8 Wij zullen daarom in overleg met de corporatie treden over de navolgende alternatieven faseren in de tijd, d.w.z. meerdere kleine complexen; gedeeltelijke omzetting van het bouwplan tot premiekoop of premie- huur of vrije sector; verkleinen van het plan en vrijkomend gebied uitgeven in de premie sector De ruime eengezinswoningen in dit bouwplan hebben een aanvangshuur vol gens het NKS van ca. 590,-- per maand. In relatie tot de geboden kwa liteit is dit aanvaardbaar. Deze huur sluit in principe niet aan op onze visie, dat de socia-le huursector met name bedoeld is voor de lagere inkomens. Echter gezien de betekenis van de seniorenwoningen voor de opwaartse doorstroming in de sociale huursector is het aanbod een welko me aanvulling. Op basis van de meest recente onderzoeksresultaten van landelijke marktverkenningen zullen tot het jaar 2000 twee maal zoveel ouderen zich op de woningmarkt begeven. Hierbij zal ook de koopsector meer belangstelling genieten dan voorheen. Het is mede vanuit deze ver wachting dat gedeeltelijke omzetting van het bouwplan bespreekbaar zou moeten zijn. De Hofwijck. Het bejaardenoord "de Hofwijck" heeft na de verhuizing naar Camstraburen de oude opstallen aangeboden aan de Vereniging voor Volkshuisvesting voor de mogelijk verbouw tot sociale huurwoningen. Een eerste haalbaar heidsonderzoek leidde echter tot een negatieve uitkomst. De Hofwijck heeft vervolgens de opstallen aangeboden aan het Aannemingsbedrijf Jel- lema BV te Leeuwarden. Deze is er wel in geslaagd om in overleg met dezelfde corporatie een haalbaar plan te ontwikkelen (zelfs zonder on rendabele top). Dit plan is eind 1988 bij ons aangemeld en zal uitgaande en vertrouwend op een indiening in het eerste kwartaal als eerste reser ve kunnen fungeren. Het streven is er overigens op gericht dat dit plan per 1 juni 1989 geheel gunningsgereed zal zijn, waardoor bij provinciale herverdeling na 1 juni hiervoor extra contingent beschikbaar gesteld zou kunnen worden. Het plan voor de Hofwijck omvat 39 kleine woningen met een huur van ca. 420,-- per maand op basis van de NKS-normen, waarbij de huur is verlaagd met de stadsvernieuwingstoeslag. Arendstraat Wij kiezen voorshands ten aanzien van de verbouw- en nieuwbouwmogelijk- heden in de Arendsstraat c.a. voor het zo consequent mogelijk realiseren van het door U gekozen stedebouwkundig model. Hoewel uit verkenningen blijkt, dat dit model een grote bijdrage uit de middelen voor stadsver nieuwing zal vergen geven wij de voorkeur aan verbouw boven sloop ge volgd door vervangende nieuwbouw. De verwachting is dat een afrondend plan voor het Schoolstraatgebied ca. 27 kleine woningen gaat omvatten met een geraamde huur van ca. 468,-- per maand, na aftrek van de stad- vernieuwingstoeslagOm de realisatie mogelijk te maken zal ca. 1 min. aan stadsvernieuwingsmiddelen nodig zijn (monumentenzorg, bedrijfssteun en onrendabele toppen). Na rapportage van de projectgroep aan het colle ge, waarin met name het financiële resultaat van deze variant wordt aangegeven, zullen wij nadat de raadscommissie voor de Ruimtelijke Orde ning en de Volkshuisvesting terzake is geinformeerd de woningstichting St.Joseph verzoeken het bouwplan defintief vorm te geven en in te dienen 9 voor het verkrijgen van financiële steun. Wellicht dat ook dit plan als reserve kan fungeren, maar dan bij herverdeling na 1 september 1989. Uitbreiding Uterdyk. Zeer onlangs is bij ons college aangemeld een initiatief tot uitbreiding van het gezinsvervangend tehuis voor geestelijk gehandicapten de "Uter dyk" in de wijk Nijldn. Het plan gaat uit van 15 gestapelde woonruimten. Aangezien het Ministerie van WVC middelen in 1989 voor deze uitbreiding heeft gereserveerd, is onze medewerking gevraagd, waarbij een beroep wordt gedaan op het reeds schaarse contingent sociale huurwoningen. Gezien de urgentie en de premature fase waarin het bouwplan verkeert, hebben wij ons het volgende voorgenomen. De woningbouwvereniging Beter Wonen, die als opdrachtgeefster voor het bouwplan zal gaan fungeren, zal de haalbaarheid van dit initiatief moeten aantonen. Indien dit per 1 april 1989 is gelukt, dan zal een formele claim bij de provincie wor den gelegd voor het verkrijgen van extra contingent uit de herverdeling per 1 juni 1989. Het bouwplan zal dan per 1 september 1989 gunningsrijp moeten zijn. De provincie heeft vanuit de coördinerende verantwoorde lijkheid op het terrein van de voorzieningen voor geestelijk gehandicap ten naar onze mening tot taak ervoor te zorgen dat de door WVC gereser veerde middelen kunnen worden besteed door het beschikbaar stellen van het benodigde contingent. Be jaardenwoningen Camminghaburen De Nederlandse Centrale voor de Huisvesting van Bejaarden is in samen werking met het Bejaardenoord Greunshiem voornemens 100 bejaardenwonin gen (gestapeld in twee flats) te realiseren. In tegenstelling tot de aanvankelijke plannen zal niet worden overgegaan tot het realiseren van "woontussenvoorzieningen" en wordt afgezien van een combinatie met een kerk en het Medisch Centrum in Camminghaburen. De 100 woningen zullen echter wel worden uitgevoerd als specifieke bejaardenwoningen. De ver wachte huur zal ca. 475,per maand gaan bedragen. III.3 Budget nieuwbouw/ verbouw 1989. Op basis van het Meerjarenplan Woningbouw 1989-1993, dat het Rijk jaar lijks bij de begroting volkshuisvesting presenteert, mocht Leeuwarden rekenen op een contingent sociale huurwoning van 157. Voor evenzovele woningen zou dan ook een vergoeding voor bouwplaatskopkosten mogelijk zijn. Het normbedrag hiervoor is daarbij bepaald op 6.500,--. Echter met zijn contingent- en budgetvaststelling gaat de HID voor de Volks huisvesting in Friesland uit van slechts 150 woningen. Hoewel deze toe wijzing niet correct is, kan dit thans niet ongedaan worden gemaakt. Derhalve gaan wij ervan uit dat bij herverdeling e.e.a. gecompenseerd zal worden. Bij brief van 13 januari 1989 heeft de HID het navolgende budget aan de gemeente Leeuwarden verstrekt. Bouwkosten Grondkosten Funderingskopkosten Geluidskopkosten Bouwplaatskopkosten totaal 150 woningen 75 m2 b.k.o. 150 woningen 15.200,-- 150 woningen 12 m diep diverse woningen 150 woningen k 6.500,-- 13.980.000,- 2.280.000,- 345.000,- 30.000,- 975.000,- 17.610.000,-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1989 | | pagina 26