2 seerd. We moeten voorkomen dat dit beeld zich ook in de toekomst zal voordoen ten aanzien van de vorige maar ook van de dit jaar uitge voerde herwaarderingsoperatie. Aan de inkomstenkant nemen we het volgende waar: 3. Onder meer door afnemende bouwcontingenten loopt de woningbouw te rug. De kans dat de omvang van de woningbouw weer op het peil van het begin van de jaren tachtig komt, achten wij klein. Ten opzichte van de ramingen waarvan in het Beleidsplan 1989-1993 werd uitgegaan verwachten we dat de woningvoorraad per 1-1-1993 ruim 700 lager zal uitvallen. Dit betekent een directe financiële tegenvaller van ruim 1,5 miljoen (ca. 1,2 miljoen minder algemene uitkering en 0,3 mil joen minder Onroerend Goedbelasting) In het hiernavolgende overzicht van mee- en tegenvallers komen we hier op terug. 4. Het is te verwachten dat de uitkeringen uit het gemeentefonds niet meer zo onder druk zullen staan als in het nabije verleden. Een stijging lijkt echter ook weer niet in het verschiet te liggen- zelfs al zou de economie blijvend aantrekken. Juist om op de langere termijn betere vooruitzichten te creëren is de gemeente Leeuwarden zowel extern als intern ambitieus bezig. Dit brengt extra uitgaven met zich mee, die naar verwachting niet volledig binnen de bestaande budgetten gefinancierd kunnen worden: 5. Ten behoeve van het verhogen van de stedelijke kwaliteit worden op verscheidene beleidsterreinen investeringsplannen gemaakt. We den ken aan verbeteringen van de infrastructuur, alsmede aan culturele voorzieningen, recreatieve voorzieningen en economische voorzienin gen. We verwijzen in dit verband naar de reconstructie van het sta tionsgebied, de investeringen in de schouwburg of de Harmonie en het concertgebouw en de verbetering van het zwembad Nijlën. In het kader van de opstelling van de Begroting 1990 en het Beleids plan 1990-1994 zal nader worden bezien in hoeverre er dekkingsmid delen zijn voor de zojuist genoemde investeringsplannen in de recre atieve en de economische voorzieningen. 6. Het is niet uitgesloten dat er incidenteel extra uitgaven met de herbestemming van het AEGON-gebouw zijn gemoeid. 7. In het kader van de reorganisatie van het ambtelijke apparaat zullen extra kosten gemaakt moeten worden: - Het opleidingsbudget is in de gemeente Leeuwarden erg mager in vergelijking met andere organisaties. Een structurele uitbreiding van het budget tot ca. 2 Z van de loonsom betekent 1 miljoen extra uitgaven. In het Raadsvoorstel over de nieuwe organisatiestructuur hebben wij hieromtrent aan U het volgende gesteld: "Inzake de gewenste verhoging van het budget voor opleidingen in 1990 en navolgende jaren zullen de uitgewerkte plannen moeten worden afge wacht, alvorens concrete besluitvorming kan plaatsvinden en over de dekking kan worden gesproken" (p. 30). - Voorts zal er een inspanning gedaan moeten worden voor de herhuis vesting en het ontwikkelen van een zogenaamde huisstijl. Voorals nog gaan we er vanuit dat dit budgettair neutraal kan geschieden. - In het kader van de reorganisatie is het mogelijk dat er investe ringen in de sfeer van de automatisering gedaan moeten worden. Bovendien is het niet uitgesloten dat reeds voorgenomen investe ringen naar voren gehaald moeten worden. Over de omvang van de bedragen die hiermee is gemoeid, berichten wij u op het moment dat wij u concrete plannen op dit terrein kunnen aanbieden. - Tenslotte zal de uitwerkingsfase van de reorganisatie een aantal tijdelijke knelpunten met zich meebrengen, waarvoor voorshands 2

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1989 | | pagina 179