82 Hoofdfunctie 7. VOLKSGEZONDHEID Algemeen. In het kabinet is de meningsvorming over de voorstellen van de Commissie Structuur en Financiering Gezondheidszorg ("Commissie Dekker") inmiddels afgerond zoals blijkt uit het uitbrengen van de nota "Verandering Verze kerd". De regering heeft zich, blijkens deze nota, op het standpunt gesteld dat de voorstellen van de genoemde commissie in hoofdlijnen kunnen worden overgenomen. Het ligt in de bedoeling om reeds in 1989 een begin te maken met de stapsgewijze invoering van een nieuw financie ringsstelsel voor de gezondheidszorg. De belangrijkste elementen van dit nieuwe stelsel zijn de invoering van een basisverzekering, de verster king van de marktregulering in de gezondheidszorg en het invoeren van een Raamwet waarin de hoofdlijnen van de toekomstige structuur van het ontwikkelde verzekeringsstelsel zijn vastgelegd. Deze nieuwe wet zal de nu bestaande Ziekenfondswet en de AWBZ gaan vervangen en zal onder meer regelingen bevatten omtrent de verhouding tussen de verzekeraar en de verzekerde Binnenkort zal de Tweede Kamer in de gelegenheid gesteld worden de on derhavige regeringsvoorstellen van commentaar te voorzien. In de openba re discussie tot nu toe is het accent vooral komen te liggen op de fi nanciële implicaties van het voorgestelde nieuwe stelsel, zoals de ef fecten op de koopkrachtontwikkeling van bepaalde bevolkingsgroepen en de omvang en financiering van het wettelijk verplichte basisverzekerings pakket Daarentegen is aan de toekomstige (bestuurlijke) structuur en de wijze waarop de gewenste nieuwe structuur tot stand moet komen tot nu toe minder aandacht besteed. In tegenstelling tot eerdere standpunten die door de regering zijn inge nomen ten aanzien van de adviezen van de Commissie Dekker blijft de rol van de gemeente in de laatste voorstellen beperkt tot de toegedachte beleidsverantwoordelijkheid voor het functioneren van de basisgezond heidsdiensten en het voeren van een (openbaar) gezondheidsbeleid. Om deze gemeentelijke verantwoordelijkheden een wettelijke grondslag te geven zal, naar verluid, eveneens een wettelijke regeling worden voorbe reid (Wet op de collectieve preventie). Met het overnemen van de plannen van de Commissie Dekker is door het kabinet gekozen voor een louter functionele decentralisatie. In de prak tijk betekent dit dat de organisatie en planning van voorzieningen in de eerstelijnszorg met name zullen moeten worden geregeld tussen de aanbie ders en de financiers van de zorg. Nadat het voornemen is uitgevoerd om de Wet voorzieningen gezondheidszorg in te trekken, zal de gemeente vrijwel geen reële sturingsmogelijkheden meer hebben om aan een eigen beleid op het terrein van de gezondheidszorg gestalte te geven. In dit kader is het van belang dat aangekondigd is dat tussen 1990 en 1992 eveneens de huidige vestigingsregeling voor huisartspraktijken, die nog maar zeer onlangs werd ingevoerd, weer zal worden ingetrokken. De VNG heeft in haar commentaar op de kabinetsvoorstellen gesteld dat de gemeenten de gezondheid van hun bevolking niet los kunnen zien van het functioneren van de gezondheidszorg. De gemeenten moeten deze zorg dan ook kunnen beïnvloeden. Wij delen de opvatting dat de kabinetsplannen in die richting zouden moeten worden bijgesteld. Er valt nog weinig met zekerheid te zeggen over de uitkomsten van de behandeling van de nota "Verandering Verzekerd" door de Tweede Kamer. Indien daarvoor aanleiding is, zullen wij U van de ontwikkelingen ter

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 496