106 Sanering specifieke uitkeringen. 1. Algemeen. De compensatie voor apparaatskosten en integratie van de Bijdrageregeling Geluidhinder in de NKS-regeling ad 2,825 miljoen is met ingang van 1988 opgenomen in het Gemeentefonds (effect 18.000,--). Met ingang van 1990 wordt een bedrag van 13 miljoen voortvloeiende uit de beëindiging van de rijksbijdrage regeling pregewesten overgeheveld van het Provincie- naar het Gemeentefonds (effect 88.000Uiteraard laten deze maatregelen de ramingen op de desbetreffende functies niet onverlet. Totaal effect 106.000,-- batig. 2. Overheveling welzijnsuitkeringen. Met ingang van 1 januari 1989 zal een aantal welzijns- uitkeringen worden overgeheveld naar het Gemeentefonds. Op het over te hevelen bedrag ad 742,7 miljoen wordt een structurele korting toegepast van 12,12, terwijl tot en met 1992 een compensatie voor eventuele wacht geldverplichtingen van 4,82 zal worden verstrekt. De verdeling van de middelen over de gemeenten zal voorshands verlopen via het z.g. integratie-artikel uit de Financiële verhoudingswet. Dit artikel maakt het mogelijk dat de oorspronkelijke verdeelsystematiek tij delijk in stand wordt gehouden. De overheveling gaat voor ons om 5.715.000,--. De korting betekent een aderlating van 699.000,--. (verondersteld is dat hier van 59.000,-- kan worden doorgegeven aan de Regio Noord-Friesland)De wachtgeldcompensatie ad 278.000,-- per jaar is tijdelijk (t/m 1992). In de oorspronkelijk geraamde welzijnsuitkeringen hadden wij een negatieve stelpost van 2 x 150.000,-- opgeno men op grond van het rijksvoornemen tot een objectiever verdeling. Wij verwachten dat bij de integratie in de verdeelmaatstaven deze verslechtering zich ook zal mani festeren. Gelet op de tijdige informatieplicht zoals neergelegd in het Bestuursakkoord, mag verwacht worden dat beide fasen ten minste een jaar zullen opschuiven. Effect op de algemene uitkering per 1992 5.016.000,-- en incidenteel (4 jaar) 278.000,--. Compensaties loon- en prijsontwikkelingen. In onze begrotingsopstelling houden wij rekening met alge mene loon- en prijsontwikkelingen tot en met het begrotings jaar. De prijscompensatie in het Gemeentefonds was en is afgestemd op de prijsmutatie netto materiële overheidscon sumptie (voor wat betreft het niet loongevoelige deel). De prijsmutatie hebben wij thans bijgesteld. De algemene loonsomstijging 1988 komt blijkens de door het Rijk gegeven compensatie uit op 0,32. In het daarvoor door ons gehanteerde pakket komen wij tot -0,362. Op grond van deze ontwikkelingen menen wij ingaande 1988 onze ramingen aan te mogen passen zonder daarbij de systema tiek van samenhang tussen geraamde algemene loon- en prijs 107 ontwikkelingen in relatie tot die ontwikkelingen bij de inkomsten, geweld aan te doen. Effect 395.000,-- batig per jaar h. Ontwikkeling uitkeringsbasis/meerjarenperspectief Met name door een verminderd beroep van de verfijning socia le structuur op de in het Gemeentefonds beschikbare middelen is in de Voorjaarsnota een verbetering van het uitkerings percentage met 8 punten aangegeven. De juni-circulaire geeft ingaande 1987 nogmaals een verbetering met 1 punt aan. Ef fect 1.367.000,-- batig. Blijkens het meerjarenperspectief zoals vervat in de circu laire van 27 juni 1988 wordt een verdere verslechtering wegens de ontwikkeling van de uitkeringsbasis verwacht dan aanvankelijk voorzien in de circulaire van 30 juni 1987 (ingaande 1991 1 punt oplopend tot 4 punten in 1993). Over de jaren 1991 en 1992 heeft dit een nadelig effect van 303.000,--. Het nadelige effect van de ontwikkeling van de uitkeringsbasis is een gevolg van het feit dat de basisgege vens (inwoners, woningen e.d.) procentueel sneller groeien dan de middelen in het Gemeentefonds. Totaal effect 1.064.000,-- batig. II. Overige. a. Maatregelen in de salarissfeer. In de toelichting op het Beleidsplan 1988-1992 maakten wij U reeds melding van een door het Rijk voor 1986 toegepaste korting wegens het instellen van een toetredingsleeftijd tot het ABP. Verdere kortingen, die verwerkt zullen worden in de nominale mutaties, betekenen tot en met 1991 een tegenvaller van 405.000,-- per jaar. Inmiddels is ook besloten tot een verlaging van de jeugdsalarissen. Tot en met 1992 betekent dit een inkomsten derving van 98.000,-- per jaar. De overweging om deze kortingen toe te passen is dat zij a. generiek zijn en b. dat de gemeenten door natuurlijk verloop vergelijkbare besparingen kunnen realiseren. Of dit zal slagen valt (gelet op de omvang van de bedragen) te betwij felen. Voorshands hebben wij onder de uitgavenramingen geen correctiepost opgenomen. Effect per 1992 503.000,-- nadelig. b. Gemeentelijke bevolkingsadministratie (GBA) Van rijkswege is nog geen uitsluitsel verkregen omtrent de compensatie voor de invoering van de GBA. De door ons voor 1988 geraamde eenmalige stelpost van 450.000,-- is nu voor 1989 geraamd. Voor de uitgaven is onder "Algemeen Bestuur" een gelijk bedrag geraamd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 511