10 In het vooroverleg met de HID hebben wij een totaalbudget van 17.771.500,-- gevraagd. Gezien de geringe afwijking achten wij de toewijzing acceptabel. Indien mocht blijken dat op een onderdeel toch aanzienlijke overschrijdingen geaccepteerd moeten worden, dan zullen wij de HID verzoeken het budget opwaarts bij te stellen door middel van herverdeling Omdat het niet moet worden uitgesloten dat meer dan 150 woningen in het resulterende programma worden opgevoerd, zal voor het deel waarvoor contingent ontbreekt een overloop naar 1990 nodig zijn. De HID heeft ons laten weten voor geringe aantallen een dergelijke overloop (meestal "knip" genoemd) te zullen accepteren. III.4 Raambesluit inzake financiële medewerking sociale huursector 1989. Het essentiële van de budgettoekenning in het kader van het NKS is, dat de financiële steun van het Rijk voor de woningbouw in de sociale huur sector voor het betreffende jaar is verzekerd voor het in de toekenning opgenomen aantal woningen en investeringsbedrag. Voor het verkrijgen van de concrete financiële steun in de vorm van een Rijksbeschikking) dient per woningbouwproject door de betreffende opdrachtgeefster een aanvraagformulier te worden ingediend bij de ge meente. Het gemeentebestuur dient - bij acceptatie van het project- de aanvrage mede te ondertekenen en in te zenden aan de HID. In het kader van het Normkostensysteem dient de inzending vergezeld te gaan van een raadsbesluit, waaruit moet blijken, dat aan de opdrachtgeefster financi ële steun is verleend en voorts toestemming is gegeven voor de start van de bouw. Binnen de gedentraliseerde bevoegdheid worden de stichtingskos- ten, de subsidiering en huurprijs in feite door het gemeentebestuur vastgesteld. Er van uitgaande dat daarbij binnen de budgettoekenning wordt gebleven en ook overigens overeenkomstig het NKS wordt gehandeld is het Rijk gehouden het besluit van het gemeentebestuur te volgen door middel van afgifte van een beschikking. Het besluit van het gemeentebe stuur kan ook door ons college worden genomen, indien U een daartoe strekkend raambesluit hebt genomen. Gelet op de tot nu toe gehanteerde praktijk bij woningbouw in de sociale huursector en met het oog op de fatale data voor de indiening van de aanvragen om financiële steun bij het Rijk achten wij het gewenst dat evenals in voorgaande jaren wordt gekozen voor de werkwijze met een raambesluit. In het raambesluit verleent U financiële medewerking aan de totstandkoming van de woningbouwprojecten, welke in het eerder onder paragraaf III.2. van deze raadsbrief aangegeven jaarprogramma zijn opge nomen. De uitvoering van dit besluit wordt opgedragen aan ons college. In geval van onvoorziene omstandigheden dient een vervangend project te worden aangewezen, om te voorkomen, dat Leeuwarden contingent verliest. Gelet op de tijdsdruk waaronder dergelijke besluiten dienen te worden genomen, is het gewenst, dat U ons college machtigt terzake een vervan gend project aan te dragen. Uiteraard zullen wij daarvoor in eerste instantie putten uit de hiervoor aangedragen reserveplannen. Indien om bepaalde redenen een ander project voor subsidiering in aanmerking komt, zullen wij terzake vooraf overleggen met de raadscommissie voor de Ruim telijke Ordening en de Volkshuisvesting. 11 Het is niet uitgesloten, dat Leeuwarden in het kader van de herverdeling van het friese contingent nog een extra budget ontvangt. Op basis daar van wordt het mogelijk dat het jaarprogramma 1989 wordt aangevuld. Met het oog daarop stellen wij U voor het raambesluit hierop tevens van toepassing te doen zijn. Voor de aanwijzing van de extra projecten zal dezelfde werkwijze worden gehanteerd als die voor de (eventuele) vervan gende projecten. IV. Onrendabele toppen. Gezien het voorliggende programma is alleen bij uitvoering van het pro ject verbouw in de Arendstraat een bijdrage voor onrendabele toppen noodzakelijk. De thans geraamde bijdrage ad 600.000,-- zal gezien de meerjarige verdeling van de middelen voor de stadsvernieuwing moeten worden gedekt uit de totale ruimte voor de jaren 1989 en 1990. In deze jaren is in ieder jaar 500.000,voor onrendabele toppen gereser veerd. Een en ander betekent dat bij uitvoering van de Arendstraat in 1990 een verschuiving van de reservering vanuit 1989 naar 1990 dient plaats te vinden, hetgeen tot uiting moet komen in het Verdeelbesluit voor de Stadsvernieuwing in- 1990. V. Gemeentelijke bijdragen bij de realisering van beiaardenwoningen. In het volkshuisvestingsbeleid neemt de bevordering van de bouw van aangepaste bejaardenwoningen een belangrijke plaats in. De bouw van bejaardenwoningen waarbij sprake is van het treffen van extra voorzie ningen wordt in de Nota Woningbouwbeleid nader behandeld. Thans dient echter een keuze te worden gemaakt ten aanzien van de middelen die op de begroting voor het jaar 1989 zijn gereserveerd voor de stimulering van de bouw van bejaardenwoningen (begroting 1989, functie 821.01.4.2.862). Jaarlijks is sinds 1984 een bedrag van 80.000,-- beschikbaar uit de storting uit het Gemeentefonds. De middelen zijn toegekend aan bouwpro jecten waarin bejaardenwoningen als verbijzondering zijn opgenomen. Voor volledige bejaardencomplexen werd geen bijdrage in het vooruitzicht gesteld. Voor als verbijzondering bedoelde woningen kan een bijdrage van 2.000,-- in het vooruitzicht worden gesteld. Sinds 1987 is het aantal woningen dat voor een bijdrage van 2.000,-- in aanmerking komt aanmer kelijk gedaald. Tegelijkertijd wordt de behoefte gevoeld om meer be staande woningen aan te passen c.q. te bestemmen voor ouderenhuisves ting. De verdeling nieuwbouw versus aanpassing was in het verleden 3:1. Wij stellen voor deze verdeling om te draaien, waardoor voor de nieuw bouw 20.000,en voor verbouw 60.000,-- wordt gereserveerd (echter zonder een dwingende scheiding tussen beide budgetten)Omdat thans niet de individuele aanpassing maar de complexgewijze aanpassing voorkeur verdient, stellen wij voor om per complex bijdragen in het vooruitzicht te stellen voor onrendabele of te dure extra kwaliteitselementen. Hierbij moet worden gedacht aan de volgende voorzieningen: het aanbrengen van een lift op een klein aantal woningen of verdie pingen; het overdekken van galerijen c.q. gaanderijen; bijzondere compartimenterings- en afsluitingsvoorstellen verbeteringen van de rolstoeltoegankelijkheid; bijzondere beheersruimtenpantries huiskamervoorzieningen; bewakings- c.q. alarmapparatuur

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1989 | | pagina 27