82
Hoofdfunctie 7. VOLKSGEZONDHEID
Algemeen.
In het kabinet is de meningsvorming over de voorstellen van de Commissie
Structuur en Financiering Gezondheidszorg ("Commissie Dekker") inmiddels
afgerond zoals blijkt uit het uitbrengen van de nota "Verandering Verze
kerd". De regering heeft zich, blijkens deze nota, op het standpunt
gesteld dat de voorstellen van de genoemde commissie in hoofdlijnen
kunnen worden overgenomen. Het ligt in de bedoeling om reeds in 1989 een
begin te maken met de stapsgewijze invoering van een nieuw financie
ringsstelsel voor de gezondheidszorg. De belangrijkste elementen van dit
nieuwe stelsel zijn de invoering van een basisverzekering, de verster
king van de marktregulering in de gezondheidszorg en het invoeren van
een Raamwet waarin de hoofdlijnen van de toekomstige structuur van het
ontwikkelde verzekeringsstelsel zijn vastgelegd. Deze nieuwe wet zal de
nu bestaande Ziekenfondswet en de AWBZ gaan vervangen en zal onder meer
regelingen bevatten omtrent de verhouding tussen de verzekeraar en de
verzekerde
Binnenkort zal de Tweede Kamer in de gelegenheid gesteld worden de on
derhavige regeringsvoorstellen van commentaar te voorzien. In de openba
re discussie tot nu toe is het accent vooral komen te liggen op de fi
nanciële implicaties van het voorgestelde nieuwe stelsel, zoals de ef
fecten op de koopkrachtontwikkeling van bepaalde bevolkingsgroepen en de
omvang en financiering van het wettelijk verplichte basisverzekerings
pakket
Daarentegen is aan de toekomstige (bestuurlijke) structuur en de wijze
waarop de gewenste nieuwe structuur tot stand moet komen tot nu toe
minder aandacht besteed.
In tegenstelling tot eerdere standpunten die door de regering zijn inge
nomen ten aanzien van de adviezen van de Commissie Dekker blijft de rol
van de gemeente in de laatste voorstellen beperkt tot de toegedachte
beleidsverantwoordelijkheid voor het functioneren van de basisgezond
heidsdiensten en het voeren van een (openbaar) gezondheidsbeleid. Om
deze gemeentelijke verantwoordelijkheden een wettelijke grondslag te
geven zal, naar verluid, eveneens een wettelijke regeling worden voorbe
reid (Wet op de collectieve preventie).
Met het overnemen van de plannen van de Commissie Dekker is door het
kabinet gekozen voor een louter functionele decentralisatie. In de prak
tijk betekent dit dat de organisatie en planning van voorzieningen in de
eerstelijnszorg met name zullen moeten worden geregeld tussen de aanbie
ders en de financiers van de zorg. Nadat het voornemen is uitgevoerd om
de Wet voorzieningen gezondheidszorg in te trekken, zal de gemeente
vrijwel geen reële sturingsmogelijkheden meer hebben om aan een eigen
beleid op het terrein van de gezondheidszorg gestalte te geven. In dit
kader is het van belang dat aangekondigd is dat tussen 1990 en 1992
eveneens de huidige vestigingsregeling voor huisartspraktijken, die nog
maar zeer onlangs werd ingevoerd, weer zal worden ingetrokken.
De VNG heeft in haar commentaar op de kabinetsvoorstellen gesteld dat de
gemeenten de gezondheid van hun bevolking niet los kunnen zien van het
functioneren van de gezondheidszorg. De gemeenten moeten deze zorg dan
ook kunnen beïnvloeden. Wij delen de opvatting dat de kabinetsplannen in
die richting zouden moeten worden bijgesteld.
Er valt nog weinig met zekerheid te zeggen over de uitkomsten van de
behandeling van de nota "Verandering Verzekerd" door de Tweede Kamer.
Indien daarvoor aanleiding is, zullen wij U van de ontwikkelingen ter