het particulier initiatief anderzijds, met name de Stichting Huisvesting Asielzoekers (SHA) en ae Stichting Vluchtelingenwerk Leeuwarden (SVL). Deze organisaties zuilen dan ook met het oog op hun rol in het geheel door de gemeente moeten worden geïnstrumenteerd en gesubsidieerd. Daarnaast hebben wij ais uitgangspunt genomen dat de in het kader van de RÜA te ontvangen rijksmiddelen in principe de limiet moeten vormen voor de door de gemeente te bekostigen uitgaven en te verstrekken subsi dies. Voor eenmalige uitgaven kan tevens gebruik worden gemaakt van de eenmalige tegemoetkoming van het rijk in de voorbereidingskosten van de ROA-opvang en kan geput worden uit de gemeentelijke reserves die zijn opgebouwd in het Fonds Vluchtelingenwerk.In dit Fonds zijn in de afge lopen jaren de overschotten uit de opvangprojekten voor (uitgenodigde) vluchtelingen gestort, evenals de ontvangen eenmalige rijksbijdragen voor de opvang en introductie van asielzoekers,die in Leeuwarden wonen en die een status in Nederland hebben verworven. Taakverdeling Op basis van het eerstgenoemde uitgangspunt is een opvangmodel tot stand gekomen, dat voorziet in de voigende taakverdeling tussen de direct bij de opvang betrokken organisaties: De GSD zorgt ervoor dat aan de asielzoekers regelmatig een persoonlijke uitkering wordt verstrekt voor de kosten van levens onderhoud; tevens wordt geregeld dat de asielzoekers voldoende zijn verzekerd tegen ziektekosten en wettelijke aansprakelijkheid; De SHA treedt op als huurder en beheerder van een aantal woningen, die aan de asielzoekers ter beschikking worden gesteld gedurende de periode dat hun asielaanvrage in behandeling is.In de regel worden vier asielzoekers in één woning gehuisvest. Per woning is één vrij- wiliig(st)er als beheerder aangewezen. Deze fungeert tevens als eerste vraagbaak voor de asielzoeker en als kontaktpersoon naar de buurtbewoners toe. De SVL houdt zich bezig met de individuele begeleiding en ondersteuning van de asielzoekers bij het doorlopen van de asiel procedure en verder bij het wegwijs maken in de Leeuwarder samenleving.De SVL hanteert daarbij eigen criteria voor het vast stellen of iemand cliënt van de Stichting is of niet.Men richt zich alleen op die asielzoekers die naar de mening van de Stichting als vluchteling in Nederland zouden moeten worden toegelaten.Dit betekent dat bepaalde asielzoekers meer begeleiding in bovenbedoelde zin krijgen dan andere. Ondersteuning Zoals gesteld zullen de bij de opvang betrokken organisaties over de instrumenten moeten beschikken om de opvang op een verantwoorde wijze uit te voeren. Daartoe wordt ook gerekend de beschikbaarheid van beroepsmatige ondersteuning, met name ten behoeve van het werk van de betrokken vrijwi11igersorganisaties.De noodzaak van deze ondersteuning bleek nog onlangs toen de aanvankelijk op tijdelijke basis geboden steun door de bij de gemeente in dienst zijnde functionaris tbv het op- vasngprojekt voor de üost-europese vluchtelingen wegviel, als gevolg van de beëindiging van het projekt.Door haar vertrek ontstonden misverstanden en coördinatie-problemen. Daarom is de aanstelling van een ondersteunende beroepskracht onzes inziens van groot belang om te helpen bij de ontwikkeling van een goede opvangorganisatie, zodat de inzet van vrijwillige krachten een optimaal rendement kan hebben. Wij menen dat met het oog daarop een functionaris zal moeten worden aangetrokken, die de SHA en de SVL kan assisteren bij de uitvoering van hun opvangtaken en die kan meehelpen sociaal-culturele en introductie-activiteiten te ontwikkeien ten behoeve van de asielzoekers, üm te vermijden dat één van beide vrijwilligersor ganisaties de rul van werkgever op zi.cn zou moeten nemen, zou de betref fende functionaris in dienst van de gemeente kunnen worden genomen Daarvoor wordt gedacht aan de GSD, mede gelet op de centrale rol die deze dienst speelt bij de uitvoering van de gemeentelijke taken in het kader van de opvang, ünzes inziens zou vooralsnog met een aanstelling voor 24 uur per week kunnen worden volstaan. Uitgaande van aanstelling per 1 maart 1988 kunnen de voor 1988 benodigde middelen worden berekend op 10/12 x f 55.080,- f 45.900,-.Voor de dekking van deze uitgave verwijzen wij U naar het hiernavolgende voorstel inzake de verdeling van de ROA-middelen. Verdeling RÜA-middelen Wij zijn van mening dat de van het Rijk te ontvangen reguliere middelen voor de opvang van asielzoekers in principe zouden moeten worden aange wend om de uitgaven van de GSD (niet zijnde apparaatskosten) en van de SHA (inclusief apparaatskosten) volledig te dekken.Aangezien het rijk werkt met normbedragen voor de diverse kostenposten,gaan wij daarvan uok uit en verdelen wij deze over de beide genoemde organisaties.Zo ontstaat het voigende beeld van toe te kennen/door te betalen bijdragen: RUA-bijdrage per asielz. grootte toe door te kennen/ te betalen bedrag tbv pers.toelage 445-p. mnd GSD 445, - uitbetaling aan asielzoekers opvangkosten 645,-p. mnd GSD 166, - kosten van ver zekeringen SHA 400, - huisvestings kosten tbv asielzoekers GSD 54,- kosten beroepsm, ondersteuning tbv vrijw.org. SHA 20, - apparaatskosten SHA '5,- soc.cult.activ. en onvoorziene uitgaven inrichtings 2000,- SHA 2000,- inrichting van kosten woningen (lx per 4jr) asielzoekers plaatsen soc.cultakt 200 SHA 200, - eerste intro (tbv niet via (eenmalig) ductie akt. centrale opvang gemelde asielz. Uitgaande van de bovenstaande verdelingsformule en rekening houdend met het gegeven dat vanaf nov.'87 t/m dec.'88 85 asielzoekersplaatsen volle dig zijn of zullen worden bezet, kunnen de voigende bedragen aan de GSD en de SHA ter beschikking worden gesteld: GSD: 85 x 14 x (445,- 16b,- 727.090 85 x 10 x 54,- 45.900 iprolondersteuning vanaf i maart 1988) 772.990

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1988 | | pagina 55