4
beschreven in de "Notitie inzake het Normkosten- systeem 1986" alsmede
in het raadsvoorstel van 16 april 1987 (bijlagenr.176) betreffende de
verdeling van de kopkostenvergoedingen. Bedoelde notitie en raadsbrief
zijn voor u ter inzage gelegd. De uitvoering van het NKS in 1989 kan op
basis van voornoemde stukken geschieden.
Het NKS in 1989.
Ondanks enkele kritiekpunten op het NKS zijn wij nog steeds van mening,
dat het NKS een verbetering is ten opzichte van de gang van zaken onder
de vroegere regeling. In het huidige systeem kan de gemeente meer stu
ring geven aan het door haar gewenste volkshuisvestingsbeleid. Eén van
de kritiekpunten is het ontbreken van (financiële) compensatie voor het
overhevelen van werk van het Rijk naar de gemeente. Gezien de totale
werkdruk in de sector volkshuisvesting als gevolg van de decentralisatie
van de volkshuisvesting hebben wij moeten besluiten tot het aantrekken
van een extra secretarie-medewerker, die ondermeer zal worden belast
met de uitvoering van de NKS-werkzaamheden.
Het NKS is voor 1989 op een aantal punten gewijzigd. Hieronder worden
deze beknopt weergegeven.
a. De bouwkosten.
Gezien de verwachte prijsstijgingen zijn de bouwkosten enigszins
opgetrokken. Hieronder treft U de niveaus vanaf 1986 aan. De ni
veaus zijn bepaald voor een woning van 73 m2 b.k.o. plus indexcij
fer.
1986 86.550,-- 100)
1987 86.550,-- 100)
1988 89.300,-- 103)
1989 92.000,-- 106)
b. De vraaghuren.
Het Rijk wil de nieuwbouwhuren sterker optrekken ten opzichte van
de jaarlijkse huurverhoging van 31. De aanvangshuren zijn extra
verhoogd met 1,52 tot in totaal 4,52. In 1988 heeft een dergelijke
verhoging met 3,52 plaatsgevonden. De huur van een woning onder het
NKS is vanaf 1986 als onderstaand gestegen (op basis van 73 m2
b.k.o.
1986 499,70 100)
1987 506,10 101,3)
1988 516,60 103,4)
1989 554,35 110,9)
De conclusie uit deze ontwikkeling is dat de kostenontwikkeling en
de huurprijsontwikkeling elkaar redelijk volgen binnen het totale
huurbeleid. Vertaald naar het woonlastenbeleid zal echter de con
clusie zijn dat de nieuwbouw in de sociale huursector ten opzichte
van de inkomensontwikkeling wel uiteenloopt. Een nieuwe eengezins
woning is daarbij niet meer bereikbaar voor een gezin met een mini
mum inkomen.
5
cDe stadsvernieuwingshuren.
Het systeem van verlaagde aanvangshuren in de stadsvernieuwing is
aanzienlijk negatief bijgesteld. Op de eerste plaats zal de extra
rijksbijdrage nu na 10 jaar geleidelijk worden afgebroken. Dit
betekent dat er meer huurverhoging van de bewoners zal worden ge
vraagd. Op de tweede plaats is met ingang van 1989 de extra jaar
lijkse bijdrage niet verhoogd. De stijging van de NKS-huur in 1989
zal daarom in zijn geheel merkbaar zijn in de stadsvernieuwingshu
ren.
De gemeente Leeuwarden heeft voor 1989 voor 68 woningen de moge
lijkheid van het toekennen van een extra jaarlijkse bijdrage. Dit
aantal is een nieuw bepaald bodemcontingent, dat voorheen 79 wonin
gen omvatte. De extra jaarlijkse bijdrage van 695,- per jaar
leidt tot een een huurverlaging van 58,- per maand. Indien de
gemeente deze zogenoemde stadsvernieuwingstoeslag zou willen toe
passen op een groter aantal woningen, dan is dit toegestaan mits de
bijdrage niet lager wordt dan de helft van het standaardbedrag
zijnde 347,50 per jaar of 28,-per maand. Gezien het aantal te
realiseren woningen in 1989 stellen wij voor een beperkte verlaging
cq verdunning voor de stadsvernieuwingstoeslag toe te passen, welke
bij 74 woningen overeenkomt met een huurverlaging van 47,- per
maand.
dFinanciering
Voor de financiering van de sociale woningbouw is men thans geheel
aangewezen op de leningen van banken en beleggers. Ook zal het Rijk
niet deelnemen in garanties die gemeenten op deze leningen ver
strekken.De borgstellingsfunctie kan worden overgenomen door het
nieuw gevormde Waarborgfonds. De termijn waarop de financiering
geregeld dient te zijn, is versoepeld. Thans behoeft niet meer
gelijktijdig met het besluit financiële medewerking de lening te
zijn aangetrokken. Het aantrekken kan zonder financiële gevolgen
plaatsvinden tot 1 januari 1990.
Op korte termijn zullen wij u nadere voorstellen doen omtrent de
werkwijze, die in Leeuwarden kan worden gevolgd met betrekking tot
de financiering van de bouw van sociale huurwoningen.
eKopkosten.
De regeling voor het sparen van bouwplaatskopkosten is enigszins
versoepeld, tevens zijn hiervoor bodemcontingenten ingesteld. Voor
Leeuwarden zijn dat 152 woningen hetgeen gelijk is aan het indica
tieve bodemcontingent sociale huursector dat door het Rijk voor
Leeuwarden is berekend. De overige kopkosten zijn conform de prijs
ontwikkeling enigszins verhoogd.