8
Wij zullen daarom in overleg met de corporatie treden over de navolgende
alternatieven
faseren in de tijd, d.w.z. meerdere kleine complexen;
gedeeltelijke omzetting van het bouwplan tot premiekoop of premie-
huur of vrije sector;
verkleinen van het plan en vrijkomend gebied uitgeven in de premie
sector
De ruime eengezinswoningen in dit bouwplan hebben een aanvangshuur vol
gens het NKS van ca. 590,-- per maand. In relatie tot de geboden kwa
liteit is dit aanvaardbaar. Deze huur sluit in principe niet aan op onze
visie, dat de socia-le huursector met name bedoeld is voor de lagere
inkomens. Echter gezien de betekenis van de seniorenwoningen voor de
opwaartse doorstroming in de sociale huursector is het aanbod een welko
me aanvulling. Op basis van de meest recente onderzoeksresultaten van
landelijke marktverkenningen zullen tot het jaar 2000 twee maal zoveel
ouderen zich op de woningmarkt begeven. Hierbij zal ook de koopsector
meer belangstelling genieten dan voorheen. Het is mede vanuit deze ver
wachting dat gedeeltelijke omzetting van het bouwplan bespreekbaar zou
moeten zijn.
De Hofwijck.
Het bejaardenoord "de Hofwijck" heeft na de verhuizing naar Camstraburen
de oude opstallen aangeboden aan de Vereniging voor Volkshuisvesting
voor de mogelijk verbouw tot sociale huurwoningen. Een eerste haalbaar
heidsonderzoek leidde echter tot een negatieve uitkomst. De Hofwijck
heeft vervolgens de opstallen aangeboden aan het Aannemingsbedrijf Jel-
lema BV te Leeuwarden. Deze is er wel in geslaagd om in overleg met
dezelfde corporatie een haalbaar plan te ontwikkelen (zelfs zonder on
rendabele top). Dit plan is eind 1988 bij ons aangemeld en zal uitgaande
en vertrouwend op een indiening in het eerste kwartaal als eerste reser
ve kunnen fungeren. Het streven is er overigens op gericht dat dit plan
per 1 juni 1989 geheel gunningsgereed zal zijn, waardoor bij provinciale
herverdeling na 1 juni hiervoor extra contingent beschikbaar gesteld zou
kunnen worden. Het plan voor de Hofwijck omvat 39 kleine woningen met
een huur van ca. 420,-- per maand op basis van de NKS-normen, waarbij
de huur is verlaagd met de stadsvernieuwingstoeslag.
Arendstraat
Wij kiezen voorshands ten aanzien van de verbouw- en nieuwbouwmogelijk-
heden in de Arendsstraat c.a. voor het zo consequent mogelijk realiseren
van het door U gekozen stedebouwkundig model. Hoewel uit verkenningen
blijkt, dat dit model een grote bijdrage uit de middelen voor stadsver
nieuwing zal vergen geven wij de voorkeur aan verbouw boven sloop ge
volgd door vervangende nieuwbouw. De verwachting is dat een afrondend
plan voor het Schoolstraatgebied ca. 27 kleine woningen gaat omvatten
met een geraamde huur van ca. 468,-- per maand, na aftrek van de stad-
vernieuwingstoeslagOm de realisatie mogelijk te maken zal ca. 1 min.
aan stadsvernieuwingsmiddelen nodig zijn (monumentenzorg, bedrijfssteun
en onrendabele toppen). Na rapportage van de projectgroep aan het colle
ge, waarin met name het financiële resultaat van deze variant wordt
aangegeven, zullen wij nadat de raadscommissie voor de Ruimtelijke Orde
ning en de Volkshuisvesting terzake is geinformeerd de woningstichting
St.Joseph verzoeken het bouwplan defintief vorm te geven en in te dienen
9
voor het verkrijgen van financiële steun. Wellicht dat ook dit plan als
reserve kan fungeren, maar dan bij herverdeling na 1 september 1989.
Uitbreiding Uterdyk.
Zeer onlangs is bij ons college aangemeld een initiatief tot uitbreiding
van het gezinsvervangend tehuis voor geestelijk gehandicapten de "Uter
dyk" in de wijk Nijldn. Het plan gaat uit van 15 gestapelde woonruimten.
Aangezien het Ministerie van WVC middelen in 1989 voor deze uitbreiding
heeft gereserveerd, is onze medewerking gevraagd, waarbij een beroep
wordt gedaan op het reeds schaarse contingent sociale huurwoningen.
Gezien de urgentie en de premature fase waarin het bouwplan verkeert,
hebben wij ons het volgende voorgenomen. De woningbouwvereniging Beter
Wonen, die als opdrachtgeefster voor het bouwplan zal gaan fungeren, zal
de haalbaarheid van dit initiatief moeten aantonen. Indien dit per
1 april 1989 is gelukt, dan zal een formele claim bij de provincie wor
den gelegd voor het verkrijgen van extra contingent uit de herverdeling
per 1 juni 1989. Het bouwplan zal dan per 1 september 1989 gunningsrijp
moeten zijn. De provincie heeft vanuit de coördinerende verantwoorde
lijkheid op het terrein van de voorzieningen voor geestelijk gehandicap
ten naar onze mening tot taak ervoor te zorgen dat de door WVC gereser
veerde middelen kunnen worden besteed door het beschikbaar stellen van
het benodigde contingent.
Be jaardenwoningen Camminghaburen
De Nederlandse Centrale voor de Huisvesting van Bejaarden is in samen
werking met het Bejaardenoord Greunshiem voornemens 100 bejaardenwonin
gen (gestapeld in twee flats) te realiseren. In tegenstelling tot de
aanvankelijke plannen zal niet worden overgegaan tot het realiseren van
"woontussenvoorzieningen" en wordt afgezien van een combinatie met een
kerk en het Medisch Centrum in Camminghaburen. De 100 woningen zullen
echter wel worden uitgevoerd als specifieke bejaardenwoningen. De ver
wachte huur zal ca. 475,per maand gaan bedragen.
III.3 Budget nieuwbouw/ verbouw 1989.
Op basis van het Meerjarenplan Woningbouw 1989-1993, dat het Rijk jaar
lijks bij de begroting volkshuisvesting presenteert, mocht Leeuwarden
rekenen op een contingent sociale huurwoning van 157. Voor evenzovele
woningen zou dan ook een vergoeding voor bouwplaatskopkosten mogelijk
zijn. Het normbedrag hiervoor is daarbij bepaald op 6.500,--. Echter
met zijn contingent- en budgetvaststelling gaat de HID voor de Volks
huisvesting in Friesland uit van slechts 150 woningen. Hoewel deze toe
wijzing niet correct is, kan dit thans niet ongedaan worden gemaakt.
Derhalve gaan wij ervan uit dat bij herverdeling e.e.a. gecompenseerd
zal worden. Bij brief van 13 januari 1989 heeft de HID het navolgende
budget aan de gemeente Leeuwarden verstrekt.
Bouwkosten
Grondkosten
Funderingskopkosten
Geluidskopkosten
Bouwplaatskopkosten
totaal
150 woningen 75 m2 b.k.o.
150 woningen 15.200,--
150 woningen 12 m diep
diverse woningen
150 woningen k 6.500,--
13.980.000,-
2.280.000,-
345.000,-
30.000,-
975.000,-
17.610.000,-