- 2 -
3. De bouwtechnische voorzieningen blijven subsidiabel op de oude voet.
De woontechnische voorzieningen die tot nog toe subsidiabel waren, worden
beperkt. De volgende voorzieningen zijn in het vervolg niet meer sub
sidiabel: het aanbrengen of vervangen van een keukeninrichting, het maken
van een berging buiten de woning en het vergroten van een woonkamer, kleiner
dan 16 m^ door middel van het bewoonbaar maken van een inpandige ruimte.
4. De omschrijving van de subsidiegerechtigden in artikel 2.1. wordt vervangen
door een meer algemene omschrijving waarbij de kring van subsidiegerechtdig-
den wordt uitgebreid.
5. Het begrip netto-oppervlakte wordt vervangen door het binnen het Norm Kosten
Systeem gehanteerde begrip "binnenwerks kernoppervlak", mede om interpreta
tieproblemen te voorkomen.
6. De verordening wordt op het punt van subsidiëring van interne verbeteringen
van monumenten en beeldbepalende panden zo aangepast dat verbetering van
het woongerief van dit soort panden voortaan wordt gesubsidieerd op
overeenkomstige wijze als voor gewone panden geldt.
7. Het wordt nu mogelijk gemaakt subsidie te verkrijgen voor casco-herstel van
gebouwen, waarin zich geen woning bevindt.
8. Het stimuleringssubsidie aangevraagd voor het vervaardigen van bouwplannen
wordt volledig verrekend met de toegekende bijdrage ineens indien de plannen
daadwerkelijk gerealiseerd worden, zodat 50% van deze kosten worden vergoed.
9. De aanhef van hoofdstuk 4 vervalt, omdat de mogelijkheid tot gebiedsaan-
wijzing nu in de verordening opgenomen wordt en de gebiedsaanwijzing bij
afzonderlijk besluit plaatsvindt.
10. In het hoofdstuk 5, verhuis- en herinrichtingskostenwordt de eis ten aan
zien van de bewoningstermijn van 1 jaar teruggebracht tot 3 maanden voor
groot onderhoud en niet-ingrijpende woningverbetering en tot 6 maanden voor
renovatie en krotopruiming.
Op de in het kader van de inspraak ontvangen reacties die eveneens voor U
bij de stukken ter inzage liggen wordt in het navolgende ingegaan.
11. Inspraakresultaten
A. Wijkkomité Schieringen en Buurt- en Jeugdwerk Wielenpolle.
Adressanten hebben bezwaar tegen de voorgenomen gebiedsaanwijzing omdat
daardoor een aantal vooroorlogse woningen gelegen in die wijken uitgeslo
ten wordt van subsidiëring. Naast handhaving van de subsidiemogelijkheid
voor alle vooroorlogse woningen pleit men voor handhaving van het huidige
pakket van subsidiabele voorzieningen binnen de particuliere
woningverbetering
Reactie
De beperking van de subsidiëring tot de categorie vooroorlogse woningen
beoogt te bereiken dat de subsidiestroom wordt gericht op de categorie
woningen waar de verbeterbehoefte het grootst is. Ten einde de druk op
het jaarlijks budget voor dit onderdeel verder te verlichten is besloten
van de mogelijkheid tot gebiedsaanwijzing gebruik te maken zodat de
desbetreffende gelden voor o.a. het onderdeel particuliere woningver
betering beter gericht kunnen worden besteed. Door deze gebiedsaanwijzing
komt de subsidiestroom terecht in die gebieden waarin de meeste behoefte
aan woningverbetering bestaat. Overigens kan zo nodig in voorkomende
gevallen voor vooroorlogse woningen, gelegen in de door de gebiedsaan
wi jzing uitgesloten wijken, met toepassing van artikel 1.7 van de veror
dening subsidie worden verleend.