1 - 4
ALGEMENE TOELICHTING OP DE BEGROTING
In het beleidsdeel en het beheersdeel van deze begroting zijn de uitgaven en de
inkomsten weer ingedeeld in de voorgeschreven categorieën resp. subcategorieën.
In de "gecomprimeerde verdeelstaat van uitgaven en inkomsten" bijlage 1) is
te zien hoe deze uitgaven en inkomsten zijn verdeeld over de verschillende groe
pen kostendragers, n.l. de Algemene Dienst onderhoudsbegroting)de
Kapitaaldienst, Grondzaken en Derden.
Bij de eerste groep zijn die uitgaven opgenomen, die nodig zijn voor het vervullen
van de onderhoudstaken t.b.v. de Algemene Dienst. Het betreft hier zowel de kos
ten van het eigen apparaat (gebaseerd op urenopgaves van de afdelingen) als ook
die van uitbestedingen aan derden.
Voor een specificatie van deze onderhoudstaken wordt verwezen naar bijlage 2
"Specificatie onderhoudsbegroting Algemene Dienst".
Hier is tevens per taak de herkomst van de kosten aangegeven.
Bij het samenstellen van de begroting is ook dit jaar weer uitgegaan van
"ongewijzigd beleid".
Vergelijking van de begrotingscijfers van de Algemene Dienst met die van de aan
vankelijke begroting van 1988 dan is een uitzetting te constateren van ruim
4,4 miljoen gulden, n.l. nu totaal f. 28.792.000,— (zie bijlage 1 en 2) en in 1988
f. 24.305.250, Deze grote uitzetting wordt veroorzaakt door subsidiebetalingen
voor particuliere woning verbetering en voor woning aanpassingen gehandicapten.
Deze betalingen zijn in de aanvankelijke begroting van 1988 nog rechtstreeks in
de Algemene Dienst-begroting geraamd. Daar de betalingen van deze subsidies nu
bij de Dienst plaatsvinden zijn ze m.i.v. 1989 ook in de Dienst-begroting geraamd.
Voor 1989 is hiervoor een bedrag geraamd van bijna 4,7 miljoen hetgeen de eerder
gesignaleerde uitzetting zelfs overtreft. Globale analyse van het verschil in begro
tingen 1989 en 1988 resulteert in het volgende:
- doorgevoerde bezuinigings- en reorganisatie taakstellingen 7.1.466.000,—
(het betreft hier met name herwaarderingstaakstellingen
beleidsperiode 1987 - 1991 en reorganisatie taakstellingen)
- wijzigingen in te onderhouden kwantiteiten groen, straten
rioleringen, e.d. 301.000,—
- reguliere loon- en prijsontwikkelingen op de diverse onderhouds
budgetten, incl. de effekten van de doorgevoerde funktie-
waardering bij diverse afdelingen van de Dienst 242.000,
- taken in 1988 bij de Algemene Dienst begroot, w.o. eerdergenoemde
subsidiebetalingen, verwijderen teksten openbare gebouwen en
beheers- /bestuurskosten basisscholen
- effekten van wegen uitruil, ruilverkaveling, vervallen vrij
stelling kosten kadastrale rechten voor gemeenten
- overige wijzigingen, zoals meer groot onderhoud van enkele
gebouwen/scholen volgens meerjarenprognoses, te houden
Europese verkiezingen, meer kosten Hinderwet en Milieutaken
(o.a. tengevolge van nota Bodem-aspecten)
Samen 4.407.000,
In tegenstelling tot de gedragslijn bij het onderdeel Algemene Dienst kunnen bij de
3 overige onderdelen (Kapitaaldienst, Grondzaken en Derden) slechts de kosten van
het eigen apparaat worden toegerekend. Daarvoor zullen in de loop van het jaar nog
kapitaalskredieten worden verstrekt of opdrachten worden gegeven. Voor het onder
deel Kapitaaldienst wordt voorts verwezen naar het gestelde in bijlage 3
Toelichting op de aan kapitaalwerken te rekenen apparaatskosten".
4.752.000,—
341.000,—
237.000,—
1 - 5
In bijlage 5 zijn de salarissen en sociale lasten van het personeel van de Dienst per
afdeling gespecificeerd.
De verminderde 45 formatieplaatsen t.o.v. de begroting 1988 hebben voornamelijk
betrekking op oude vacatures, die, hangende de reorganisatie bij de Dienst,
voorheen nog steeds in de begroting werden opgenomen.
Het personeel van de "afdeling" Regionale Geluidmeetdienst (1,9 formatieplaats)
maakt m.i.v. begroting 1989 geen deel meer uit van de Dienst, en zijn derhalve nu
ook buiten deze begroting gehouden. Hun salarissen zullen rechtstreeks door de
Regio Friesland Noord worden betaald.
Daar bij de afdeling Bouw- en Woningtoezicht nog geen sprake kan zijn van deregu
lering is de taakstelling hiervan ook nog niet doorgevoerd doch voorlopig door
geschoven naar 1990.
De taakstelling m.b.t. het snippergroen kan op basis van ervaringen tot dusver
slechts voor een gering deel worden ingevuld.
De bruto-verrekening van subsidie-inkomsten met de Algemene Dienst verstoort de
relatie tussen het totaal van het Beleids-/Beheersdeel van de begroting en het totaal
van de uitgaven in bijlage 1 "Gecomprimeerde verdeelstaat van uitgaven en inkomsten".
Het verschil hier tussen is het bedrag van deze inkomsten, die bij het systeem van
bruto-verrekening dubbel in het Beleids-/Beheersdeel tot uitdrukking moeten komen.