92 economische structuurvisie op de ontwikkeling van het stadsgewest op te stellen. Hiertoe heeft de provincie een stuurgroep geformeerd, waarin bestuurlijke vertegenwoordigers van de betrokken gemeenten en de provin cie zitting hebben. Deze visie dient in de optiek van Gedeputeerde Staten het flexibel ruim telijk kader te vormen waarvan projecten ontleend en waarnaar zij beoor deeld kunnen worden. Uiteindelijk zal deze structuurvisie door Gedepu teerde Staten als uitwerking van het Streekplan Friesland worden vastge steld. Het Rapport Stadsgewest Leeuwarden dient mede als grondslag voor bedoelde structuurvisie. In 1987 zijn meer dan 750 woningen gebouwd. Dit is niet alleen van be lang voor de verdere ontwikkeling van de gemeente. Ook financieel is uitbreiding van het aantal woningen van belang omdat zowel de uitkering uit het Gemeentefonds als de opbrengst van de onroerend-goedbelasting hierdoor stijgen. Functie 810; Ruimtelijke Ordening. 810.00 Structuur- en bestemmingsplannen. Structuurschets Nadat in mei 1988 in nauw overleg met de regio-Noord-gemeenten de Nota Stadsgewest Leeuwarden gereed is gekomen, wordt thans door een Stuur groep Stadsgewest Leeuwarden, samengesteld uit vertegenwoordigers van de provincie, de gemeente Leeuwarden en de randgemeenten, aan een ruimte lijk-economische structuurvisie gewerkt. Deze structuurvisie met het karakter van een intergemeentelijk structuurplan dient te worden gevolgd door de opstelling van een actieprogramma. De thans lopende dan wel in voorbereiding zijnde Investeringsplannen zullen daarvan onderdeel uitma ken. Best emming s plannen Sinds de op 1 juli 1986 in werking getreden partiële wijziging van de Wet op de ruimtelijke ordening en van het Besluit op de ruimtelijke ordening worden thans bestemmingsplannen ontwikkeld met inachtneming van de geboden mogelijkheden tot het hierin aanbrengen van de nodige flexi biliteit. Dit voorkomt dat veelvuldig moet worden gewerkt met specifieke procedures om maatschappelijke ontwikkelingen hun beslag te doen krij gen. De beperkte (financiële) capaciteit van de bestemmingsplanvoorbereiding dwingt ook in de komende jaren tot een strikte prioriteitstelling. De toenemende behoefte aan herziening van "oude" plannen (zie onder meer de plannen Buitengebied)bestemmingsplannen voor de dorpen als uitvloeisel van de Dorpennota en het niet onaanzienlijke aantal nieuwe, dan wel wij zigingen van bestaande plannen in het kader van de stadsvernieuwing in ruime zin levert een veelvoud aan vraag ten opzichte van de mogelijkhe den. In dit verband doet zich een andere vraag voor of het mogelijk is alsook acceptabel kan worden geacht dat aan de veroorzakersvan de planwijziging de kosten in rekening worden gesteld. Het ligt in het voornemen om gekoppeld aan de periodieke rapportage inzake de voortgang van de bestemmingsplanvoorbereiding, daartoe een notitie op te stellen. 93 Grondexploitatie De grondexploitatie van uitbreidingsplannen c.a. kent naast complexen met een sluitende exploitatie ook complexen met batige en nadelige ex- ploitatiesaldiBij afsluiting van complexen vindt afrekening van het exploitatiesaldo plaats door storting in c.q. onttrekking aan het Fonds ter dekking van nadelige exploitatiesaldi op grondplannen, welk fonds medio 1988 plm. 14 miljoen groot is. Thans wordt onderzocht of dit fonds op langere termijn in staat zal zijn om de verwachte tekorten van met name de complexen Hemrik en Huizum-Sixma op te kunnen vangen. Het resultaat van dit onderzoek verwachten wij de tweede helft van 1988. Afhankelijk van het resultaat zullen wij zonodig met nadere voorstellen komen Emancipatie/sociale veiligheid en ruimtelijke ordening. In september van 1988 is vastgesteld het rapport "Enge Plekken" betref fende de sociale on)veiligheid buitenshuis voor vrouwen. Het bij het rapport behorende uitvoeringsschema geeft een aantal taken aan die in deze beleidsperiode ten uitvoer moeten worden gebracht. Wij wijzen hier in het bijzonder op de ontwikkeling van nadere plannen voor de binnenstad op het gebied van de bevordering van de leefbaarheid. Bij het ontwikkelen van plannen die de ruimtelijke inrichting betreffen, alsmede bij bouwplannen zal met gebruik van de lijst met aandachtspunten die bij het rapport is gevoegd voortdurend moeten worden bezien of deze plannen uit het oogpunt van sociale veiligheid aanvaardbaar zijn. Bij het beheer van het openbaar groen en de openbare verlichting zal nadrukkelijk worden gelet op de sociale veiligheid. Het rapport "Enge Plekken" vormt een eerste deelnota voor de nota R.O.V.-emancipatie. Wij verwachten in het komend jaar U dit rapport te kunnen aanbieden. Bewonersparticipatie en buurtbeheer. Naar aanleiding van vragen uit de buurten naar zelfbeheer en experimen ten elders is door U vastgesteld de Nota Bewonersparticipatie en Buurt beheer. Deze nota bevat als essentieel onderdeel van de voorstellen de aanstelling van een coördinerend ambtenaar die zal worden belast met de uitvoering van belangrijke delen van de nota. Wij achten het van groot belang dat snel tot aanstelling van een coördi nator wordt overgegaan en uitvoering aan de nota wordt gegeven. Omdat binnen de bestaande posten niet voldoende middelen kunnen worden vrijge maakt, stellen wij U voor hiervoor 30.000,-- uit de voor nieuw beleid beschikbare ruimte toe te wijzen. Functie 820: Woningexploitatie/Woningbouw. Algemeen. Volkshuisvesting Op basis van de resultaten van zowel het kwalitatief als het kwantita tief woningbehoefte-onderzoek, alsmede het onderzoek ouderenhuisvesting, wordt in de "Nota Woningbouwbeleid" ingegaan op het te voeren woning bouwbeleid in de jaren negentig. In de nota zal worden aangesloten op de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 503