10
In het vooroverleg met de HID hebben wij een totaalbudget van
17.771.500,-- gevraagd. Gezien de geringe afwijking achten wij de
toewijzing acceptabel. Indien mocht blijken dat op een onderdeel toch
aanzienlijke overschrijdingen geaccepteerd moeten worden, dan zullen wij
de HID verzoeken het budget opwaarts bij te stellen door middel van
herverdeling
Omdat het niet moet worden uitgesloten dat meer dan 150 woningen in het
resulterende programma worden opgevoerd, zal voor het deel waarvoor
contingent ontbreekt een overloop naar 1990 nodig zijn. De HID heeft ons
laten weten voor geringe aantallen een dergelijke overloop (meestal
"knip" genoemd) te zullen accepteren.
III.4 Raambesluit inzake financiële medewerking sociale huursector 1989.
Het essentiële van de budgettoekenning in het kader van het NKS is, dat
de financiële steun van het Rijk voor de woningbouw in de sociale huur
sector voor het betreffende jaar is verzekerd voor het in de toekenning
opgenomen aantal woningen en investeringsbedrag.
Voor het verkrijgen van de concrete financiële steun in de vorm van
een Rijksbeschikking) dient per woningbouwproject door de betreffende
opdrachtgeefster een aanvraagformulier te worden ingediend bij de ge
meente. Het gemeentebestuur dient - bij acceptatie van het project- de
aanvrage mede te ondertekenen en in te zenden aan de HID. In het kader
van het Normkostensysteem dient de inzending vergezeld te gaan van een
raadsbesluit, waaruit moet blijken, dat aan de opdrachtgeefster financi
ële steun is verleend en voorts toestemming is gegeven voor de start van
de bouw. Binnen de gedentraliseerde bevoegdheid worden de stichtingskos-
ten, de subsidiering en huurprijs in feite door het gemeentebestuur
vastgesteld. Er van uitgaande dat daarbij binnen de budgettoekenning
wordt gebleven en ook overigens overeenkomstig het NKS wordt gehandeld
is het Rijk gehouden het besluit van het gemeentebestuur te volgen door
middel van afgifte van een beschikking. Het besluit van het gemeentebe
stuur kan ook door ons college worden genomen, indien U een daartoe
strekkend raambesluit hebt genomen.
Gelet op de tot nu toe gehanteerde praktijk bij woningbouw in de sociale
huursector en met het oog op de fatale data voor de indiening van de
aanvragen om financiële steun bij het Rijk achten wij het gewenst dat
evenals in voorgaande jaren wordt gekozen voor de werkwijze met een
raambesluit. In het raambesluit verleent U financiële medewerking aan de
totstandkoming van de woningbouwprojecten, welke in het eerder onder
paragraaf III.2. van deze raadsbrief aangegeven jaarprogramma zijn opge
nomen. De uitvoering van dit besluit wordt opgedragen aan ons college.
In geval van onvoorziene omstandigheden dient een vervangend project te
worden aangewezen, om te voorkomen, dat Leeuwarden contingent verliest.
Gelet op de tijdsdruk waaronder dergelijke besluiten dienen te worden
genomen, is het gewenst, dat U ons college machtigt terzake een vervan
gend project aan te dragen. Uiteraard zullen wij daarvoor in eerste
instantie putten uit de hiervoor aangedragen reserveplannen. Indien om
bepaalde redenen een ander project voor subsidiering in aanmerking komt,
zullen wij terzake vooraf overleggen met de raadscommissie voor de Ruim
telijke Ordening en de Volkshuisvesting.
11
Het is niet uitgesloten, dat Leeuwarden in het kader van de herverdeling
van het friese contingent nog een extra budget ontvangt. Op basis daar
van wordt het mogelijk dat het jaarprogramma 1989 wordt aangevuld. Met
het oog daarop stellen wij U voor het raambesluit hierop tevens van
toepassing te doen zijn. Voor de aanwijzing van de extra projecten zal
dezelfde werkwijze worden gehanteerd als die voor de (eventuele) vervan
gende projecten.
IV. Onrendabele toppen.
Gezien het voorliggende programma is alleen bij uitvoering van het pro
ject verbouw in de Arendstraat een bijdrage voor onrendabele toppen
noodzakelijk. De thans geraamde bijdrage ad 600.000,-- zal gezien de
meerjarige verdeling van de middelen voor de stadsvernieuwing moeten
worden gedekt uit de totale ruimte voor de jaren 1989 en 1990. In deze
jaren is in ieder jaar 500.000,voor onrendabele toppen gereser
veerd. Een en ander betekent dat bij uitvoering van de Arendstraat in
1990 een verschuiving van de reservering vanuit 1989 naar 1990 dient
plaats te vinden, hetgeen tot uiting moet komen in het Verdeelbesluit
voor de Stadsvernieuwing in- 1990.
V. Gemeentelijke bijdragen bij de realisering van beiaardenwoningen.
In het volkshuisvestingsbeleid neemt de bevordering van de bouw van
aangepaste bejaardenwoningen een belangrijke plaats in. De bouw van
bejaardenwoningen waarbij sprake is van het treffen van extra voorzie
ningen wordt in de Nota Woningbouwbeleid nader behandeld. Thans dient
echter een keuze te worden gemaakt ten aanzien van de middelen die op de
begroting voor het jaar 1989 zijn gereserveerd voor de stimulering van
de bouw van bejaardenwoningen (begroting 1989, functie 821.01.4.2.862).
Jaarlijks is sinds 1984 een bedrag van 80.000,-- beschikbaar uit de
storting uit het Gemeentefonds. De middelen zijn toegekend aan bouwpro
jecten waarin bejaardenwoningen als verbijzondering zijn opgenomen. Voor
volledige bejaardencomplexen werd geen bijdrage in het vooruitzicht
gesteld. Voor als verbijzondering bedoelde woningen kan een bijdrage van
2.000,-- in het vooruitzicht worden gesteld. Sinds 1987 is het aantal
woningen dat voor een bijdrage van 2.000,-- in aanmerking komt aanmer
kelijk gedaald. Tegelijkertijd wordt de behoefte gevoeld om meer be
staande woningen aan te passen c.q. te bestemmen voor ouderenhuisves
ting. De verdeling nieuwbouw versus aanpassing was in het verleden 3:1.
Wij stellen voor deze verdeling om te draaien, waardoor voor de nieuw
bouw 20.000,en voor verbouw 60.000,-- wordt gereserveerd (echter
zonder een dwingende scheiding tussen beide budgetten)Omdat thans niet
de individuele aanpassing maar de complexgewijze aanpassing voorkeur
verdient, stellen wij voor om per complex bijdragen in het vooruitzicht
te stellen voor onrendabele of te dure extra kwaliteitselementen.
Hierbij moet worden gedacht aan de volgende voorzieningen:
het aanbrengen van een lift op een klein aantal woningen of verdie
pingen;
het overdekken van galerijen c.q. gaanderijen;
bijzondere compartimenterings- en afsluitingsvoorstellen
verbeteringen van de rolstoeltoegankelijkheid;
bijzondere beheersruimtenpantries huiskamervoorzieningen;
bewakings- c.q. alarmapparatuur