- 2 - Naar onze mening kan het effect van activiteiten en maatregelen in het kader van een gemeentelijk anti-apartheidbeleid aanzienlijk worden vergroot indien deze worden ontwikkeld en uitgevoerd in samenwerking met andere gemeenten die tot een soortgelijk beleid willen komen. Wij hebben ons dan ook in principe bereid verklaard toe te treden tot het netwerk van Lagere Overheden Tegen Apartheid (LOTA), een samenwerkingsverband dat na het eerste gemeentelijke anti apartheid Congres in oktober vorig jaar in s-Gravenhage - waaraan ook vanuit onze gemeente is deelgenomen - is opgericht. Dit platform stelt zich tot doel gemeentelijke anti-apartheid-activiteiten waar mogelijk en nodig te coördineren en is gericht op het informeren en stimuleren van gemeenten die tot een soortge lijk beleid willen komen. Om afstemming te verkrijgen met andere gemeenten over de te ondernemen specifieke maatregelen en om aansluiting te krijgen bij ervaringen die elders, met name op het gebied van de bewustzijnsbevorderingzijn opgedaan, achten wij het van belang de door het Komitee Zuidelijk Afrika ontwikkelde initiatieven in het bedoelde netwerk in te brengen ten einde een gezamenlijke strategie ter zake te ontwikkelen. Wij zullen de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden over de resultaten hiervan informeren en zonodig nadere voorstellen aan U voorleggen. Onafhankelijk van de uitkomsten van het in LOTA-verband te voeren interge meentelijk overleg kan het optreden van de Zuidafrikaanse zang- en dansgroep Amandla" in Leeuwarden naar ons oordeel een zinvolle ondersteuning zijn van de lokale anti-apartheid-initiatieven. Daar het voorts ook een aanvulling is op het aanbod aan culturele activiteiten in dit seizoen, hebben wij besloten aan het Komitee Zuidelijk Afrika een subsidie van maximaal f 5.000,beschikbaar te stellen in de kosten van een optreden van dit ensemble. Deze uitgaaf kan op grond van de geldende regeling tot een bedrag van f 3.500,— gedekt worden uit het Fonds voor culturele doeleinden; de resterende f 1.500,— kan worden gedekt ten laste van het Fonds voor overige bijzondere activiteiten. Onder vermelding dat de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden in haar vergadering van 29 februari 1988 heeft geadviseerd in te stemmen met het onderhavige preadvies, stellen wij U voor adressant dienovereenkomstig te berichten. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester. mr. W.J.G. Reumer Secretaris. Opvang asielzoe kers in Leeuwarden. Bijlage Mr, 96 Leeuwarden, 17 maart 1988. Aan de Gemeenteraad. Inleiding In het kader van het rijksbeleid inzake de opvang van asielzoekers is per 1 november 1987 de Rijksregeling Opvang Asielzoekers (ROA) van kracht geworden. Deze regeling beoogt de huisvesting en opvang van asielzoekers met medewerking van de gemeenten gespreid over net gehele land te laten plaatsvinden. Daartoe wordt tussen de gemeente en het rijk een overeenkomst gesloten, op basis waarvan de gemeente zich verplicht om een bepaald aantal asielzoekersplaatsen in te richten en beschikbaar te houden,waarvan door het rijk gebruik gemaakt kan worden voor het onderbrengen van asielzoekers,De gemeente verplicht zich tevens om. aan de in het kader van de ROA gehuisveste asielzoekers een persoonlijke uitkering ter beschikking te stellen,waarmee deze mensen in hun levensonderhoud kunnen voorzien,en voorts om ervoor zorg te dragen dat er voldoende verzekeringen (ziektekosten,W.A.voor hen worden afgesloten. Het. rijk verplicht zich van zijn kant om via genormeerde bijdragen de gemeentebesturen in staat te stellen om de betreffende uitgaven te doen en de opvang te realiseren. Hoewel er van diverse zijden en ook door ons kritische kanttekeningen zijn geplaatst bij de randvoorwaarden en mogelijkheden die het rijk via de ROA aan de gemeentebesturen biedt om de opvang op een verantwoorde wijze te effectueren, hebben wij in overleg met de Commissie voof Wel zi jnsaangelegenheden gemeend positief te moeten reageren op het verzoek van de Minister van W.V.C. om een aantal opvangplaatsen beschikbaar te stellen, overeenkomend met 1 promille van de Leeuwarder bevolking. Tevens is de principebereidheid uitgesproken om de opvangcapaciteit tot 2 promille uit te breiden, mits in een fasering die aansluit bij de mogelijkheden van de direct bij de opvang betrokken Leeuwarder organisaties. Inmiddels is een begin gemaakt met het in gereedheid brengen van de op vangplaatsen en het onderbrengen van de in aanmerking komende asielzoe kers. Daarbij is op een goede manier samengewerkt tussen de diverse betrokken particuliere organisaties (Woningbouwcorporaties,Stichting Huisvesting Asielzoekers, Stichting Vluchtelingenwerk Leeuwarden) en enkele gemeentelijke afdelingen en diensten (wo het GVB en de GSD)In de praktijk is zo al doende een opvangorganisatie ontstaan,die in staat is gebleken op een soepele wyze op de nieuwe situatie in te spelen.Daar bij is - vooruitlopend op definitieve besluitvorming door - reeds op onderdelen gestalte gegeven aan een opzet en middelentoedeling,die wij in het hiernavolgende nader zullen uiteenzetten.Het geheel wordt U thans in één samenhangend voorstel ter vaststelling voorgelegd. Uitgangspunten Bij de opzet van een opvangorganisatie voor asielzoekers in Leeuwarden zijn wij ervan uitgegaan dat het op grond van de met het rijk gesloten overeenkomst in het kader van de ROA een taak van de gemeente is om te zorgen voor een goede gang van zaken bij de huisvesting en opvang van asielzoekers in Leeuwarden. De uitvoering van deze taak zal in nauwe samenwerking moeten gebeuren tussen de gemeente enerzijds - en dan met name de Gemeentelijke Sociale Dienst (GSD) - en de organisaties van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 54