralsnog wordt er daarom van uitgegaan, dat het beoogde objectieve verdeelmodel niet vóór 1 januari 1991 toegepast zal worden. Ten einde toch in 1989 alvast een begin te kunnen maken met de invoering van het systeem van budgetfinan ciering is het Rijk ertoe overgegaan de toedeling van financiële midde len vooralsnog te relateren aan de realisatiegegevens 1985. Dit houdt in, dat de D.S.W. voor 1989 en 1990 mag rekenen op een budget dat in principe gelijk is aan de in 1985 ter zake werkelijk ontvangen rijksbijdrage. De rijksbijdrage zal nog wel worden gecorrigeerd in ver band met ontwikkelingen van algemene aard, zoals loonaanpassingen en veranderingen in verband met wijzigingen in wet en regelgeving, die zich sedert 1985 hebben voorgedaan. Daarnaast kunnen de budgetten nog worden verhoogd in verband met ontwikkelingen die zich specifiek bij een be paald werkverband hebben voorgedaan in de periode die is gelegen tussen 1 januari 1986 en 31 december 1988. Voor de D.S.W. houdt dit laatste in, dat het budget nog zal worden verhoogd als gevolg van de stijging van de huisvestingslasten die zich zal voordoen in verband met de verbe tering van de huisvestingssituatie bij de D.S.W. Op grond van voorlopige ramingen van het Rijk is het te verwachten sub sidiebudget 1989 voor de D.S.W. berekend op 16.436.145,-- (exclusief de verhoging met 60.000,in verband met de verbetering van de huis vestingssituatie bij de D.S.W.). Dit bedrag is ruim 350.000,-- hoger dan het bedrag waarop wij op basis van de tot nu toe geldende vergoe dingsregeling voor 1989 aanspraak zouden hebben kunnen maken. Hoewel het toe te kennen budget nog een voorlopig karakter draagt en daarin derhalve nog wijzigingen kunnen worden aangebracht, hebben wij gemeend dat het verantwoord is om bij de samenstelling van de dienstbe- groting rekening te houden met het genoemde rijksbudget voor de D.S.W. Uitgaande van deze gegevens kan geconstateerd worden, dat het exploita tieresultaat van de Dienst Sociale Werkvoorziening over de jaren 1989 en 1990 (veel) gunstiger uitvalt dan tot nu toe was voorzien. Aangezien een deel (ongeveer 152) van de WSW-werknemers afkomstig is uit andere ge meenten en deze gemeenten ook bijdragen in het resterende tekort van de dienst, komt deze financiële meevaller ten dele ook aan deze gemeenten ten goede doordat zij minder hoeven bij te dragen in het exploitatiete kort van de D.S.W. Deze vermindering bedraagt ongeveer 52.000,-- (152 van 350.000,--). De bijdrage van de Algemene Dienst aan de Dienst Sociale Werkvoorziening kan als gevolg van het vorenstaande voor de jaren 1989 en 1990 beperkt blijven tot een aanmerkelijk lager bedrag dan voorheen gebruikelijk was. Voor het overige verwachten wij voor de komende jaren geen grote veran deringen op financieel gebied voor de D.S.W. Aangezien nu nog niet kan worden overzien hoe het budget in de periode na 1990 zal worden verdeeld - ervan uitgaande dat dan een (objectieve) verdeelsleutel voor de toedeling van financiële middelen zal zijn gevon den en ingevoerd -■stellen wij U voor in het beleidsplan met betrekking tot deze jaren rekening te houden met een bijdrage van de Algemene Dienst aan de Dienst Sociale Werkvoorziening van 280.000,--, zijnde het bedrag dat tot nu toe ter zake gebruikelijk was. In verband daarmede

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 487