92
economische structuurvisie op de ontwikkeling van het stadsgewest op te
stellen. Hiertoe heeft de provincie een stuurgroep geformeerd, waarin
bestuurlijke vertegenwoordigers van de betrokken gemeenten en de provin
cie zitting hebben.
Deze visie dient in de optiek van Gedeputeerde Staten het flexibel ruim
telijk kader te vormen waarvan projecten ontleend en waarnaar zij beoor
deeld kunnen worden. Uiteindelijk zal deze structuurvisie door Gedepu
teerde Staten als uitwerking van het Streekplan Friesland worden vastge
steld. Het Rapport Stadsgewest Leeuwarden dient mede als grondslag voor
bedoelde structuurvisie.
In 1987 zijn meer dan 750 woningen gebouwd. Dit is niet alleen van be
lang voor de verdere ontwikkeling van de gemeente. Ook financieel is
uitbreiding van het aantal woningen van belang omdat zowel de uitkering
uit het Gemeentefonds als de opbrengst van de onroerend-goedbelasting
hierdoor stijgen.
Functie 810; Ruimtelijke Ordening.
810.00 Structuur- en bestemmingsplannen.
Structuurschets
Nadat in mei 1988 in nauw overleg met de regio-Noord-gemeenten de Nota
Stadsgewest Leeuwarden gereed is gekomen, wordt thans door een Stuur
groep Stadsgewest Leeuwarden, samengesteld uit vertegenwoordigers van de
provincie, de gemeente Leeuwarden en de randgemeenten, aan een ruimte
lijk-economische structuurvisie gewerkt. Deze structuurvisie met het
karakter van een intergemeentelijk structuurplan dient te worden gevolgd
door de opstelling van een actieprogramma. De thans lopende dan wel in
voorbereiding zijnde Investeringsplannen zullen daarvan onderdeel uitma
ken.
Best emming s plannen
Sinds de op 1 juli 1986 in werking getreden partiële wijziging van de
Wet op de ruimtelijke ordening en van het Besluit op de ruimtelijke
ordening worden thans bestemmingsplannen ontwikkeld met inachtneming van
de geboden mogelijkheden tot het hierin aanbrengen van de nodige flexi
biliteit. Dit voorkomt dat veelvuldig moet worden gewerkt met specifieke
procedures om maatschappelijke ontwikkelingen hun beslag te doen krij
gen.
De beperkte (financiële) capaciteit van de bestemmingsplanvoorbereiding
dwingt ook in de komende jaren tot een strikte prioriteitstelling. De
toenemende behoefte aan herziening van "oude" plannen (zie onder meer de
plannen Buitengebied)bestemmingsplannen voor de dorpen als uitvloeisel
van de Dorpennota en het niet onaanzienlijke aantal nieuwe, dan wel wij
zigingen van bestaande plannen in het kader van de stadsvernieuwing in
ruime zin levert een veelvoud aan vraag ten opzichte van de mogelijkhe
den. In dit verband doet zich een andere vraag voor of het mogelijk is
alsook acceptabel kan worden geacht dat aan de veroorzakersvan de
planwijziging de kosten in rekening worden gesteld.
Het ligt in het voornemen om gekoppeld aan de periodieke rapportage
inzake de voortgang van de bestemmingsplanvoorbereiding, daartoe een
notitie op te stellen.
93
Grondexploitatie
De grondexploitatie van uitbreidingsplannen c.a. kent naast complexen
met een sluitende exploitatie ook complexen met batige en nadelige ex-
ploitatiesaldiBij afsluiting van complexen vindt afrekening van het
exploitatiesaldo plaats door storting in c.q. onttrekking aan het Fonds
ter dekking van nadelige exploitatiesaldi op grondplannen, welk fonds
medio 1988 plm. 14 miljoen groot is. Thans wordt onderzocht of dit
fonds op langere termijn in staat zal zijn om de verwachte tekorten van
met name de complexen Hemrik en Huizum-Sixma op te kunnen vangen. Het
resultaat van dit onderzoek verwachten wij de tweede helft van 1988.
Afhankelijk van het resultaat zullen wij zonodig met nadere voorstellen
komen
Emancipatie/sociale veiligheid en ruimtelijke ordening.
In september van 1988 is vastgesteld het rapport "Enge Plekken" betref
fende de sociale on)veiligheid buitenshuis voor vrouwen.
Het bij het rapport behorende uitvoeringsschema geeft een aantal taken
aan die in deze beleidsperiode ten uitvoer moeten worden gebracht.
Wij wijzen hier in het bijzonder op de ontwikkeling van nadere plannen
voor de binnenstad op het gebied van de bevordering van de leefbaarheid.
Bij het ontwikkelen van plannen die de ruimtelijke inrichting betreffen,
alsmede bij bouwplannen zal met gebruik van de lijst met aandachtspunten
die bij het rapport is gevoegd voortdurend moeten worden bezien of deze
plannen uit het oogpunt van sociale veiligheid aanvaardbaar zijn.
Bij het beheer van het openbaar groen en de openbare verlichting zal
nadrukkelijk worden gelet op de sociale veiligheid.
Het rapport "Enge Plekken" vormt een eerste deelnota voor de nota
R.O.V.-emancipatie. Wij verwachten in het komend jaar U dit rapport te
kunnen aanbieden.
Bewonersparticipatie en buurtbeheer.
Naar aanleiding van vragen uit de buurten naar zelfbeheer en experimen
ten elders is door U vastgesteld de Nota Bewonersparticipatie en Buurt
beheer. Deze nota bevat als essentieel onderdeel van de voorstellen de
aanstelling van een coördinerend ambtenaar die zal worden belast met de
uitvoering van belangrijke delen van de nota.
Wij achten het van groot belang dat snel tot aanstelling van een coördi
nator wordt overgegaan en uitvoering aan de nota wordt gegeven. Omdat
binnen de bestaande posten niet voldoende middelen kunnen worden vrijge
maakt, stellen wij U voor hiervoor 30.000,-- uit de voor nieuw beleid
beschikbare ruimte toe te wijzen.
Functie 820: Woningexploitatie/Woningbouw.
Algemeen.
Volkshuisvesting
Op basis van de resultaten van zowel het kwalitatief als het kwantita
tief woningbehoefte-onderzoek, alsmede het onderzoek ouderenhuisvesting,
wordt in de "Nota Woningbouwbeleid" ingegaan op het te voeren woning
bouwbeleid in de jaren negentig. In de nota zal worden aangesloten op de