106
Sanering specifieke uitkeringen.
1. Algemeen.
De compensatie voor apparaatskosten en integratie van de
Bijdrageregeling Geluidhinder in de NKS-regeling ad
2,825 miljoen is met ingang van 1988 opgenomen in het
Gemeentefonds (effect 18.000,--).
Met ingang van 1990 wordt een bedrag van 13 miljoen
voortvloeiende uit de beëindiging van de rijksbijdrage
regeling pregewesten overgeheveld van het Provincie-
naar het Gemeentefonds (effect 88.000Uiteraard
laten deze maatregelen de ramingen op de desbetreffende
functies niet onverlet.
Totaal effect 106.000,-- batig.
2. Overheveling welzijnsuitkeringen.
Met ingang van 1 januari 1989 zal een aantal welzijns-
uitkeringen worden overgeheveld naar het Gemeentefonds.
Op het over te hevelen bedrag ad 742,7 miljoen wordt
een structurele korting toegepast van 12,12, terwijl
tot en met 1992 een compensatie voor eventuele wacht
geldverplichtingen van 4,82 zal worden verstrekt.
De verdeling van de middelen over de gemeenten zal
voorshands verlopen via het z.g. integratie-artikel uit
de Financiële verhoudingswet. Dit artikel maakt het
mogelijk dat de oorspronkelijke verdeelsystematiek tij
delijk in stand wordt gehouden. De overheveling gaat
voor ons om 5.715.000,--. De korting betekent een
aderlating van 699.000,--. (verondersteld is dat hier
van 59.000,-- kan worden doorgegeven aan de Regio
Noord-Friesland)De wachtgeldcompensatie ad
278.000,-- per jaar is tijdelijk (t/m 1992).
In de oorspronkelijk geraamde welzijnsuitkeringen hadden
wij een negatieve stelpost van 2 x 150.000,-- opgeno
men op grond van het rijksvoornemen tot een objectiever
verdeling. Wij verwachten dat bij de integratie in de
verdeelmaatstaven deze verslechtering zich ook zal mani
festeren. Gelet op de tijdige informatieplicht zoals
neergelegd in het Bestuursakkoord, mag verwacht worden
dat beide fasen ten minste een jaar zullen opschuiven.
Effect op de algemene uitkering per 1992 5.016.000,--
en incidenteel (4 jaar) 278.000,--.
Compensaties loon- en prijsontwikkelingen.
In onze begrotingsopstelling houden wij rekening met alge
mene loon- en prijsontwikkelingen tot en met het begrotings
jaar. De prijscompensatie in het Gemeentefonds was en is
afgestemd op de prijsmutatie netto materiële overheidscon
sumptie (voor wat betreft het niet loongevoelige deel). De
prijsmutatie hebben wij thans bijgesteld.
De algemene loonsomstijging 1988 komt blijkens de door het
Rijk gegeven compensatie uit op 0,32. In het daarvoor door
ons gehanteerde pakket komen wij tot -0,362.
Op grond van deze ontwikkelingen menen wij ingaande 1988
onze ramingen aan te mogen passen zonder daarbij de systema
tiek van samenhang tussen geraamde algemene loon- en prijs
107
ontwikkelingen in relatie tot die ontwikkelingen bij de
inkomsten, geweld aan te doen. Effect 395.000,-- batig per
jaar
h. Ontwikkeling uitkeringsbasis/meerjarenperspectief
Met name door een verminderd beroep van de verfijning socia
le structuur op de in het Gemeentefonds beschikbare middelen
is in de Voorjaarsnota een verbetering van het uitkerings
percentage met 8 punten aangegeven. De juni-circulaire geeft
ingaande 1987 nogmaals een verbetering met 1 punt aan. Ef
fect 1.367.000,-- batig.
Blijkens het meerjarenperspectief zoals vervat in de circu
laire van 27 juni 1988 wordt een verdere verslechtering
wegens de ontwikkeling van de uitkeringsbasis verwacht dan
aanvankelijk voorzien in de circulaire van 30 juni 1987
(ingaande 1991 1 punt oplopend tot 4 punten in 1993). Over
de jaren 1991 en 1992 heeft dit een nadelig effect van
303.000,--. Het nadelige effect van de ontwikkeling van de
uitkeringsbasis is een gevolg van het feit dat de basisgege
vens (inwoners, woningen e.d.) procentueel sneller groeien
dan de middelen in het Gemeentefonds.
Totaal effect 1.064.000,-- batig.
II. Overige.
a. Maatregelen in de salarissfeer.
In de toelichting op het Beleidsplan 1988-1992 maakten wij U
reeds melding van een door het Rijk voor 1986 toegepaste
korting wegens het instellen van een toetredingsleeftijd tot
het ABP. Verdere kortingen, die verwerkt zullen worden in de
nominale mutaties, betekenen tot en met 1991 een tegenvaller
van 405.000,-- per jaar.
Inmiddels is ook besloten tot een verlaging van de
jeugdsalarissen. Tot en met 1992 betekent dit een inkomsten
derving van 98.000,-- per jaar.
De overweging om deze kortingen toe te passen is dat zij a.
generiek zijn en b. dat de gemeenten door natuurlijk verloop
vergelijkbare besparingen kunnen realiseren. Of dit zal
slagen valt (gelet op de omvang van de bedragen) te betwij
felen. Voorshands hebben wij onder de uitgavenramingen geen
correctiepost opgenomen.
Effect per 1992 503.000,-- nadelig.
b. Gemeentelijke bevolkingsadministratie (GBA)
Van rijkswege is nog geen uitsluitsel verkregen omtrent de
compensatie voor de invoering van de GBA.
De door ons voor 1988 geraamde eenmalige stelpost van
450.000,-- is nu voor 1989 geraamd. Voor de uitgaven is
onder "Algemeen Bestuur" een gelijk bedrag geraamd.