het particulier initiatief anderzijds, met name de Stichting Huisvesting
Asielzoekers (SHA) en ae Stichting Vluchtelingenwerk Leeuwarden (SVL).
Deze organisaties zuilen dan ook met het oog op hun rol in het geheel
door de gemeente moeten worden geïnstrumenteerd en gesubsidieerd.
Daarnaast hebben wij ais uitgangspunt genomen dat de in het kader van
de RÜA te ontvangen rijksmiddelen in principe de limiet moeten vormen
voor de door de gemeente te bekostigen uitgaven en te verstrekken subsi
dies. Voor eenmalige uitgaven kan tevens gebruik worden gemaakt van de
eenmalige tegemoetkoming van het rijk in de voorbereidingskosten van de
ROA-opvang en kan geput worden uit de gemeentelijke reserves die zijn
opgebouwd in het Fonds Vluchtelingenwerk.In dit Fonds zijn in de afge
lopen jaren de overschotten uit de opvangprojekten voor (uitgenodigde)
vluchtelingen gestort, evenals de ontvangen eenmalige rijksbijdragen
voor de opvang en introductie van asielzoekers,die in Leeuwarden wonen
en die een status in Nederland hebben verworven.
Taakverdeling
Op basis van het eerstgenoemde uitgangspunt is een opvangmodel tot
stand gekomen, dat voorziet in de voigende taakverdeling tussen de
direct bij de opvang betrokken organisaties:
De GSD zorgt ervoor dat aan de asielzoekers regelmatig een
persoonlijke uitkering wordt verstrekt voor de kosten van levens
onderhoud; tevens wordt geregeld dat de asielzoekers voldoende zijn
verzekerd tegen ziektekosten en wettelijke aansprakelijkheid;
De SHA treedt op als huurder en beheerder van een aantal woningen,
die aan de asielzoekers ter beschikking worden gesteld gedurende de
periode dat hun asielaanvrage in behandeling is.In de regel worden
vier asielzoekers in één woning gehuisvest. Per woning is één vrij-
wiliig(st)er als beheerder aangewezen. Deze fungeert tevens als
eerste vraagbaak voor de asielzoeker en als kontaktpersoon naar de
buurtbewoners toe.
De SVL houdt zich bezig met de individuele begeleiding en
ondersteuning van de asielzoekers bij het doorlopen van de asiel
procedure en verder bij het wegwijs maken in de Leeuwarder
samenleving.De SVL hanteert daarbij eigen criteria voor het vast
stellen of iemand cliënt van de Stichting is of niet.Men richt zich
alleen op die asielzoekers die naar de mening van de Stichting als
vluchteling in Nederland zouden moeten worden toegelaten.Dit betekent
dat bepaalde asielzoekers meer begeleiding in bovenbedoelde zin
krijgen dan andere.
Ondersteuning
Zoals gesteld zullen de bij de opvang betrokken organisaties over de
instrumenten moeten beschikken om de opvang op een verantwoorde wijze
uit te voeren. Daartoe wordt ook gerekend de beschikbaarheid van
beroepsmatige ondersteuning, met name ten behoeve van het werk van de
betrokken vrijwi11igersorganisaties.De noodzaak van deze ondersteuning
bleek nog onlangs toen de aanvankelijk op tijdelijke basis geboden
steun door de bij de gemeente in dienst zijnde functionaris tbv het op-
vasngprojekt voor de üost-europese vluchtelingen wegviel, als gevolg
van de beëindiging van het projekt.Door haar vertrek ontstonden
misverstanden en coördinatie-problemen. Daarom is de aanstelling van een
ondersteunende beroepskracht onzes inziens van groot belang om te
helpen bij de ontwikkeling van een goede opvangorganisatie, zodat de
inzet van vrijwillige krachten een optimaal rendement kan hebben. Wij
menen dat met het oog daarop een functionaris zal moeten worden
aangetrokken, die de SHA en de SVL kan assisteren bij de uitvoering van
hun opvangtaken en die kan meehelpen sociaal-culturele en
introductie-activiteiten te ontwikkeien ten behoeve van de
asielzoekers, üm te vermijden dat één van beide vrijwilligersor
ganisaties de rul van werkgever op zi.cn zou moeten nemen, zou de betref
fende functionaris in dienst van de gemeente kunnen worden genomen
Daarvoor wordt gedacht aan de GSD, mede gelet op de centrale rol die
deze dienst speelt bij de uitvoering van de gemeentelijke taken in het
kader van de opvang, ünzes inziens zou vooralsnog met een aanstelling
voor 24 uur per week kunnen worden volstaan. Uitgaande van aanstelling
per 1 maart 1988 kunnen de voor 1988 benodigde middelen worden berekend
op 10/12 x f 55.080,- f 45.900,-.Voor de dekking van deze uitgave
verwijzen wij U naar het hiernavolgende voorstel inzake de verdeling
van de ROA-middelen.
Verdeling RÜA-middelen
Wij zijn van mening dat de van het Rijk te ontvangen reguliere middelen
voor de opvang van asielzoekers in principe zouden moeten worden aange
wend om de uitgaven van de GSD (niet zijnde apparaatskosten) en van de
SHA (inclusief apparaatskosten) volledig te dekken.Aangezien het rijk
werkt met normbedragen voor de diverse kostenposten,gaan wij daarvan
uok uit en verdelen wij deze over de beide genoemde organisaties.Zo
ontstaat het voigende beeld van toe te kennen/door te betalen bijdragen:
RUA-bijdrage
per asielz.
grootte
toe
door
te kennen/
te betalen
bedrag
tbv
pers.toelage
445-p. mnd
GSD
445, -
uitbetaling aan
asielzoekers
opvangkosten
645,-p. mnd
GSD
166, -
kosten van ver
zekeringen
SHA
400, -
huisvestings
kosten tbv
asielzoekers
GSD
54,-
kosten beroepsm,
ondersteuning
tbv vrijw.org.
SHA
20, -
apparaatskosten
SHA
'5,-
soc.cult.activ.
en onvoorziene
uitgaven
inrichtings
2000,-
SHA
2000,-
inrichting van
kosten woningen
(lx per 4jr)
asielzoekers
plaatsen
soc.cultakt
200
SHA
200, -
eerste intro
(tbv niet via
(eenmalig)
ductie akt.
centrale opvang
gemelde asielz.
Uitgaande van de bovenstaande verdelingsformule en rekening houdend met
het gegeven dat vanaf nov.'87 t/m dec.'88 85 asielzoekersplaatsen volle
dig zijn of zullen worden bezet, kunnen de voigende bedragen aan de GSD
en de SHA ter beschikking worden gesteld:
GSD: 85 x 14 x (445,- 16b,- 727.090
85 x 10 x 54,- 45.900
iprolondersteuning vanaf
i maart 1988) 772.990