87
componenten of fracties uit het normale huisvuil wordt door velen voor
gestaan. Ook in het in 1987 verschenen ontwerp van het Provinciaal Af-
valstoffenplan voor de periode 1986-1991 wordt uitgegaan van toenemende
toepassing van gescheiden inzameling. Op basis van dit plan zijn reeds
in OLAF-verband twee proeven met gescheiden inzameling van start gegaan.
Bij het gescheiden inzamelen van de probleemstoffen gaat het vooral om
het aanpakken van het kwaliteitsprobleem bij de afvalverwerking.
Daarentegen staat bij het gescheiden inzamelen van andere (deel)compo
nenten of fracties het kwantiteitsprobleem voorop. Men wenst door het
gescheiden inzamelen bepaalde componenten (eventueel na verdere bewer
king, denk aan compostering bij groentefruittuin-afvalopnieuw te
gebruiken en af te zetten. Hierdoor wordt de totale hoeveelheid te ver
werken afval beperkt. Wij zijn van mening dat gescheiden inzameling een
nuttige methode is om het afvalprobleem enigszins de baas te blijven.
Gezien het stijgende aanbod van afval gedurende de afgelopen jaren en
naar verwachting ook in de nabije toekomst en de daaruit voortvloeiende
hogere kosten, gaat dit probleem ons om meerdere redenen ter harte.
Derhalve is een ambtelijke studie verricht naar de mogelijkheden de
gescheiden inzameling van afval door de gemeentelijke ophaaldienst uit
te breiden. De uit het onderzoek voort te komen discussienota betreffen
de onder meer de mogelijkheden en wenselijkheid van een te houden proef
zal in 1988 binnen de Commissie voor Economische Zaken en Bedrijven
worden besproken. Bij de besluitvorming is tevens van belang hoe de twee
proeven ter zake in OLAF-verband verlopen én hoe de meerkosten bij de
inzameling bestreden kunnen worden. In verband met het laatstgenoemde
aspect hebben wij laten nagaan in hoeverre door het OLAF een financiële
bijdrage ter zake kan worden verleend. De hierop betrekking hebbende
correspondentie is voor U ter inzage gelegd.
Daarbij dient nog opgemerkt te worden dat bij diverse lopende of reeds
uitgevoerde projecten inzake gescheiden inzameling de minicontainer als
inzamelmiddel wordt gebruikt. De ervaringen hiermee zijn tot nu toe
positief. Mede met het oog op de noodzaak tot het verminderen van de
arbeidsbelasting voor de belader en het beperken van zwerfvuil op straat
zijn wij van mening dat het minicontainersysteem goed inpasbaar zal zijn
in een systeem waarbij het afval gescheiden wordt ingezameld. Om boven
genoemde redenen overwegen wij de gefaseerde invoering van het minicon
tainersysteem in de komende beleidsperiode verder gestalte te geven.
Voorts zijn wij voornemens de maatregelen die tot nu toe getroffen zijn
ten aanzien van gescheiden inzameling voort te zetten en waar mogelijk
uit te breiden. Wij denken hierbij aan subsidiëring oud papier, glasin
zameling via glasbakken, inzameling van afgewerkte olie via oliecontai
ners en subsidiëring aanschaf compostvatenDaarbij dient opgemerkt te
worden, dat het aantal glasbakken in 1989 met 9 stuks wordt uitgebreid.
Verder hebben wij in 1988 gedurende een week als proef een container in
Wijtgaard geplaatst voor de inzameling van landbouwplastic. Indien deze
proef slaagt, zijn wij van plan in 1989 in meerdere dorpen zo'n contai
ner te plaatsen. De kosten hiervan worden begroot op 1.500,-- per
jaar; deze kosten zijn in de begroting van de Dienst Reiniging opgeno
men.
In Uw vergadering van 27 april 1987 heeft U besloten de afvalstoffenhef
fing in drie gelijke fasen te verhogen, opdat de kosten van de vuilop
haaldienst in 1990 hiermee volledig zouden worden gedekt. Daarbij is op
basis van het toenmalige saldo tussen uitgaven en inkomsten besloten de
fasen te stellen op elk 472.000,--. Naderhand is deze fasering bijge
88
steld tot een jaarlijks bedrag van 472.000,-- in 1988 en 1989 en van
438.000,-- in 1990.
Gezien de hierboven aangehaalde stijging van de verwerkingskosten als
gevolg van diverse externe factoren, is nu reeds duidelijk dat de toen
vastgestelde fasebedragen niet toereikend zijn om de vuilophaaldienst in
1990 volledig kostendekkend te laten draaien. In verband hiermee achten
wij een extra verhoging met 383.000,-- per 1990 gerechtvaardigd.
Functie 723; Milieubeheer.
Algemeen.
Eind 1988 zal U een contourennota worden voorgelegd waarin de hoofdzaken
van het milieubeleid en de financiële consequenties van het milieubeleid
zijn vervat. In de loop van 1989 zal deze nota worden gevolgd door een
meer gedetailleerde milieunota.
723.01 Bodemonderzoek en -sanering.
Na de afronding van de grondsanering begin 1988 is voor wat het project
Hoeksterend betreft ook voor de grondwatersanering het einde in zicht.
Vermoedelijk zal deze nog in 1989 kunnen worden afgerond. Zoals gebrui
kelijk zal het Jaarprogramma Bodemsanering aan de Commissie voor Openba
re Werken en Milieu worden voorgelegd.
Vorig jaar is de aandacht gevestigd geweest op de start met indicatieve
bodemonderzoeken, die van rijkswege worden geëist ten behoeve van de
gesubsidieerde woningbouw.
Ten aanzien van deze nieuwe categorie onderzoeken zijn er in 1987 enige
aanloopproblemen geweest omdat veel projecten tegelijkertijd werden
aangemeld.
In 1988 is op dit punt de zaak gestabiliseerd in die zin, dat binnen
redelijke termijn aan de vraag kan worden voldaan. Inmiddels schrijft de
Bouwverordening voor alle nieuwbouwplannen een dergelijk onderzoek voor.
723.02 Hinderwet.
Het beleid inzake de uitvoering van de Hinderwet wordt bijgesteld aan de
hand van de jaarlijks door U vastgestelde evaluatierapporten. Het in
werking treden van een aantal AMvB s heeft zoals eerder gemeld grote in
vloed op de aard van de uit te voeren werkzaamheden. Op 1 januari 1988
zijn AMvBs in werking getreden voor: brood- en banketbakkerijen, slage
rijen, woon- en kantoorgebouwen en 1pg-installatiesIn 1988 zijn
hier nog enkele aan toegevoegd, namelijk die voor riool- en poldergema
len, het gebruik van propaan in de bouw, gasdruk- en regelstations en
opslag van vuurwerk. Naar verwachting zullen in 1989 AMvB's verschijnen
die betrekking hebben op: detailhandel, doe-het-zelf-bedrijven, horeca-
instellingen, melkrundveehouderijen, de emissies van stookinstallaties
mestbassins, chemische wasserijen en garagebedrijven. Het gevolg van
deze AMvB's is dat de gemeente zich kan concentreren op die categorieën
van bedrijven waar controle en regulering het dringendst nodig is.
723.03 Geluidhinder.
Het rapport inzake het akoestisch onderzoek ten behoeve van de zonering
van het industriegebied Leeuwarden-West is in concept gereed. Hierom-