- 2 -
Naar onze mening kan het effect van activiteiten en maatregelen in het kader
van een gemeentelijk anti-apartheidbeleid aanzienlijk worden vergroot indien
deze worden ontwikkeld en uitgevoerd in samenwerking met andere gemeenten die
tot een soortgelijk beleid willen komen. Wij hebben ons dan ook in principe
bereid verklaard toe te treden tot het netwerk van Lagere Overheden Tegen
Apartheid (LOTA), een samenwerkingsverband dat na het eerste gemeentelijke anti
apartheid Congres in oktober vorig jaar in s-Gravenhage - waaraan ook vanuit
onze gemeente is deelgenomen - is opgericht. Dit platform stelt zich tot doel
gemeentelijke anti-apartheid-activiteiten waar mogelijk en nodig te coördineren
en is gericht op het informeren en stimuleren van gemeenten die tot een soortge
lijk beleid willen komen.
Om afstemming te verkrijgen met andere gemeenten over de te ondernemen
specifieke maatregelen en om aansluiting te krijgen bij ervaringen die elders,
met name op het gebied van de bewustzijnsbevorderingzijn opgedaan, achten wij
het van belang de door het Komitee Zuidelijk Afrika ontwikkelde initiatieven in
het bedoelde netwerk in te brengen ten einde een gezamenlijke strategie ter zake
te ontwikkelen. Wij zullen de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden over de
resultaten hiervan informeren en zonodig nadere voorstellen aan U voorleggen.
Onafhankelijk van de uitkomsten van het in LOTA-verband te voeren interge
meentelijk overleg kan het optreden van de Zuidafrikaanse zang- en dansgroep
Amandla" in Leeuwarden naar ons oordeel een zinvolle ondersteuning zijn van de
lokale anti-apartheid-initiatieven. Daar het voorts ook een aanvulling is op het
aanbod aan culturele activiteiten in dit seizoen, hebben wij besloten aan het
Komitee Zuidelijk Afrika een subsidie van maximaal f 5.000,beschikbaar te
stellen in de kosten van een optreden van dit ensemble. Deze uitgaaf kan op
grond van de geldende regeling tot een bedrag van f 3.500,— gedekt worden uit
het Fonds voor culturele doeleinden; de resterende f 1.500,— kan worden gedekt
ten laste van het Fonds voor overige bijzondere activiteiten.
Onder vermelding dat de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden in haar
vergadering van 29 februari 1988 heeft geadviseerd in te stemmen met het
onderhavige preadvies, stellen wij U voor adressant dienovereenkomstig te
berichten.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mr. G.J. te Loo Burgemeester.
mr. W.J.G. Reumer Secretaris.
Opvang asielzoe
kers in Leeuwarden.
Bijlage Mr, 96
Leeuwarden, 17 maart 1988.
Aan de Gemeenteraad.
Inleiding
In het kader van het rijksbeleid inzake de opvang van asielzoekers is
per 1 november 1987 de Rijksregeling Opvang Asielzoekers (ROA) van
kracht geworden. Deze regeling beoogt de huisvesting en opvang van
asielzoekers met medewerking van de gemeenten gespreid over net gehele
land te laten plaatsvinden. Daartoe wordt tussen de gemeente en het
rijk een overeenkomst gesloten, op basis waarvan de gemeente zich
verplicht om een bepaald aantal asielzoekersplaatsen in te richten en
beschikbaar te houden,waarvan door het rijk gebruik gemaakt kan worden
voor het onderbrengen van asielzoekers,De gemeente verplicht zich
tevens om. aan de in het kader van de ROA gehuisveste asielzoekers een
persoonlijke uitkering ter beschikking te stellen,waarmee deze mensen
in hun levensonderhoud kunnen voorzien,en voorts om ervoor zorg te
dragen dat er voldoende verzekeringen (ziektekosten,W.A.voor hen
worden afgesloten. Het. rijk verplicht zich van zijn kant om via
genormeerde bijdragen de gemeentebesturen in staat te stellen om de
betreffende uitgaven te doen en de opvang te realiseren.
Hoewel er van diverse zijden en ook door ons kritische kanttekeningen
zijn geplaatst bij de randvoorwaarden en mogelijkheden die het rijk via
de ROA aan de gemeentebesturen biedt om de opvang op een verantwoorde
wijze te effectueren, hebben wij in overleg met de Commissie voof Wel
zi jnsaangelegenheden gemeend positief te moeten reageren op het verzoek
van de Minister van W.V.C. om een aantal opvangplaatsen beschikbaar te
stellen, overeenkomend met 1 promille van de Leeuwarder bevolking.
Tevens is de principebereidheid uitgesproken om de opvangcapaciteit
tot 2 promille uit te breiden, mits in een fasering die aansluit
bij de mogelijkheden van de direct bij de opvang betrokken Leeuwarder
organisaties.
Inmiddels is een begin gemaakt met het in gereedheid brengen van de op
vangplaatsen en het onderbrengen van de in aanmerking komende asielzoe
kers. Daarbij is op een goede manier samengewerkt tussen de diverse
betrokken particuliere organisaties (Woningbouwcorporaties,Stichting
Huisvesting Asielzoekers, Stichting Vluchtelingenwerk Leeuwarden) en
enkele gemeentelijke afdelingen en diensten (wo het GVB en de GSD)In
de praktijk is zo al doende een opvangorganisatie ontstaan,die in staat
is gebleken op een soepele wyze op de nieuwe situatie in te spelen.Daar
bij is - vooruitlopend op definitieve besluitvorming door - reeds op
onderdelen gestalte gegeven aan een opzet en middelentoedeling,die wij
in het hiernavolgende nader zullen uiteenzetten.Het geheel wordt U
thans in één samenhangend voorstel ter vaststelling voorgelegd.
Uitgangspunten
Bij de opzet van een opvangorganisatie voor asielzoekers in Leeuwarden
zijn wij ervan uitgegaan dat het op grond van de met het rijk gesloten
overeenkomst in het kader van de ROA een taak van de gemeente is om te
zorgen voor een goede gang van zaken bij de huisvesting en opvang van
asielzoekers in Leeuwarden. De uitvoering van deze taak zal in nauwe
samenwerking moeten gebeuren tussen de gemeente enerzijds - en dan met
name de Gemeentelijke Sociale Dienst (GSD) - en de organisaties van