1. kosten/baten (bijdrage in taakstellingen, besparingen en derge lijke) 2. urgentie (wettelijk voorschrift, continuïteit, efficiency en dergelijke) 3. relatie met het reorganisatieproces alsmede het gemeentelijk informatie- en automatiseringsbeleid (eventueel noodzakelijke versnelde afschrijvingen en dergelijke) 4. financiële en organisatorische haalbaarheid. Per dienst zijn de voorstellen in de betreffende stuur- en coördi natiegroepen behandeld en de daarin per dienst bepaalde volgorde is overgenomen. Terzake nog het volgende. Ad_ 1 De diensthoofden zijn erop gewezen dat wordt verwacht dat zij aan dacht besteden aan de baten van de automatisering. Een en ander in navolging van de opmerkingen, die door de Commissie O.P.I. bij de behandeling van het projektenplan 1983 zijn gemaakt. Wanneer dit niet of in onvoldoende mate is te kwantificeren, zal - uiterlijk bij de vervanging van de automatiseringsfaciliteiten - dienen te worden bekeken welke voorzieningen wel of niet zullen worden ver vangen. Voor wat betreft de afschrijvingstermijn is opnieuw uitgegaan van een periode van 5 jaar. Er is geen inhoudelijke of organisatori sche reden deze periode verder terug te brengen. Ad_3_-Relatie_met_het_gemeentelijke_reorganisatieproces a. Standaardisatie. Door de gehanteerde standaardisatie qua apparatuur en program matuur zijn bij de eventuele herplaatsing van apparatuur en/of programmatuur in het kader van het gemeentelijk reorganisatie proces geen problemen te verwachten. b. Herstrukturering informatievoorziening c.q. automatisering con cern-systemen Alhoewel dit enigszins buiten het bestek van het projektenplan automatisering 1989 valt en de resultaten van de studies door het projektmanagement voor de reorganisatie onder andere op het gebied van de informatievoorziening en automatisering nog niet zijn afgerond, mag verwacht worden dat de automatiserings-her- strukturering een aanzienlijk beslag zal leggen op de financië le middelen. Dit met name voor wat betreft de ontwikkeling van de infrastrukturele voorzieningen, zoals een gemeentelijk com puternetwerk en de aanschaf van een gemeentelijk post- en ar chiefsysteem. Een en ander zal de beschikbare ruimte binnen de stelpost automatisering (voor 1990 f 86.000,--) overschrijden. Over aanvullende dekkingsmaatregelen om financiering mogelijk te maken, hopen wij u te zijner tijd nader te informeren. c. Basisregistratie. In de Rapportage van de reorganisatie-werkgroep Informatievoor ziening, Gegevensbeheer en Automatisering, die in uw bezit is, is voorgesteld om het informatie- en automatiseringsbeleid te ontwikkelen rond een aantal basisregistraties. Met de keuze voor het geautomatiseerde Bevolkingssysteem van Philips, dat in eigen beheer zal worden geëxploiteerd, en dat is ontworpen op basis van het Gemeentelijke Funktioneel Ontwerp persoonsgege vens (G.F.O.-P) en de Wet Gemeentelijke Basis Administratie Persoonsgegevens (de Wet G.B.A.), wordt een nieuwe basis gelegd voor een deel van de binnengemeentelijke persoons- gegevens- voorziening. Medio 1989 zal een concrete start worden gemaakt met de onderzoeken naar de koppelingsmogelijkheden van de af hankelijke persoonsregistraties. Ook de eerste ervaringen met het Personeels-informatie-systeem, dat eveneens vanuit een gegevensgeoriënteerde benadering is opgezet, zijn positief. Voorzieningen in de programmatuur om de centrale registratie op termijn ook decentraal te kunnen benut ten, zijn inmiddels aangebracht. De aandacht richt zich voor wat betreft de overige basisregi straties nu met name op: I. de ontwikkeling van het financieel- en concern-systeem; II. de ontwikkeling van het post- en archiefsysteem; III. het vooronderzoek op het gebied van geïntegreerde/te inte greren vastgoed-deel-systemen. IV. een infrastruktuur in de vorm van een computernetwerk voor de koppeling van systemen ten behoeve van informatie-uit wisseling Voor alle systemen wordt, overeenkomstig de uitspraak van de Ge meenteraad, er naar gestreefd gebruik te maken van standaard-pro grammapakketten en systemen. Ad 4 - Financiële en organisatorische haalbaarheid projektenplan 1989 Op basis van de inventarisatie is gebleken, dat: a. de beschikbare financiële middelen in de stelpost automatise ring voor 1989 f 104.000,-- f 86.000,-- f 18.000,--) voor een belangrijk deel toereikend zijn; alleen het projekt 35 kan niet gehonoreerd worden; b. doordat u onlangs akkoord gegaan bent met het behouden van een 3e formatieplaats voor een informatie- en automatiseringsadvi seur binnen de sektor automatisering van de afdeling E.B.O., door de groeiende kennis terzake binnen organisatie-onderdelen, en daarmee gepaard gaande verschuiving van werkzaamheden als mede door de integratie van opleidingsmaatregelen bij de aanvraag blijkt het mogelijk voor een belangrijk deel onderha vige projekten tot uitvoering te brengen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1989 | | pagina 89