116 3.5 Heffingen en tarieven. Tarievenbeleid 1989. Zoals wij U reeds eerder hebben medegedeeld, is met ingang van het twee de halfjaar van 1987 het tot dan toe geldende overheidstarievenbeleid losgelaten. Dit betekent dat de gemeenten vrij zijn in het vaststellen van de diverse tarieven, mits deze niet uitgaan boven de door de wet gestelde maxima. In dit verband merken wij op, dat het wetsontwerp tot wijziging van de Gemeentewet op het stuk der belastingen met betrekking tot de limitering van de onroerend-goedbelastingen (OGB) en de tariefstelling voor de leges en rechten op 26 mei 1988 in behandeling is gegeven bij de Tweede Kamer. Dit wetsontwerp houdt in dat de tarieven voor de leges en rechten niet hoger mogen zijn dan de op de gemeente drukkende kosten. Tot nu toe is het toegestaan met die rechten een zogenaamde "matige winst" te ma ken. Deze wijziging zal tot gevolg hebben, dat een deel van de belas tingcapaciteit bij de gemeenten wordt weggenomen. Tevens wordt een ver ruiming van het limietensysteem voor de OGB voorgesteld, dat inhoudt dat de maximaal toegestane opbrengst wordt afgeleid naar een bedrag van 475,-- per woonruimte. Het capaciteitsverlies bij de leges en rechten wordt volgens het wetsvoorstel gecompenseerd door de verruiming van de capaciteit bij de OGB. In het wetvoorstel wordt als ingangsdatum van de wijziging genoemd 1 ja nuari 1989. Naar verwachting zal de behandeling door de kamer echter niet voor 1 januari 1989 zijn afgerond. In onze tariefvoorstellen zijn wij er dan ook van uitgegaan dat nog geen rekening behoeft te worden gehouden met het voorliggende wetsontwerp. Indien de voorgestelde wet toch tijdig in werking zou treden, dan zullen wij U alsnog voorstellen doen tot wijziging van de tarieven, met name met betrekking tot de OGB in samenhang met de rioolrechten en de afval stoffenheffing De consequenties van het wetsontwerp met betrekking tot de belastingca paciteit voor de gemeente Leeuwarden zullen wij door middel van een afzonderlijke notitie voorleggen aan de Commissie voor de Financiën. Kwijtscheldingsbeleid gemeentelijke heffingen. Het actief kwijtscheldingsbeleid met betrekking tot de afvalstoffenhef fing en het rioolrecht, alsmede ten aanzien van de OGB - voor zover door de gemeente beïnvloedbaar - wordt onverminderd voortgezet. Door middel van bijsluiters bij de aanslagbiljetten c.q. afrekeningsno ta's van de N.V. Frigem alsmede het zenden van een extra informatiefol der aan alle personen met een uitkering via de G.S.D., trachten wij die groepen te bereiken die in principe voor kwijtschelding in aanmerking komen 117 Onderstaande tabel biedt een overzicht van kwijtschelding van gemeente lijke heffingen. belasti ng ONROEREND- AFVALSTOFFENHEFFING 0VERI GE GEMEENTE- jaar GOEDBELAS LI JKE HEFFINGEN TINGEN bedrag aan aant. aant bedrag aant. aant bedrag ver 1 eende verz. inge- aan ver I een- verz 1 n- aan kwijtschei d. w i 1 de kwijtsch. gew. ver I 1 i gde verz. kwijt verz sch 1984 f 3.385,— 250 200 f 12.000,— 23 19 f 1.000,— 1985 f 53.620,— 2140 1440 f 85.000,— 43 27 f 1 .700,— 1986 f 228.425,— 1600 1110 f 100.100,— 50 50 f 2.000,— 1987 f 214.445,— 1650 1125 f 120.000,— 75 37 f 2.400,— Zoals bekend volgen wij bij de toepassing van de normen voor kwijtschel ding het zogenaamde kwijtscheldingsregime van het Rijk. Dit kwijtschel dingsregime is in 1987 gewijzigd. Er wordt niet langer rekening gehouden met inwonende kinderen en de (forfaitaire) berekening van de vakantie toeslag is iets gewijzigd. Overigens zijn wij van mening dat de gemeenten meer ruimte geboden moet worden voor het voeren van een eigen gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid De regering heeft inmiddels aangekondigd door middel van deregulering en decentralisatie van regelgeving de beleidsvrijheid van de gemeenten te willen verruimen. In dit verband merken wij op dat wellicht per 1 janua ri 1990 de heffing en invordering van de onroerend-goedbelastingen naar de gemeenten zullen worden overgeheveld. Vanaf dat moment zullen de gemeenten tevens worden belast met het afwikkelen van de verzoeken om kwijtschelding OGB, waardoor de bemoeienis van de gemeenten met het kwijtscheldingsbeleid zal toenemen. Ondanks al onze maatregelen inwoners met een laag inkomen te wijzen op de kwijtscheldingssmogelijkheden, moeten wij constateren dat de respons beneden onze verwachtingen blijft. De indruk bestaat dat slechts een derde deel van de voor kwijtschelding in aanmerking komende personen daadwerkelijk een verzoek indient. Derhalve wordt in samenwerking met de G.S.D. de mogelijkheid onderzocht om in zijn geheel af te zien van het opleggen van een belastingaanslag indien uit de beschikbare informatie blijkt dat men voldoet aan de normen voor kwijtschelding. Tarievenpakket in vergelijking met andere gemeenten. Jaarlijks worden enkele landelijke overzichten gepubliceerd, waaruit een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 516