94
visie met betrekking tot het streekplan en het stadsgewest.
Wij zijn voornemens om structureel prognoses op te stellen over de kwan
titatieve woningbehoefte. Daarnaast zullen wij door middel van kleine
projectgeoriënteerde onderzoeken het kwalitatieve beleid continu onder
bouwen. Onze bijzondere aandacht gaat uit naar de mogelijkheid voor de
bouw van studenteneenheden en de bouw van woonvormen voor ouderen. In de
jaarlijkse nota's inzake de planning en programmering zullen de uitkom
sten van de uitgevoerde onderzoeken worden verwerkt.
In het algemeen wordt getracht de ontwikkeling van de woningmarkt zo
goed mogelijk te volgen en het volkshuisvestingsbeleid snel op de veran
derde omstandigheden in te laten spelen. Dit betekent dat er meer onder
zoeken zullen worden gedaan. Deze onderzoeken zullen geringer van omvang
zijn en zich richten op een specifiek onderwerp of project. Wij zijn
voornemens de besluitvorming inzake de onderzoekplanningde opdracht
verlening en de verwerking in het beleid in overleg met de Raadscommis
sie R.O.V. te doen plaatsvinden.
In 1989 zijn onderzoeken voorzien naar:
jongerenhuisvesting;
seniorenwoningen;
portiekflats;
zorgwoningen
In relatie tot de problematiek van de verkoop van moeilijk verhuurbare
huurwoningen in AldlSn wordt voorgesteld de vraag naar deze woningen op
korte termijn te evalueren op basis van de eerste verkoopresultaten.
Met betrekking tot het woningvoorraadbeleid zijn wij voornemens in aan
sluiting op de Nota Woningbouwbeleid een Nota Woningvoorraadbeleid te
doen opstellen. Deze nota zal naar verwachting eind 1989 in ontwerp
gereed zijn. In deze nota zal onder meer aandacht worden geschonken aan
de uitkomsten van het onderzoek naar de situatie in de naoorlogse wijken
dat op dit moment wordt uitgevoerd en aan de leegstand, die ten onrechte
soms als problematisch wordt aangemerkt.
In het woningvoorraadbeleid komt de belangrijkste doelstelling van het
woonruimteverdelingsbeleid aan de orde. Het gaat daarbij niet om de
toewijzingsregels maar om het gebruik van de woningvoorraad in relatie
tot het gevoerde inschrijvingsbeleid en de waargenomen tekorten en over
schotten.
Decentralisatie
Per 1 januari 1988 is de Regeling geldelijke steun huurwoningen Normkos
tensysteem 1988 in werking getreden.
Hiermee is een eind gekomen aan een periode van 4 jaar experimenteren
met de ontwikkeling van het Normkostensysteem. Omdat de gemeente al in
de experimentele fase aan dit decentralisatieproject heeft deelgenomen,
heeft deze invoering voor ons geen consequenties.
Financiering Volkshuisvesting.
Het terugtreden van de overheid manifesteert zich ook in het volkshuis
vestingsbeleid
Onder andere komt dit tot uiting doordat geen rijksleningen meer worden
verstrekt en het Rijk terughoudender wordt met het deelnemen in garan
ties
Deze ontwikkeling baart ons om twee redenen zorg. In de eerste plaats
95
vrezen wij stagnaties in de bouw omdat kapitaalmarktleningen slechts
zeer moeizaam kunnen worden verkregen gezien de lage rendementen waarvan
de minister uitgaat. In de tweede plaats neemt voor de gemeente het
risico uit garanties toe.
Wij hebben inmiddels met de corporaties overeenstemming bereikt over de
manier waarop leningen kunnen worden aangetrokken tegen een relatief
lagere rente. Het rentevoordeel wordt daarbij in een fonds gestort waar
uit risico's gedekt moeten worden.
Over de financiering van de sociale huursector vindt landelijk nog over
leg plaats tussen ministerie, VNG en koepels van corporaties.
Wij delen het VNG-standpunt dat de voorkeur uitgaat naar terugkeer naar
rijksleningen. Is dat niet haalbaar, dan gaat de voorkeur uit naar een
gemeentelijk financieringsmodel. Wij zullen U te zijner tijd over de
uitkomsten daarvan informeren.
Nieuwbouw.
De nieuwbouw in stadsvernieuwingsgebieden is nog immer zeer omvangrijk.
De planvoorraad neemt echter wel enigszins af, zodat verwacht mag worden
dat de bouw van met name sociale huurwoningen in Camminghaburen zal
toenemen. De programmering van de bouw van woningen in de stadsvernieu
wingsgebieden zal zich op het aantrekken van gezinnen moeten blijven
richten.
Naast de ontwikkeling van de vrijesectorkavels in het deelgebied Water-
buurt-Zuid in Camminghaburen, streven wij ernaar voor de gegadigden voor
woningen in de vrije sector een gevarieerder aanbod te bewerkstelligen.
Een eerste aanzet hiertoe is al aan de Commissie voor de Ruimtelijke
Ordening en Volkshuisvesting voorgelegd.
Woningverbetering
Bij de particuliere woningverbetering in de huursector zijn de laatste
jaren verscheidene grotere complexen opgeknapt. (Eigen brood bovenal,
Nieuw St. Anthony Gasthuis).
Thans wordt de mogelijkheid bezien om ook in geval van gemengd bezit
complexmatige aanpak na te streven (project Rembrandtdwarsstraten)
820.02 Woningbedrijf.
De toekenning van renteloze leningen uit 's Rijks kas zal in de komende
beleidsperiode corrigerend werken op de financiële positie van het Wo
ningbedrijf. De huidige verbeteringsregeling voor het naoorlogse woning-
bezit en de beperkte subsidie-contingenten dwingen ons prioriteiten te
stellen ten aanzien van de uitvoering van verbeteringsplannen. Aangezien
gemeentelijke woningbedrijven worden uitgesloten van uitkeringen uit het
van rijkswege nog in te stellen Centraal Fonds voor de Volkshuisvesting
is het van groot belang de ontwikkeling van de financiële positie op de
voet te volgen. In de komende beleidsperiode wordt daarom een kwalita
tieve inventarisatie van het gemeentelijk woningbezit uitgevoerd, ten
einde de verbeteringsbehoefte en daarmee samenhangend de behoefte aan
financiële middelen tijdig te signaleren en tot een juiste prioriteit
stelling te komen op grond van technische kwaliteit.