4 beschreven in de "Notitie inzake het Normkosten- systeem 1986" alsmede in het raadsvoorstel van 16 april 1987 (bijlagenr.176) betreffende de verdeling van de kopkostenvergoedingen. Bedoelde notitie en raadsbrief zijn voor u ter inzage gelegd. De uitvoering van het NKS in 1989 kan op basis van voornoemde stukken geschieden. Het NKS in 1989. Ondanks enkele kritiekpunten op het NKS zijn wij nog steeds van mening, dat het NKS een verbetering is ten opzichte van de gang van zaken onder de vroegere regeling. In het huidige systeem kan de gemeente meer stu ring geven aan het door haar gewenste volkshuisvestingsbeleid. Eén van de kritiekpunten is het ontbreken van (financiële) compensatie voor het overhevelen van werk van het Rijk naar de gemeente. Gezien de totale werkdruk in de sector volkshuisvesting als gevolg van de decentralisatie van de volkshuisvesting hebben wij moeten besluiten tot het aantrekken van een extra secretarie-medewerker, die ondermeer zal worden belast met de uitvoering van de NKS-werkzaamheden. Het NKS is voor 1989 op een aantal punten gewijzigd. Hieronder worden deze beknopt weergegeven. a. De bouwkosten. Gezien de verwachte prijsstijgingen zijn de bouwkosten enigszins opgetrokken. Hieronder treft U de niveaus vanaf 1986 aan. De ni veaus zijn bepaald voor een woning van 73 m2 b.k.o. plus indexcij fer. 1986 86.550,-- 100) 1987 86.550,-- 100) 1988 89.300,-- 103) 1989 92.000,-- 106) b. De vraaghuren. Het Rijk wil de nieuwbouwhuren sterker optrekken ten opzichte van de jaarlijkse huurverhoging van 31. De aanvangshuren zijn extra verhoogd met 1,52 tot in totaal 4,52. In 1988 heeft een dergelijke verhoging met 3,52 plaatsgevonden. De huur van een woning onder het NKS is vanaf 1986 als onderstaand gestegen (op basis van 73 m2 b.k.o. 1986 499,70 100) 1987 506,10 101,3) 1988 516,60 103,4) 1989 554,35 110,9) De conclusie uit deze ontwikkeling is dat de kostenontwikkeling en de huurprijsontwikkeling elkaar redelijk volgen binnen het totale huurbeleid. Vertaald naar het woonlastenbeleid zal echter de con clusie zijn dat de nieuwbouw in de sociale huursector ten opzichte van de inkomensontwikkeling wel uiteenloopt. Een nieuwe eengezins woning is daarbij niet meer bereikbaar voor een gezin met een mini mum inkomen. 5 cDe stadsvernieuwingshuren. Het systeem van verlaagde aanvangshuren in de stadsvernieuwing is aanzienlijk negatief bijgesteld. Op de eerste plaats zal de extra rijksbijdrage nu na 10 jaar geleidelijk worden afgebroken. Dit betekent dat er meer huurverhoging van de bewoners zal worden ge vraagd. Op de tweede plaats is met ingang van 1989 de extra jaar lijkse bijdrage niet verhoogd. De stijging van de NKS-huur in 1989 zal daarom in zijn geheel merkbaar zijn in de stadsvernieuwingshu ren. De gemeente Leeuwarden heeft voor 1989 voor 68 woningen de moge lijkheid van het toekennen van een extra jaarlijkse bijdrage. Dit aantal is een nieuw bepaald bodemcontingent, dat voorheen 79 wonin gen omvatte. De extra jaarlijkse bijdrage van 695,- per jaar leidt tot een een huurverlaging van 58,- per maand. Indien de gemeente deze zogenoemde stadsvernieuwingstoeslag zou willen toe passen op een groter aantal woningen, dan is dit toegestaan mits de bijdrage niet lager wordt dan de helft van het standaardbedrag zijnde 347,50 per jaar of 28,-per maand. Gezien het aantal te realiseren woningen in 1989 stellen wij voor een beperkte verlaging cq verdunning voor de stadsvernieuwingstoeslag toe te passen, welke bij 74 woningen overeenkomt met een huurverlaging van 47,- per maand. dFinanciering Voor de financiering van de sociale woningbouw is men thans geheel aangewezen op de leningen van banken en beleggers. Ook zal het Rijk niet deelnemen in garanties die gemeenten op deze leningen ver strekken.De borgstellingsfunctie kan worden overgenomen door het nieuw gevormde Waarborgfonds. De termijn waarop de financiering geregeld dient te zijn, is versoepeld. Thans behoeft niet meer gelijktijdig met het besluit financiële medewerking de lening te zijn aangetrokken. Het aantrekken kan zonder financiële gevolgen plaatsvinden tot 1 januari 1990. Op korte termijn zullen wij u nadere voorstellen doen omtrent de werkwijze, die in Leeuwarden kan worden gevolgd met betrekking tot de financiering van de bouw van sociale huurwoningen. eKopkosten. De regeling voor het sparen van bouwplaatskopkosten is enigszins versoepeld, tevens zijn hiervoor bodemcontingenten ingesteld. Voor Leeuwarden zijn dat 152 woningen hetgeen gelijk is aan het indica tieve bodemcontingent sociale huursector dat door het Rijk voor Leeuwarden is berekend. De overige kopkosten zijn conform de prijs ontwikkeling enigszins verhoogd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1989 | | pagina 24