- 2 - 3. De bouwtechnische voorzieningen blijven subsidiabel op de oude voet. De woontechnische voorzieningen die tot nog toe subsidiabel waren, worden beperkt. De volgende voorzieningen zijn in het vervolg niet meer sub sidiabel: het aanbrengen of vervangen van een keukeninrichting, het maken van een berging buiten de woning en het vergroten van een woonkamer, kleiner dan 16 m^ door middel van het bewoonbaar maken van een inpandige ruimte. 4. De omschrijving van de subsidiegerechtigden in artikel 2.1. wordt vervangen door een meer algemene omschrijving waarbij de kring van subsidiegerechtdig- den wordt uitgebreid. 5. Het begrip netto-oppervlakte wordt vervangen door het binnen het Norm Kosten Systeem gehanteerde begrip "binnenwerks kernoppervlak", mede om interpreta tieproblemen te voorkomen. 6. De verordening wordt op het punt van subsidiëring van interne verbeteringen van monumenten en beeldbepalende panden zo aangepast dat verbetering van het woongerief van dit soort panden voortaan wordt gesubsidieerd op overeenkomstige wijze als voor gewone panden geldt. 7. Het wordt nu mogelijk gemaakt subsidie te verkrijgen voor casco-herstel van gebouwen, waarin zich geen woning bevindt. 8. Het stimuleringssubsidie aangevraagd voor het vervaardigen van bouwplannen wordt volledig verrekend met de toegekende bijdrage ineens indien de plannen daadwerkelijk gerealiseerd worden, zodat 50% van deze kosten worden vergoed. 9. De aanhef van hoofdstuk 4 vervalt, omdat de mogelijkheid tot gebiedsaan- wijzing nu in de verordening opgenomen wordt en de gebiedsaanwijzing bij afzonderlijk besluit plaatsvindt. 10. In het hoofdstuk 5, verhuis- en herinrichtingskostenwordt de eis ten aan zien van de bewoningstermijn van 1 jaar teruggebracht tot 3 maanden voor groot onderhoud en niet-ingrijpende woningverbetering en tot 6 maanden voor renovatie en krotopruiming. Op de in het kader van de inspraak ontvangen reacties die eveneens voor U bij de stukken ter inzage liggen wordt in het navolgende ingegaan. 11. Inspraakresultaten A. Wijkkomité Schieringen en Buurt- en Jeugdwerk Wielenpolle. Adressanten hebben bezwaar tegen de voorgenomen gebiedsaanwijzing omdat daardoor een aantal vooroorlogse woningen gelegen in die wijken uitgeslo ten wordt van subsidiëring. Naast handhaving van de subsidiemogelijkheid voor alle vooroorlogse woningen pleit men voor handhaving van het huidige pakket van subsidiabele voorzieningen binnen de particuliere woningverbetering Reactie De beperking van de subsidiëring tot de categorie vooroorlogse woningen beoogt te bereiken dat de subsidiestroom wordt gericht op de categorie woningen waar de verbeterbehoefte het grootst is. Ten einde de druk op het jaarlijks budget voor dit onderdeel verder te verlichten is besloten van de mogelijkheid tot gebiedsaanwijzing gebruik te maken zodat de desbetreffende gelden voor o.a. het onderdeel particuliere woningver betering beter gericht kunnen worden besteed. Door deze gebiedsaanwijzing komt de subsidiestroom terecht in die gebieden waarin de meeste behoefte aan woningverbetering bestaat. Overigens kan zo nodig in voorkomende gevallen voor vooroorlogse woningen, gelegen in de door de gebiedsaan wi jzing uitgesloten wijken, met toepassing van artikel 1.7 van de veror dening subsidie worden verleend.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1989 | | pagina 135