87 componenten of fracties uit het normale huisvuil wordt door velen voor gestaan. Ook in het in 1987 verschenen ontwerp van het Provinciaal Af- valstoffenplan voor de periode 1986-1991 wordt uitgegaan van toenemende toepassing van gescheiden inzameling. Op basis van dit plan zijn reeds in OLAF-verband twee proeven met gescheiden inzameling van start gegaan. Bij het gescheiden inzamelen van de probleemstoffen gaat het vooral om het aanpakken van het kwaliteitsprobleem bij de afvalverwerking. Daarentegen staat bij het gescheiden inzamelen van andere (deel)compo nenten of fracties het kwantiteitsprobleem voorop. Men wenst door het gescheiden inzamelen bepaalde componenten (eventueel na verdere bewer king, denk aan compostering bij groentefruittuin-afvalopnieuw te gebruiken en af te zetten. Hierdoor wordt de totale hoeveelheid te ver werken afval beperkt. Wij zijn van mening dat gescheiden inzameling een nuttige methode is om het afvalprobleem enigszins de baas te blijven. Gezien het stijgende aanbod van afval gedurende de afgelopen jaren en naar verwachting ook in de nabije toekomst en de daaruit voortvloeiende hogere kosten, gaat dit probleem ons om meerdere redenen ter harte. Derhalve is een ambtelijke studie verricht naar de mogelijkheden de gescheiden inzameling van afval door de gemeentelijke ophaaldienst uit te breiden. De uit het onderzoek voort te komen discussienota betreffen de onder meer de mogelijkheden en wenselijkheid van een te houden proef zal in 1988 binnen de Commissie voor Economische Zaken en Bedrijven worden besproken. Bij de besluitvorming is tevens van belang hoe de twee proeven ter zake in OLAF-verband verlopen én hoe de meerkosten bij de inzameling bestreden kunnen worden. In verband met het laatstgenoemde aspect hebben wij laten nagaan in hoeverre door het OLAF een financiële bijdrage ter zake kan worden verleend. De hierop betrekking hebbende correspondentie is voor U ter inzage gelegd. Daarbij dient nog opgemerkt te worden dat bij diverse lopende of reeds uitgevoerde projecten inzake gescheiden inzameling de minicontainer als inzamelmiddel wordt gebruikt. De ervaringen hiermee zijn tot nu toe positief. Mede met het oog op de noodzaak tot het verminderen van de arbeidsbelasting voor de belader en het beperken van zwerfvuil op straat zijn wij van mening dat het minicontainersysteem goed inpasbaar zal zijn in een systeem waarbij het afval gescheiden wordt ingezameld. Om boven genoemde redenen overwegen wij de gefaseerde invoering van het minicon tainersysteem in de komende beleidsperiode verder gestalte te geven. Voorts zijn wij voornemens de maatregelen die tot nu toe getroffen zijn ten aanzien van gescheiden inzameling voort te zetten en waar mogelijk uit te breiden. Wij denken hierbij aan subsidiëring oud papier, glasin zameling via glasbakken, inzameling van afgewerkte olie via oliecontai ners en subsidiëring aanschaf compostvatenDaarbij dient opgemerkt te worden, dat het aantal glasbakken in 1989 met 9 stuks wordt uitgebreid. Verder hebben wij in 1988 gedurende een week als proef een container in Wijtgaard geplaatst voor de inzameling van landbouwplastic. Indien deze proef slaagt, zijn wij van plan in 1989 in meerdere dorpen zo'n contai ner te plaatsen. De kosten hiervan worden begroot op 1.500,-- per jaar; deze kosten zijn in de begroting van de Dienst Reiniging opgeno men. In Uw vergadering van 27 april 1987 heeft U besloten de afvalstoffenhef fing in drie gelijke fasen te verhogen, opdat de kosten van de vuilop haaldienst in 1990 hiermee volledig zouden worden gedekt. Daarbij is op basis van het toenmalige saldo tussen uitgaven en inkomsten besloten de fasen te stellen op elk 472.000,--. Naderhand is deze fasering bijge 88 steld tot een jaarlijks bedrag van 472.000,-- in 1988 en 1989 en van 438.000,-- in 1990. Gezien de hierboven aangehaalde stijging van de verwerkingskosten als gevolg van diverse externe factoren, is nu reeds duidelijk dat de toen vastgestelde fasebedragen niet toereikend zijn om de vuilophaaldienst in 1990 volledig kostendekkend te laten draaien. In verband hiermee achten wij een extra verhoging met 383.000,-- per 1990 gerechtvaardigd. Functie 723; Milieubeheer. Algemeen. Eind 1988 zal U een contourennota worden voorgelegd waarin de hoofdzaken van het milieubeleid en de financiële consequenties van het milieubeleid zijn vervat. In de loop van 1989 zal deze nota worden gevolgd door een meer gedetailleerde milieunota. 723.01 Bodemonderzoek en -sanering. Na de afronding van de grondsanering begin 1988 is voor wat het project Hoeksterend betreft ook voor de grondwatersanering het einde in zicht. Vermoedelijk zal deze nog in 1989 kunnen worden afgerond. Zoals gebrui kelijk zal het Jaarprogramma Bodemsanering aan de Commissie voor Openba re Werken en Milieu worden voorgelegd. Vorig jaar is de aandacht gevestigd geweest op de start met indicatieve bodemonderzoeken, die van rijkswege worden geëist ten behoeve van de gesubsidieerde woningbouw. Ten aanzien van deze nieuwe categorie onderzoeken zijn er in 1987 enige aanloopproblemen geweest omdat veel projecten tegelijkertijd werden aangemeld. In 1988 is op dit punt de zaak gestabiliseerd in die zin, dat binnen redelijke termijn aan de vraag kan worden voldaan. Inmiddels schrijft de Bouwverordening voor alle nieuwbouwplannen een dergelijk onderzoek voor. 723.02 Hinderwet. Het beleid inzake de uitvoering van de Hinderwet wordt bijgesteld aan de hand van de jaarlijks door U vastgestelde evaluatierapporten. Het in werking treden van een aantal AMvB s heeft zoals eerder gemeld grote in vloed op de aard van de uit te voeren werkzaamheden. Op 1 januari 1988 zijn AMvBs in werking getreden voor: brood- en banketbakkerijen, slage rijen, woon- en kantoorgebouwen en 1pg-installatiesIn 1988 zijn hier nog enkele aan toegevoegd, namelijk die voor riool- en poldergema len, het gebruik van propaan in de bouw, gasdruk- en regelstations en opslag van vuurwerk. Naar verwachting zullen in 1989 AMvB's verschijnen die betrekking hebben op: detailhandel, doe-het-zelf-bedrijven, horeca- instellingen, melkrundveehouderijen, de emissies van stookinstallaties mestbassins, chemische wasserijen en garagebedrijven. Het gevolg van deze AMvB's is dat de gemeente zich kan concentreren op die categorieën van bedrijven waar controle en regulering het dringendst nodig is. 723.03 Geluidhinder. Het rapport inzake het akoestisch onderzoek ten behoeve van de zonering van het industriegebied Leeuwarden-West is in concept gereed. Hierom-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 499