Nr. 7467.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 25 mei 1989
(bijlage nr. 128);
gelet op de artikelen 168, 202 en 221 van de Gemeentewet;
BESLUIT
I. de Drank- en Horecaverordeningin werking getreden op 13 maart
1968, respectievelijk 25 mei 1968, zoals sedertdien gewijzigd, te
wijzigen als volgt:
In de navolgende artikelen wordt de zinsnede "burgemeester en wet
houders" vervangen door "burgemeester" en worden de eventueel daar
bij behorende meervoudsvormen vervangen door enkelvoudsvormen:
artikel 7.2., lid 1;
artikel 7.4., lid 2;
artikel 7.5., lid 1;
artikel 7.6., lid 1;
artikel 7.9., lid 1 en 2;
II. Artikel 10.1., lid 2, vervalt;
III. Te bepalen dat dit besluit in werking treedt op de dag volgende op
die van de afkondiging. De afkondiging vindt onmiddellijk plaats na
de vaststelling van dit besluit.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
RAADSADVIESCOMMISSIE VOOR DE BEROEP- EN BEZWAARSCHRIFTEN.
Advies inzake het bezwaarschrift van de heer J. Steerenberg, Engelse
straat 1 te Leeuwarden tegen het raadsbesluit in te stemmen met de wij
ziging van het lijnennet lokaal busvervoer.
Bijlage nr. 129. Leeuwarden, 5 mei 1989.
Aan de Gemeenteraad.
1. Inleiding.
In de raadsvergadering van 14 november 1988 heeft U besloten in te stem
men met de wijziging van het lijnennet van de stadsautobusdienst.
Bij brief van 13 december 1988 heeft de heer J. Steerenberg, Engelse
straat 1 te Leeuwarden tegen dit besluit een bezwaarschrift ingediend op
grond van de Wet AROB.
Het bezwaarschrift is ingevolge artikel 2 van het Procedurereglement
Raadsadviescommissie voor de beroep- en bezwaarschriften om advies in
handen gesteld van de Raadsadviescommissie voor de beroep- en bezwaar
schriften.
2. Bezwaarschrift.
Het bezwaarschrift komt, kort samengevat, op het navolgende neer:
Uit onderzoek is gebleken dat de fundering van de bestrating van
het kruispunt Harlingerstraatweg/Engelsestraat/Nachtegaalstraat en
de rotonde Harlingersingel/Spanjaardslaan nu al onvoldoende is voor
het gewicht van het huidige zware en drukke verkeer.
Als gevolg hiervan heeft het pand aan de Engelsestraat veel te lij
den; dit komt tot uiting in de vele scheuren in de muren en de pla
fonds, tegen elkaar slaande leidingen etc.
De hinder wordt nog vergroot door de overgang van het asfalt naar
de klinkerbestrating.
De wijziging van het lijnennet heeft als gevolg dat nu ook nog 8 x
per uur stadsbussen ter plaatse rijden. Hierdoor zal nog meer scha
de aan het pand ontstaan en daardoor acht reclamant zich in zijn
belangen rechtstreeks getroffen.
Een oplossing is het verbeteren van de funderingen en de klinkerbestra
ting vervangen door asfalt.
3. Reactie van Burgemeester en Wethouders.
Bij brief van 3 maart 1989 hebben Burgemeester en Wethouders op het
bezwaarschrift gereageerd. Hun reactie komt, kort samengevat, op het
volgende neer:
Als gevolg van de inwerkingtreding van de Wet personenvervoer per
1 januari 1988 heeft de gemeente in samenwerking met de FRAM een
vervoersplan opgesteld.
Daarnaast heeft onderzoek geresulteerd in een voorstel tot wijzi
ging van het lijnennet. Dit voorstel is naar alle wijkorganisaties
gezonden. Voorts is ter zake een hoorzitting gehouden. Aan de hand